Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 24990 ggr
Prinsessornaskaniner
0

Aggressiv häst!

Min häst har helt plötsligt blivit aggressiv. När han lyckades bita mig här om dagen så smällde jag direkt till honom på mulen så att han fattar att det verkligen inte är okej! Då blev han ännu argare! :S  Jag blev helt chockad. Han har varit sån i några dagar nu!

Min fina, snälla, älskade ponny förvandlades till ett monster ;s :'(..  Vad ska jag göra? Har ingen aning om vad som har hänt?! Han värkar inte ha ont någonstans. Han kanske bara testar mig (har inte haft honom jätte länge). Kan han ha typ överskotts energi? (jag tycker själv att han inte går i en sån stor hage..tyvärr). ;/

Vad kan man göra istället för att slå till lite löst på mulen? Var det rätt det jag gjorde?? :(

Är tacksam för så många tips/svar som möjligt!

bunnyheart
0

Svår fråga men jag brukar inte slå till hästen om något sånt händer utan jag "ryter" istället åt den och det brukar funka :)

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Prinsessornaskaniner
0

jo men det lyssnar han inte på :(….

Gronstedt
0

Om hästen hugger med avsikt att träffa så måste du möta den med ett tydlig besked om detta är INTE ok, så en liten smäll i exakt rätt ögonblick är inte fel. Dock är det bättre att klatscha till mot bogen, nedre delen av halsen eller övre delen av frambenen, för det är mer likt hur en annan häst skulle ha bitit tillbaka. Det är inte så bra att slå mot mulen, dels för att hästen inte förstår och dels för att det lätt leder till huvudskygghet.

När en häst blir aggressiv beror det nästan alltid på att den är rädd, har ont eller känner sig trängd. Min häst är den snällaste och blidaste i världen, men när hon för några månader sedan hade gått omkull i boxen och hade ont överallt, så högg hon som en kobra bara man rörde vid henne. Hon hade helt enkelt fruktansvärt ont och visste inte vart hon skulle ta vägen med sin smärta.

Det KAN vara fråga om att han testar dina gränser, men då brukar det vara så att hästen snabbt ger sig och blir snäll och söt igen när den förstår att det inte fungerar.

Mitt tips är att du närmar dig honom försiktigt och ser exakt i vilka situationer han reagerar, när han blir aggressiv. Ser han glad ut när du kommer med maten? Försvarar han sin mat? Grinar han mot andra hästar? Grinar han när du kommer in i boxen? Är det när du rör vid något visst ställe, borstar med en viss borste, när du kommer med sadeln … Prova att bara promenera tillsammans - hur är han då?

Är han ranglåg? Ranglåga hästar kan verka aggressiva i boxen för att de känner sig trängda och hotade men inte har någonstans att komma undan. Hur är han i hagen med andra hästar?

Arbetade han mer eller mindre innan du fick honom? Om han arbetade mindre förut så kanske han är trött i kroppen och har träningsvärk, vilket gör att han ser dig som en otrevlig typ som alltid vill att han ska göra jobbiga saker.

Om han arbetade mer förut så kan det vara det som spökar. Ridskolehästar som blir privathästar kan bli veritabla monster därför att de är vana att jobba hårt 2-3 timmar om dagen - och så plötsligt kanske det minskar till 1 timme 5 dagar i veckan. Då är det framför allt viktigt att anpassa foderstaten till det minskade arbetet. Så lång hagtid som möjligt är också bra.

Och så förstås "standardsvaren": Kolla tänderna, kolla utrustningen.

bunnyheart
0

Håller med Gronstedt i det här också..

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Em--ma
0

#3 håller med dig..

Sen kan det också vara att han testar dig, ordentligt. Han är ute efter att du ska bli rädd för honom så han får övertaget.  :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

carrrrrooooo
0

Bra skrivet Gronstedt :) Håller helt med dig!

Elshira
0

Jag kan inte annat än hålla med #3.

Det enda jag har att tillägga är att om du börjar känna dig rärr och kanske backar när hästen gör sina utfall (för att det börjat eskalera) och du ändå inte har kommit på varför hästen gör så.

Kontakta då en NH-tränare eller liknande som kan komma hem till dig någon gång bara. Förhoppningsvis hittar de problemet om du inte gjort det, och kan visa exakt hur du ska hantera olika situationer.

