hur mycket äter en häst?
jag har ju gått foderkurser men det var ju i hösten 2012 och jag har tappat bort mina papper. eftersom att jag planerar att köpa en häst om ett eller två år så undrar hur mycket äter en häst?
jag kommer inte ihåg så mycket från mina papper bara vad hästar äter.
så jag undrar hur mycket äter en häst?
och med min häst som jag drömmer om vill jag gärna inte rida så hårt inte gå på tävlingar utan jag vill mest rida i skogen och rida ibland på ridbanan och kanske hoppa skogshinder och vanliga. sen vill jag mest av allt trickträna hästen. det kommer vara en ganska stor b-ponny jag vill köpa då. så hur mycket tror ni att den kan äta?
jag är tacksam för svar! med vänliga hälsningar karin🙂
Det är olika från häst till häst. Men man kan räkna på hästens vikt delat på 100 x 2. Det vill säga en shettis som normalt ska väga 200kg ska ha 4kg om dagen. Ett russ med vikten 300kg ska ha 6kg och så vidare!
Sedan ska man ju tänka på att det förutsätter att det är ett torrt, näringsrikt hö. Ensilage/hösilage får man ge mer av eftersom det är blötare. Annars kommer man inte upp i rätt torrsubstans, det vill säga "maten" i fodret! :)
Jag förordar fri tillgång oavsett häst/ponny. Sen motionerar man bort det överflödiga.
Precis som #2 skriver så är det absolut det mest optimala. Men samtidigt om du "bara" ska skogsmulla så kan det bli svårt att träna bort fodret!
#3 Det håller jag inte med om. Vi skogsmullade mest under en period och min häst gick på fri tillgång, han höll sig i bra form. "Bara skogsmulla" betyder inte nödvändigtvis att man skrittar rakt fram en halvtimme om dagen, min häst har sällan varit i så ultimat form som när vi skogsmullade riktigt mycket och klättrade, red intervaller och red över stock och sten. Även när han mest har stått i perioder så har han hållit sig i bra hull på fri tillgång. Men så är min häst förstås inget matvrak.
Min erfarenhet är att "normala" hästar sällan blir tjocka av hö, de blir tjocka av kraftfoder. Då pratar vi om hästar som har normallätt att lägga på sig (många ponnier faller bort här) och ett hö som inte har dunderkvoter.
Jag menar egentligen inte alls att överbevisa eller käfta emot, jag försöker mest förespråka att alla friska hästar bör få gå på fri tillgång tills det visar sig att de inte klarar det. Det finns få saker för en hästs välmående som är så viktiga som ättiden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tumregeln som #1 skriver om gäller hur mycket strå (TS eller TorrSubstans) som en häst behöver per dag. För varje 100 kg kroppsvikt häst behövs MINST 1,2 KG TS.
Hur mycket TS som grovfodret (hö eller ensilage - hösilage är fortfarande ett ensilage, men torrare och med mer TS) innehåller beror på hur torrt det är. Gräs innehåller ca 20 % strå (TS) och resten vatten, hö ca 85 % strå och resten vatten och ensilage ska helst inte ha mer än ca 60 % strå eftersom konserveringsmetoden (ensileringen) kräver en viss mängd vatten för att fungera. Är hösilaget torrare så konserveras fodret bara genom att det förvaras lufttätt.
Behovet är egentligen psykologiskt; hästar är gjorda för att äta ca 16-18 timmar om dygnet och behöver för att må bra ha många ättimmar. Problemet kan vara att de blir för tjocka om de får för mycket kalorier, eftersom våra grovfoder oftast innehåller mer energi än vad hobbyhästar gör av med ;D För även om energin räcker till så sägs det att de upplever dödsångest av att vara utan mat - fullt jämförbart med svält och alla vet väl (?) att människor som lidit brist på mat blir helt matfixerade och min erfarenhet är att det är likadant med hästar.
Mina islandshästar, som har fri tillgång på ensilage inne under vintern och är väl runda om magen, äter ändå inte så mycket som tumregeln säger - förmodligen knaprar de i sig en hel del i hagen där det alltid finns gräs och även en hel del sly och träd.
TS är bara en del av hästen foderbehov.
Sedan när du väl fått din häst så får du räkna ut hur mycket energi och protein som just den behöver och hur mycket makromineraler (kalcium Ca, Fosfor P och Magnesium Mg).
När du vet vad hästen behöver får du be om grovfoderanalys innan du köper något, så du vet om fodret passar din häst eller om du måste komplettera med något.
Det är väldigt varierande siffror, framför allt när det gäller mängden protein (det behövs för att hästen ska kunna bygga muskler, precis som hos människor) och måste du komplettera med kraftfoder så kan det bli dyrt. De flesta hobbyhästar behöver inte kraftfoder, det är ofta baserat på stärkelserika sädesslag och passar inte så bra som hästmat egentligen, men hårt arbetande hästar hinner inte alltid äta så mycket grovfoder som de behöver, så då får man komplettera med mer energirikt foder.
Något du också ska vara noga med är foderhygien; kontrollera att höet inte dammar (jag har själv fått hem - och betalt för! - partier som jag inte ens ville ta in på skullen eftersom de redan var alltför mögliga) och att plasten runt ensilagebalarna är hela. Mögligt foder ska inte ges till några djur och hästar är väldigt känsliga.
Du kan inte räkna med att en öppnad (eller trasig) ensilagebal håller mer än 3 dagar, i bästa fall när det är kallt kan den faktiskt hålla näästan en vecka (men om balen har stått ute så att ensilaget har fryst håller det kanske inte ens tre dagar när börjar fodra med den och tar in den i värmen), sedan börjar den bli för skämd så du måste räkna på hur mycket hästen (eller hästarna om ni är flera som delar på fodret) behöver av just det partiet som du har analys på och om den hinner äta upp. Det är inte ekonomiskt att köpa stora balar (de är dessutom väldigt tunga och det blir snabbt stoora högar på gödselstan) om du måste slänga merparten av innehållet.
Allt det här behöver du inte tänka så mycket på om du har hästen hos någon annan, men du har alltid själv ansvar för att hästen har det bra och kan inte bara lita på att stallvärden sköter allt på bästa sätt. Det finns många märkliga åsikter om hästars foder och inte alla är så hästvänliga har jag märkt…
Förlåt för långt inlägg, men jag hoppas du orkade läsa ;D
Här är en länk där du kan läsa mer om vad hästar behöver av grovfoder