Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2638 ggr
JessicaOlin
0

hur mycket piggare?

Hur mkt piggare blir en häat av havre?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Gronstedt
2

Beror helt på hästen 🙂. En del hoppar ur skinnet, en del märks ingen skillnad på.

JessicaOlin
0

Ok får testa havre då :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

CelsiusT
2

Tycker sällan att hästen blir piggare av havre. Vissa verkar däremot inte tåla havre och blir…hmm..hur ska jag beskriva det. Mer att vissa kan bli lite 'knäppa i huvudet' av det än att dom rakt av blir piggare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
1

dom som blir pigga av haver blir bara knasiga och hispiga

hos mig är havre förbjudet till häst 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Chestnut
0

Instämmer med #3 & 4, hästar är antingen "som vanligt" eller hispiga och konstiga av havre - inte piggare är min erfarenhet. 

För att få en piggare häst är det varierad ridning och en balanserad foderstat som gäller.

Med vänliga hälsningar
Chess

Gronstedt
5

#2-5: Detta med "knasiga och hispiga" var vad jag menade med "hoppa ur skinnet" 😉. Det är ingenting jag eftersträvar hos en häst …

Hannna
2

Att ge havre till en häst är ungefär som att äta godis. Ja man får väl ett socketrus.

majaliten
2

Håller med att havre är som att äta godis men det samma gäller betfor en otrolig onyttig produkt som bara är rent skit . Jag tycker sund om de djur som får äta dessa saker

Lorita
2

#8 betfor är inte en onyttig produkt, betfor är en restprodukt efter socker framställning = man har avlägsnat sockret och har kvar fiber och det om är nyttigt i sockerbetan.

majaliten
3

9#.jag vet att det är en restprodukt. Du kanske ser så på saken inte jag du har en helt annan syn och åsikt en vad jag har . Betfor i mina ögon är skit fibrer kan man få i hästen på annat sätt . Betfor innehåller 70 procent melass nej tack. Rent skit betfor och det är så många som missbrukar betfor ingen vet vad det ens inehåller och ger det till sina hästar. och de har absolut inte avlägsnat sockret de tror man men Mellas är socker och smakar man själv smakar betfor mycket socker.

Praefatio
3

#10 Vad som inte är en åsikt utan fakta, är att hästarnas ämnesomsättning och tänder hanterar socker på ett helt annat sätt än människans. Socker är inte farligt för hästar.

Varför "tycka synd om alla hästar som får äta dessa saker" när det är ett utmärkt fodermedel som rent fysiologiskt är helt kompatibelt med hästkroppen? Innan man ger sig i kast med så klumpiga och fördömande kommentarer bör man åtminstone veta vad man pratar om, tycker jag.

Lorita
1

Nu är det inte socker i havren som sätter sig på hästarnas hjärna.

Brollan1
1

Det finns små tabletter som smakar betydligt mera socker än just socker, så att det smakar socker behöver inte betyda att det är onyttigt. Betfor innehåller socker bundet i pektin. http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder Pektin är en viktig näringskälla för tarmbakterierna. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

majaliten
2

11 jag tycker betfor är skit och skulle aldrig de det till min häst . Jag skulle aldrig villa lägga till betfor i foderstaten och det handlar inte om vad hästens tänder och ämnesomsättningen ing klarar av eller inte jag pratar inte ens om tänder eller mage klarar av det eller inget . Ser inte de skrivet i min text tycker det är en otroligt dålig produkt som inte bör säljas på marknaden anser jag . Jag har poloproffs från Argentina som är förbrylade över vilket skit svenska hästar äter . Och hur de tillsätter mellass i lusarn när lusarn i deras land är de viktigaste som finna .

Praefatio
0

#14 Är intresserad av vad du tycker är lämpligt hästfoder.

Melass och betfor är inte samma sak. Melass innehåller ingenting speciellt av intresse utan används främst för att få kräsna hästar att äta, är alltså inte jämförbart med betfor.

majaliten
1

Melass är ett sockerfodermedel Man brukar ju annars ge betfot (resterna av sockerbetan) och när man blöter upp det löses även den sista melassen upp i vattnet.Betfor eller andra sockerprodukter ingår inte i någon hästs behov, vet att många säger att de ger det för tarmarnas skull men jag tycker det finns bättre alternativ till det. Tycker de får i sig tillräckligt med socker genom gräs. Alla har vi olika ideer men mina hästar har klarat sig alldeles utmärkt utan betfor. betfor Består av sockerbetir, är en restprodukt från sockertillverkning, så ja, det innehåller socker. Melass tillsätts i alla betfor säckar förutom Melass frit betfor men även då ska man skölja Den för att få ut allt skit . Jag ser Hö som ett lämpligt foder och det som saknas i Hö analysen tillsätter man. Men finns bättre alternativ en betfor

Brollan1
1

" majaliten " Jag skulle gärna vilja veta var du fått informationen att betfor innehåller 70% melass, produktbladet från Örtofta sockerfabrik anger 35%?