Själv hade jag en arabhingst förr (D-ponny) som var gudasnäll i all hantering. Vem som helst kunde rida, och att gå förbi stohagen brydde han sig inte ens om.

Men när jag började markträna honom med lite lätt NH (bara förflyttningar) och det kom till att backa (vilket är underdånigt beteende) då gjorde han utfall - rakt emot en och bara mejade ner en. Jag har nog tur som kommit undan med inget annat än fläskläpp…

Men han reagerade alltså så starkt på en viss situation då han kände sig träng och pressad att det slog slint bara.

Det var givetvis inte av elakhet - utan just att han kände sig trängd. Så gör vad du kan för att ta reda på problemet och arbeta sedan utifrån det!

Hakuna matata!

poppysmarsvin
0

Innan du börjar med olika metoder så skulle jag i alla fall åka och kolla upp den på en klinik! Hästar är otroligt smärttåliga, så det är mycket lätt att missa att de faktiskt har ont..! Och i synnerhet om beteendet har ändrats drastiskt!

[Tovab]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag köpte min ponny var hon en ängel i början. Sen började hon testa mig, hon började bygga muskler, få upp konditionen och började gå ner i vikt. Hon var ett levande MONSTER. Ett helvete i ponnyformat Skrikandes

Vi hade en jäkla tid då, men till slut accepterade hon mig och nu är hon min bästa vän Glad Bara att inte ge upp, biter han dig. BIT tillbaka. Visa vem som bestämet, men inte på ett elakt eller aggressivt sätt. Utan på ett konsekvent sätt Flört

Slänger in en bild på mitt monster Oskyldig

[Tovab]
0

O justja, vid vilka tillfällen är han så?

Min häst var mest jobbig när jag red. Kollade upp det och dte visade sig vara en tand. (hade dock aningar om det) Men sen var hon ju jobbigt utöver det, men hon hade en grund som var uppbyggd på det :)

Rafflan
0

Om du inte hittar någon speciell sitatuion där hästen reagerar så häs, kolla igenom hela hästen så den inte har ont, longera i alla gångarter och kolla ifall den verkar ha ont eller reagerar agressivt. Om den inte gör det skulle jag anta att den bara testar dig då den nyligen kommit till dig :)

Kan även vara så att det är bråkigt i hagen vilket gör att din häst kanske blir lite spänd?

Prinsessornaskaniner
0

Tack för alla svar!

Svar på frågorna till #3

Ser han glad ut när du kommer med maten?

Ja, det gör han (han ÄLSKAR mat!!)..

Försvarar han sin mat?

Det värkar som det. När jag t.ex ska gå in i boxen och fylla på vatten så blir han ganska sur men han är även sur om jag kommer in i  boxen och han har ätit upp :/..

Grinar han mot andra hästar?

Som jag har sätt/hört så är han oftaste mycket snäll och nyfiken mot alla hästar men när han t.ex får lunch hö så har jag sätt att han kan försvara det lite grann och även när jag hämtar honom i hagen så kan han bli lite sur mot hästarna när dom kommer för nära. Men han har inte blivit sur på mig när jag har hämtat honom ifrån hagen.

Grinar han när du kommer in i boxen?

Ja, det har han börjat göra ibland :( Men inte om jag har godis!..

Är det när du rör vid något visst ställe, borstar med en viss borste, när du kommer med sadeln … Prova att bara promenera tillsammans - hur är han då

Det värkar som att han är lätt irreterad (ibland) när jag rör/borstar på honom. Men det är inte på något speciellt ställe eller med en viss borste. När jag sadlar honom så blir han lite sur men inte surare än vanligt.. När jag promenerar med honom så är han mysig och snäll som vanligt! och även nu när jag har börjat rida honom igen så har även det gått bra! När jag borstar/myser med honom i stallet så har han nu under snart 2 veckor försökt bita, sparka eller/och tränga in mig i vägen eller liknande. Vet inte om det kan vara stallet han inte gillar eller att han helt enkelt inte vill bli borstad eller testar mig hur mycket som helst?? :S Om han testar mig så kanhan väl inte göra det förevigt häller?.. Han lyssnar oftast inte när jag säger till honom så vet inte vad jag ska göra! Och jag gillar själv inte hästar som försöker bitas och sparkas, (som nog ingen gör) så jag mår ju dåligt över att min häst, som jag ska ta hand om varje dag har blivit sån!..

Behöver verkligen hjälp!..

