Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 907 ggr
YlvaD
0

Hingst till Welsh PB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett ponnysto. 75%Arab och 15% Welsh. 
Har små planer på att ta föl på henne (dock inte detta år)

Men undrar vad ni tror för hingst skulle passa henne. Hon är väldigt nätt i typen och ganska "arabig" (se bilden)

Tror ni det skulle bli väldigt fel att ta en Welsh Cob hingst till henne? (har en hingst jag gillar ordentligt =) ) Vill gärna ha en lite större hingst (hon är ca 142) och gärna lite grövre. Men vad tycker ni? 
Är själv inte så mycket insatt i hästavel och vet inte vilka hingstar som passar vilket typ av sto så ni skulle vara supergulliga ifall ni hjälpte mig med detta :) Har även funderat på arabhingst men vet inte ifall jag vill ha så mycket arab i fölet utan satsar hellre på någon annan ras.

Hjälp mig :) Snälla!

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Peppe
0

Det bästa är nog att vända sig till avelsföreningen och/eller en erfaren uppfödare inom rasen! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

YlvaD
0

Jo det hade jag tänkt göra när det blir mer aktuellt :) Hon är reggad som svensk ridponny. Men tänkte om någon här har några erfarenheter om det :)

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Pelzi
0

Man kanske kan testa med en minder tinker  eller fjording :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Linnea
0

Jag hade nog valt welsh, jag skulle inte vilja blanda in fler raser. Finns ju flera typer av welsh och cobben borde ju funka bra då fölet förmodligen blir lite grövre än mamman.

Skynda långsamt så går det fortare.

YlvaD
0

Ja jag hoppas det. Har läst runt lite och det verkar mest bara som att de flesta inte vill korsa in om det var antingen welsh sektion a eller b. Minns inte riktigt men en av dessa ville de helst inte korsa med. Welsh cob hoppas jag inte vore något problem….

amanda04
0

kanse en welsh cob