Vilket totalt ger 20% socker och som till stor del är bundet i pektin fibrer. Jag har svårt att se varför det skulle vara ett dåligt kraftfoder för hästar i jämförelse med havre, korn och diverse andra pelleterade varianter.

http://www.nordicsugar.se/fileadmin/Nordic_Sugar/Brochures_factsheet_policies_news/Download_center/Feed_brochures/Betfor_haest_sv.pdf

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

majaliten
2

Jag ser så på saken och Hö ska igentligen bara räcka jag har en bekant som köpt betfor förr och sluta upp men det när hon såg på innehålls för täkningen när det stod att de innehöll 70 procent Socker . Sen hur vid de stämmer vet jag inte men mina hästar kommer inte få äta betfor sen vad alla andra gör spelar ingen roll . Men jag rekommenderar det inte . Och varför skulle en foderfirma säga något som inte är bra om detas foder tror ni verkligen att allt är Sant ? En del av marknadsföringen är inte alltid san jag som utbildad ekonom ser inget gott med dena produkt

Brollan1
0

"#18 skrivet av majaliten " Nej om det hade varit så mycket rent socker i det så förstår jag dig, men nu är det bara 20% vilket jag inte ser som något extremt för kraftfoder. Och eftersom detta av vad jag förstår är värden på torrsubstans så efter blötläggning och svällning så är det betydligt mindre både i vikt och volymprocent, snarare mellan 5-10% eftersom betfor sväller så mycket i vatten.

Om vi inte kan tro på vad innehållsförteckningen säger så kan vi ju sluta tro på allt som skrivs på alla paket även det vi själva äter eller börja analyserallt själva….;-)

Lycka till

majaliten
1

Ja man kan ju ge lassangen som exempel och svenska jordgubbarna som inte komm från Sverige

Lorita
0

#20 fortfarande har inte betfor med havre att göra och det sätter sig inte på hjärnan på hästen som havre gör.

Brollan1
1

"#18 skrivet av majaliten " Jo, det är nog många som håller med dig att ekonomer är farliga för affärsmoralen… ;-)

"#20" Jag kan däremot inte se vad innehållsförteckningen på en vara har att göra med att dom INTE kommer från Sverige? Kan inte du berätta för oss som inte vet det du vet varför betfor är så farligt? Väntar förväntansfullt på svar.

Jag blev nyfiken så jag kollade upp lite FORSKNINGS ARTIKLAR och inga hade något dåligt att säga om betfor. Det man kommenterade var frågan om det behövdes kraftfoder överhuvudtaget vilket är en relevant fråga men om det behövdes så ansågs betfor vara ett mycket bra alternativt pga sitt höga innehåll av kostfibrer.

Om man vill ha en "kick" i hästen så är nog inte betfor det bästa då den inte ger det snabba sockerlyftet som tydligen havre gör då den är mera lättsmällt än betfor. Kanske rent socker är lösningen då, även om jag inte skulle rekomendera det pga att det kan äventyra hästens hälsa genom sin extremt blodsockerhöjande effekt.

Lycka till

majaliten
1

Jag sa Inge om att betfor är farligt jagade inte de som ett bra foder medel . Och frågar man mig finns det bättre alternativ . Att säga att jordgubbar komme från Sverige när de inte gör det bryter mot vissa pratagrafer det är fel och lassangen exemplet är ett mycket bättre exempel . Men allt som står är inte alltid vad det är

Brollan1
1

" #23 skrivet av majaliten" Fortfarande så kan jag inte se vad innehållsförteckningen på en vara har att göra med att dom INTE kommer från Sverige?

Vill så gärna höra anledningen till dina åsikter om om just betfor? Om inte annat än för att jag får lära mig något nytt. Väntar fortfarande förväntansfullt på svar.

Lycka till

Lorita
1

Det är inte sockret som får hästens hjärna att reagera det är ett annat ämne i haven som jag inte kommer ihåg namnet på.

I vissa fall så finns absolut inte bättre alternativ än betfor, jag har betfor väldigt högt upp på min lista på foder jag väljer.

Hannna
2

#25 Jo det är socker. För havre innehåller mycket stärkelse, och när detta bryts ned blir det till glukos (alltså socker!) i blodet som hästen kan ta upp och använda eller lagra som glykogen eller lagra som fett. All form av kraftfoder som innehåller stor del stärkelse är som att ge hästen godis..

Hannna
1

Eller glukos är egentligen det vi kallar blodsocker. Men det är det som är ett sockerrus när man får högt blodsocker.

Tusen
0

#26 Hanna! Du skriver alltid så bra inlägg. Håller med och bekräftar dina faktakunskaper.