Kanske av någon duktig NH tränare eller tjej/kille som kan "prata"/förstå hästar (eller vad man säger)..

Brukar själv träna en del NH/frihets dressyr med honom och det värkar han gilla och duktig är han också!

Arbetade han mer eller mindre innan du fick honom?

Jag har kollat lite hur han har arbetat innan och han jobbar lite, lite mer nu. Men då har vi även gett honom mer foder.

Jätte tacksam för svar vad du tror att det kan vara och hur du tycker att vi ska gå till väga för att lösa detta problem!

CelsiusT
1

#9 Hur kan man kalla beteendet "bita tillbaka" för icke agressivt eller elakt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaka1234567
0

Man ska ALDRiG smälla till en häst resultatet blir en rädd eller arg häst. Ovs om den vArt snäll eller sur tidigare. Jag har lärt mig alltid ta de lungt och säga till på ett annat sätt än att slå och ryta. Men ibland ryter jag till men då är de i alla häradets fall. Min sköt häst va en sådan som blev väre i sitt betende om man slog. i

Inte för att jag gjorde de men ryttarna . Ovs villken häst jag en håller på med ska j

Kommer jag aldrig slå den aldrig .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
1

Varför ska man misstänka att en häst testar en? Det gör de inte genom att bitas.

Och det är INTE fel att slå till en häst som gör farliga saker. De tål en hel del och gör man det i rätt ögonblick och på ett sätt som liknar andra hästars beteende så förstår de rätt bra.Ston är inte särskillt snälla mot sina föl då de fostrar dem. Ett nej förstår inte hästen annat än att den märker att du blir arg. De kan inte vårt språk, men "hästspråket" kan de bra. Däremot ska man undvika att slå på huvudet för risken är stor att hästen blir huvudskygg.

Om en, normalt snäll och trevlig häst, plötsligt börjar bitas (eller sparkas) bör man alltid utgå ifrån att den inte mår så bra. Det behöver inte vara några yttre "skador" utan den kan vara inre eller psykiska.

Mycket svårt att säga varför, så här på nätet, men ta hjälp av någon kunnig person som känner dig häst. Och i övrigt som 33 skriver

Prinsessornaskaniner
1

Jag smällde till honom på mullen den första gången han bet till mig men eftersom han reagerade aggressivt på det så har jag slutat med det, så jag fick några tips om hur jag skulle göra..  Klatscha till mot bogen, nedre delen av halsen eller övre delen av frambenen, för det är mer likt hur en annan häst skulle ha bitit tillbaka.

Det är aldrig rätt att en häst ska bita en!

#14 Jag förstår dig inte riktigt :/.. menar du att jag inte ska göra någonting nöär han biter eller sparkar mig??

Han lyssnar INTE om man bara ryter till.

Har testat att knuffa till honom på bogen, det kan han lyssna på ibland men inte alltid. Och så fort jag börjar borsta eller mysa med honom igen så blir han lika arg igen!… :(

Har du några andra tips då hur man ska göra istället för att knuffa/slå till på bogen och ryta till?

Jag har försökt prata och klappa lungt på honom när han är sur, men det bryr han sig inte alls om.. Så han bara fortsätter med att försöka bitas osv….

Prinsessornaskaniner
0

#15 Tack för ditt svar!

Gronstedt
0

Var bor du? Kanske någon här känner till någon som kan hjälpa dig på plats? Det är svårt att kunna säga något i detalj så här över nätet.

Har han börjat fälla vinterpälsen? En del hästar hatar att bli borstade under fällningen, för de blir ömma i skinnet.

Prinsessornaskaniner
0

Bor i Göteborg.

Nej, han har inte börjat fälla ännu.

Gronstedt
0

Då är du inte så långt från mig. Jag känner inte till någon NH-kunnig i trakten, tyvärr, men om du vill kan jag tipsa om en equiterapeut som hjälpt min pålle att slippa ha ont - om det nu skulle vara det som är problemet med din vän. Titta på http://www.equinara.se.

kaka1234567
0

#16. Du kan knäpa med gingrarna vid örat de reagerar många hästar på eler hlapa med händerna när han ska bita digl. Sen kan du trycka till på bogen när han sparkar med frambenet lite smott iriterande eller så hårt att ahn riagerar. Och sparkar ham med back benet trycker du på didan av rupan . Man måste säga till på rättstäle i rät tid. Tycker du ska genast beröma honnom när han är snäl. Som tex när du borstar och han inte gjort något ge honom en morot eller en smekning på halsen de funka på en togig häst i stallet. Jag brukar va emot att träna hästen snäll med godis men . På en häst fick jag ge en liten bit morot varje gång den tex lät mig borsta på magen utan problem de blev en annan häst. Sen jag tycker du ska prova knäpa med fingrarna hlappa händerna. Även kasnke stampa med föterna också. men föraltivärden inte slå. Min sköt häst va sådär och de som hjälpte va lite gonis då och då bara sällan men någon gång som beröm om de va kris som tex borsta under magen. men annars massa beröm.

