Nybörjar häst
Hej! Funderar på att senare skaffa häst med en kompis. Både jag och hon är mycket häst intresserade och går på ridning. Men vilken häst passar som nybörjar häst? Ras? Och jag tänkte på en sak, hur mycket klarar en islandsponny? Alltså kg. Och är den rasen bra som nybörjar häst? Och kan man ha en "sköthäst" som man lånar under ex sommaren och har i ett stall? Tack!
Det finns inga speciella raser som är till för nybörjare. Utan allt beror på hästen. Ni får kolla upp efter en häst som gärna är lite äldre, världsvan, lugn i hantering osv. En häst som är van och pålitlig helt enkelt som passar för nybörjare.
Hur mycket en islandshäst kan bära beror på hur den ser ut fysiskt, hur uppbyggd och stark den är. Är den i god form kan den bära lite mera, min väninna har en islandshäst och hon väger 80 kg och rider helt normalt. En uppbyggd häst kan alltid bära mera än en omusklad häst oavsett ras men vissa raser klarar mera än andra. T.ex. mitt varmblod klarar inte mer än 65 kg.
Det finns folk som lånar ut sina hästar under sommaren, så det kan man göra. Som en sommar-foderhäst :).
Okej tack! Jo för jag tänkte att jag skulle pröva på att ha en häst mer på riktigt. Har gått på ridskola nu i drygt tre år och har sköthäst 1 vecka på sommaren. Jag känner mig redo för att ha en mer egen häst. Men skulle inte vilja köpa en och ha hela tiden, vet inte om Jag fixar det (:
Om det är så du känner så är det nog en jättebra idé att antingen låna en häst under en sommar eller bli medryttare på en häst :).
Jag skulle också rekommendera medryttarskap istället för att köpa häst med en kompis. Att äga häst tilslammans med någon annan blir väldigt sällan bra, det slutar nästan alltid med en massa bråk och att hästen kommer i kläm. Kan ni inte försöka hitta ett stall där ni båda kan vara medryttare på varsin häst? Då kan ni ju dessutom rida tillsammans, det kan ni inte om ni har samma häst.
Islandshästar är sällan bra nybörjarhästar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Den bästa sortens "nybörjarhäst" är definitivt en lite äldre läromästare :)