Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 746 ggr
Peppe
2

Erfarenhet kliniker

Jag vet inte om detta går under forumets regler, men är man bara saklig och berättar som det var efter sina erfarenheter så borde det väl vara ok.

Vad har ni för erfarenheter av olika kliniker ute i landet?

Har ni alltid varit nöjda med den bedömning som gjorts?

Har ni varit med om att helt fel diagnos har ställts?

Har ni någon klinik ni alltid åker till?

Jag tycker att det allt för ofta blir fel diagnoser på klinikerna. Se bara på hästarna som var med i Plus…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
3

En av våra hästar flängde in och ut på klinik (Skara om jag inte missminner mig) och dem lyckades inte få rätsida på det alls utan hästen var "kroniskt halt", kotledsinflammation var deras diagnos och hästen blev triangelmärkt. Hästen såldes till en annan och denne tog ut en kotknackare som såg att ryggen var sned, fixade det på ett fåtal tillfällen och sen dess har det inte varit någon mera hälta på många år.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
2

Det är helt okej med den här typen av diskussion, så länge det diskuteras sakligt, precis som du säger, Peppe. 🙂 Och att ni inte hänger ut enskilda veterinärer!

Vill även att ni har i åtanke att det jobbar många olika veterinärer på en klinik, att en gjort fel betyder det inte att hela kliniken är dålig (den aktuella veterinären för det fallet kanske inte ens jobbar kvar). Plus att det är ett svårt yrke att vara veterinär och att de inte lyckas få fram rätt diagnos betyder inte nödvändigtvis att de är dåliga på sitt jobb.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Vad har ni för erfarenheter av olika kliniker ute i landet?
Har varit på Åby, Husaby och Ale. Tyckte bättre om dom sista två men ingen av dom 3 klinikerna är "fläckfria" eller perfekta.

Har ni alltid varit nöjda med den bedömning som gjorts?
Njae.. Tycker sällan att veterinärer är särskilt duktiga, tycker ofta det blir fel.

Har ni varit med om att helt fel diagnos har ställts?
På Åby gjordes bedömningen att min häst var halt pga att hon var barfota. Jag stod som ett frågetecken och gick till nästa klinik. När vi kom till Husaby så hittades först inget, efter lååångt om länge och måånga besök så sattes behandling mot kotledinflammation in. Hästen blev inte bättre. Så vände vi oss till Ale, även där sa dom att hästen var halt pga avsaknad av skor. Vi skodde hästen och hästen var fortfarande lika halt (så vi skodde av hästen igen och veterinären gav med sig, veterinärens egna hovslagare tyckte också att hästen hade fina hovar och såg ingen mening med skor). Tillslut hittades lösa benbitar (i det ben som av Husaby behandlats som kotledinflammaiton).

Har ni någon klinik ni alltid åker till?
Vi har ju varit en hel del på Ale och trivs ändå ganska bra där. Vart väl lite brydd åt en hel del saker som veterinären där gjorde, men dom gav sig inte. Dom gick vidare i utredningen till skillnad från Husaby som mest verkade vilja bli av med oss. Vart jag åker beror på vad vi ska göra. Mest tar jag ju ut veterinär till stallet om det är småsaker. Större saker så åker jag till den klinik där jag vet att det finns en veterinär som är bra på det område som jag tror att det rör sig om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Killen
0

Jag har bara varit på en klinik tidigare, i Täby. Mycket trevliga, fick tid samma dag.

Sen hittade de inte varför min häst var blockhalt, men det vissade sig att vid återbesöket 2 senare så var han fullt frisk. Vad det var för fel är en gåta för både mig och vetrinären :-)

kissmekate.blogg.se