Kanske även lite nh de gjorde jag med honnom och de va i en spilte med de gick bra endå =). Få honnom att lita på dig borsta ansiktet mycke så att han ser på gig och har kontakt mm.

_Mvh kaka
_

Tusen
1

#21 Godis gör enbart att du får en häst som tigger och har du otur får du motsatt effekt. Hästen blir sur om den inte får godis i tid och otid.

Jag undrar om du blivit biten (på riktigt någon gång) Det känns kan jag lova dig.

kaka1234567
0

#22. De va ENDAST TIPS Jag va också emot godis träning prova de gick faktiskt bra . Alla hästar är olika men den hästen blev inte tigig . Men blir en s häst tiggig ska man inte hade men den hästen va galen nu är den hur lugn som hälst.

Sen har jag gätt hästen godis i tid så de har aldrigt visat ett täcken på grinighet eller tiggighet. Men jag skrev i värsta fal kan man ge godis någon gång inte varje dag .Jag skrev inte de, men an kan prova någon gång.

Jag har blivit biten så att de blev blå märke på armen . Och en annan gång blödande sår i pannan. Och fler gånger i armen och även rumpan . De gjorde så on att jag vile fkatiskt slå hästen men de gjorde jag inte jag flytta undan hästen omedelbart varje gång och till slut sluta de. Och jag han även kontrolera de inann de äns hände till slut hästen

_Mvh kaka
_

Tusen
0

#23 Och du sa bara nej och hästen förstod på en gång?

kaka1234567
0

#24. Undra va de ska Betyda ?

Säger aldrig ner jobbar med kropps språket och att flytta på den i rätt tid på rät sätt

Men om du tycker att slå och skrika på hästar är bättre kan du väl tipps a de =)

_Mvh kaka
_

yadhayezibas
0

Om en häst ens tänker tanken att bita mig då skriker jag högt o då menar jag pinsamt högt FlörtCool som ett ilsket sto o viftar till med armbågen. Har hittills funkat i de få ggr som det behövts. Det gäller alltid att vara uppmärksam på hästen. Gärna handla innan hästen.

Att fostra hästen som hästarna gör själva är ju det bästa sättet. Glad

Tusen
0

#24 nej just det . Du knäpper med fingrarna. Hur tror du hästarna gör mot varandra då? Knäpper med hovarna? Eller flyttar på varandra? Har du sett hur hästar i flock beter sig? Man ska prata djurens språk om man vill att de ska förstå på en gång. Annars får man lov att träna dem på vad man menar. Och det kan ta tid.

Och NEJ! Jag slår inte mina hästar. Men jag förväntar mig inte att de ska förstå vad jag menar om jag skulle klappa i händerna. Jag pratar deras språk. Oljud, flaxande, fladdrande prylar och häftiga rörelser har jag tränat dem att tåla, så en knäpp med fingrarna gör inte ens att de rör på öronen.

kaka1234567
1

#27.Tycker knäppa med fingrarna är bättre ena att slå de va fan de Jag menade. Varför ska man bli så sur för?

Vad hade du valt slå eller knäppa ?

Alla hästar riagerar inte på samma sät men man får väl lov att prova sig fram trots allt är de ju bara tips. Alla hästar är inte tränade till sådant. Dina hästar är inte mina eller hennes. Alla är olika så varför drar du slutsatsen om att de inte kommer fungera ?

Jag har sätt hur hästar beter sig i flok men jag är inte en häst och tänker inte Bitas och börja sparkas mot hästen. Jag gör de på ett lungt sätt alltså när jag vill säga vad som är ärtt och fel . Har provat vissa metoder i drastiska fal som tex knäppa annars så tar jag de lungt hon har ju sagt att de inte agerar på vissasaker . Så gav anndra tips.

Varför ska man bli på hoppad ?

Jo jag tål diskution!

Men de tipsen jag ger bhöver inte hon använda om hon inte vill eller gilar de och förden delen inte du heller om inte du gillar dem.

Ne man blir utskäld istället och blir dumförklarad.

Vissa hästar är inte tränade till att va vana vid flaxande och oljud mm. Men de jag menade med mina tips är att få hästen på andra tankar att haja till eller inte tänka på bidante. Men eftersom jag är dum i huvudet så har du ju självklart mer rätt en jag. Jag som är dum. Du har ju självklart upplev och har samma EXAKT samma erfarenhet avv exakt samma hästar

_Mvh kaka
_

Elshira
0

Jag måste faktiskt "lägga mig i lite". Jag har en hingst som givetvis är intresserad av stona om han har dem mitt framför näsan på gången (och kan nosa på dem). Jag knäpper med fingrarna när jag vill att han ska lägga av med det, och det fungerar hur bra som helst. Han vet precis vad det handlar om, och är väldigt smidigt när man är på t.ex utställning och inte vill säga "nej" varje gång något sto trilskas med att gå mitt framför näsan på ens hingst.

Han är inte rädd för andra ljud, men jag har "tränat" in knäppningen så han förstår precis vad jag menar. Det är ett ganska så skarpt ljud som hörs tydligt och får honom att direkt släppa fokus på det han nu gjorde.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#29. Men så har de fungerat för mig .

Hästen ahr inte vart rädd för knäpp ljudet men fattat vad man menat. Tack för att nåron förstår

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

Att knuffa en häst är en betydligt mer "aggressiv" åtgärd än att "slå" till den. När hästar börjar knuffas har de gått i närkamp och provar verkligen sin styrka mot varandra. Det är också naturligt för hästar att MOT tryck, inte gå undan för tryck, så det gäller att man har extremt bra koll på situationen innan man börjar med det. När hästen redan är uppjagad och kanske till och med aggressiv och känner sig trängd är risken annars stor att den slår över och trycker tillbaka, och då står en människa sig slätt.

Att ge hästen en smäll med fingrarna, högst lika hårt som när man klappar i händerna (oooooh ja, det är verkligen misshandel, inte sant? Ring Länstyrelsen och anmäl!) är en väsentligt mindre aggressiv handling. Det åsamkar inte hästen smärta - det känns betydligt mindre än när de själva kliar sig med tänderna. Den korta, disktinkta rörelsen och beröringen markerar gräns mycket tydligt på ett sätt som hästen kan förstå.

#29: Du har tränat in knäppningen, ja, precis som jag har tränat in ett "stopptecken" med handen. Det funkar utmärkt, därför att vi har tränat in det. Men det är inte något som hästen bara kan rakt ut ur det blå.

Tusen
0

#29 Tycker inte det är jämförbart. Att få en hingst tyst och koncentrerad handlar om träning. Då behövs inga slag. Men då en häst går till anfall med bett eller sparkar gäller det att snabbt visa att det är fel då det kan bli riktigt farligt. det kan man inte träna. Hur sjutton ska jag träna min häst på att sluta bitas om den aldrig bitit tidigare?

Elshira
0

#32 Jag syftade bara på detta tjaffs med at knäppa med fingrarna där det påstods att det inte alls fungerar.

Nej det fungerar inte om hästen inte lärt sig det…? Tidigare röt jag i ordentligt (med rösten) och har från det övergått till knäppning.

Hakuna matata!

Valkyrie
0

Slå inte hästen, tänk på att den kan vara rädd?

ang knäppa fingrarna vet jag vad Kaka1234567 gjort vilket har varit med gott resultat! fortsätt så!!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Tusen
0

#34 En häst som går till anfall är inte rädd. Den är arg! En rädd häst flyr och går bara till försvar om den blir trängd. Det är lätt att se skillnaden om man är van vid olika hästar.

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tycker inte man ska slå en häst fins anndra sät så är de bara

_Mvh kaka
_

Tusen
0

#36 Inte alltid.

Skulle verkligen vilja se hur du knäpper med fingrarna när du har en häst över dig.

KallaMigMimmi
0

Det kan ju vara så att din häst testar om den kan ta över ledarskapet(men behöver inte vara det) Kanske tog det som en utmaning när du daskade den på mulen. som sagt mulen är ju ett kännsligt område så om den blir "upretad" skulle jag "slå" den på halsen eller bogen i stället, men först skulle jag försöka att inte slå utan bara hota med att "bita" med handen i luften innan. Oftast behövs det inte mer är en att vissa att- jag skulle kunna skada dig..men jag gör det inte. Om sitvationen är när du borstar och rör honom, så kan det va att han har ont eller bara känner obehag när han blir "pillad på" Känn över hästen själv genom att strycka den lungt över hela kroppen även om du inte kan känna om något inte står rätt till kan det vara bra för att vänja hästen vid dina händer.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
0

Jag ser det som så att alla hästägare har sin egna relation till sin häst och efter en tid hittar man sitt sätt att vissa hästen att -det där va inte OK! lyssnar hästen på bara ett fingerknepp så är det ju super praktiskt! Tycker #26yadhayezibas sätt att skrika va ganska lustigt:) skulle inte våga använda det själv:Pär inte så hög ljud av mig^^ Själv stampar jag bestämt i marken eller "biter" med handen i luften det brukar dom flästa fatta men gör dom inte det får dom en liten snärt. Har inget imot att slå hästen så länge man inte använder muskelkraft och knytnäven! (varför blir mina inlägg så kompakta?)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

polgara
0

en häst biter en annan häst får oftast ett bett eller en spark tillbaka, detta gör nog mer ont än om den får en tillsägelse av en människa. Ni som tycker att man inte ska slå till en häst i en farlig situation, har ni någonsin studerat hästar i det fria o sett hur dom är o gör mot varandra? Nä låt ni era hästar bita/sparka er o klappa dom då o säg fin häst, det gjorde lite ont men gör gärna om det igen. en häst ska bestraffas på hästars vis o inget annat för att de ska lära sig att det den har gjort inte är acceptabelt. Nu menar jag inte ren misshandel utan en snabb o bestämd bestrsffning, du kan aldrig slå en häst med knytnäven hårdare än en häst sparkar en annan

kaka1234567
0

#37. fy fan din otrevliga mäniska. 1 de va tips 2 hästen är omgräver tjejen . Skulle de va så skulle jag inte knäppa med fingrarna tro inte att jag är som du . Dum nog att tro att vissa bara har ett trick ett söt attvkontrolera sitvationer. Bil Järna se dig slå en häst när den tittar på dig haha skratretande du är. Jag har många sätt att lösa grejer på men tro vad du vill

_Mvh kaka
_

Alone
0

#41 hur någon gång träffat en agressiv häst?? verkar inte så precis som många här säger det hjälper inte att mesa om du inte vill ha 500 kg häst över dig…. jag har en häst som kan vara världens snällaste i hagen så när du går mot henne kan hon helt plötsligt börja springa med öronen slickade mot huvudet, och ca 2 meter innan dig reser hon sig och försöker slå ner dig, ocg lyckas hon inte med det hugger hon och sparkar,vad skulle du gjort i denna situationen puttat på henne eller knäppt med dina fingrar, då kan jag säga att du hade legat på akuten sen,det ända sättet att få dom att fatta är att göra som en riktig häst hade gjort mot henne, jag brukar ge henne en rejäl smäll över bogen men det finns ingen garanti att hon slutar för det.ibland måste man ta med ett spö in i hagen så att man kan varna henne, jag säger inte att jag slår mina hästar men jag vill inte ha 500 g monster häst över och den hov i huvudet är inte så mysigt… har blivit sparkad och huggen så att blodet har pissat så jag vet… menar inte att vara elak vill bara att du ska fatta att agressiva hästar är inget man leker med och sen hoppas på det bästa, man måste vara konsekvent och hård, men även mycket beröm när dom gör rätt.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Gronstedt
0

#42: I det läget ska du bara ignorera hästen, vet du väl! Genom att inte förstärka det felaktiga beteendet visar du att det inte är acceptabelt, Och så berömmer du när den inte sparkar ihjäl dig! *ironi*

Alone
0

#43 skulle vilja se dig gå in i hegen och ignorera henne….tro mig jag har försökt att bara gå i väg men ja slutade med att jag sen låg på marken…

Mvh Järnskogens kaniner

Gronstedt
0

#44: Om du läser sist i inlägg #43 ser du att det står *ironi* där. Det betyder att inlägget är ironiskt menat.

Alone
0

jaha så lånt hängde inte jag med xD hahahaha

Mvh Järnskogens kaniner

Gronstedt
0

Skrattande

kaka1234567
0

#42. Vad vet du om vad jag gjort . Tro mig de har jag men tro vad du vill orkar inte ens argumentera emot . de viktigaste ärt att jag vet de

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

sen fins de andra sätt en att slå hästen om den håller på så

_Mvh kaka
_

Alone
0

#48 mmmmhhhh…

men okej om du gick in till min häst och hon gjorde så som jag beskrev vad skulle du ha gjort?

Mvh Järnskogens kaniner

kaka1234567
0

de beror på exakt va den jör jag reagerar efter sitvation och hur EXAKT den gör . Jag måste va där för att veta.

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

#50 jag förstår dig helt, om min häst skulle göra nåt allvarligt fel som kan vara direkt livhotande för mig, och andra som riskar att komma när kan jag lova att jag nästa gång skulle vara beredd och skulle samma sak ske igen skulle det förhoppningsvis vara sista gången det händer.

Om det inte beror på dålig uppfostran, rädsla eller likanade ;)

Alone
0

#52 skönt att det finns vettigt folk. nej hon är bara en jävla kärring min häst xD haha men så fort du fått tag i henne är hon guda snäll.

#51men säg att det som jag beskrev hände vad skulle du göra?

vill säga att du går in i hagen hon är kanske 70 meter bort, du börjar gå mot henne, hon börjar gå mot dig sen när det är ca 20 meter kvar drar hon back örnonen och börjar springa mot dig, sen när det är ca 3 meter kvar reser hon sig… vad skulle du ha gjort i denna situation??

Mvh Järnskogens kaniner

CelsiusT
0

#42 Hade det hänt mig hade jag först försökt att vara stor och hotfull på avstånd, fungerar inte det hade jag försökt driva hästen, fungerar inte det hade jag som du försökt måtta in ett slag (tänker mig att man har grimskaftet som men kan veva med) mot bogen eller till och med nosen i värsta fall - bara man får stopp/bort hästen så man inte blir skadad.

Sedan, när situationen är löst, så hade jag satt mig ner och tagit en rejäl funderare på varför hästen betedde sig såhär. Det kan finnas många orsaker så det är inte säkert att man med en gång kan komma på var felet ligger eller hitta en lösning. Det kan ju tex vara smärta, eller brist i förtroendet/relationen, rädsla, obehagliga minnen osv osv osv. Sedan hade jag försökt att träna bort detta beteende, om det inte är ett rent smärtbeteende för då hade jag försökt behandla det.

Jag hade aldrig gått runt och accepterat att min häst betedde sig så varken varje gång eller då och då när man ska hämta henne. Jag hade tagit tag i situationen och löst den, men hur? Jag tror absolut inte att du genom att hota/slå hästen kommer ur den situationen så att den aldrig mer uppstår, åtminstonde inte så att du istället möts av en pigg och glad häst i framtiden.

Aggressioner beror sällan på ilska, utan beror ofta på rädsla, smärta, obehag. Aggressioner blir sällan bättre av att man tillför mer smärta, obehag eller rädsla/skrämmer hästen. Skulle det vara ilska så fungerar även den känslan, liksom dom andra känslorna, som så att den minskar om man bygger upp en positiv och trevlig bild och relation.

Alone
0

detta är bara en fix ide hon har för att slippa bli fångad. vi kommer väldigt bra överens, är super vänner det är inte ofta hon gör så här men ibland kan hon hitta på sånt. kan garantera att hon inte har ont, hon är helt enkelt ett sto dom brukar vara lite kneppiga. hon är väldigt lätt i framdelen båda på marken och i ridningen.

Mvh Järnskogens kaniner

CelsiusT
0

Jag skulle passa 3 hästar i 2 veckor för några år sedan, det var hästar jag inte kände. När jag kom till stallet första morgonen för att släppa ut så insåg jag direkt att jag inte var välkommen, framförallt av stoet. Hon la öronen bakåt, vände rumpan till, högg efter mig, sparkade när man lade på täcket osv osv. Jag insåg att jag var tvungen att bygga relation med henne för att få det att fugnera. Så jag började att vara snäll och trevlig mot henne i mitt humör, stå och klia henne en stund innan jag öppnade boxen (hon fick själv komma ut med huvudet över dörren så jag inte trängde mig på), jag gick inte in till henne utan lät henne gå ut på stallgången istället (så jag inte trängde mig på i hennes box), jag gav henne lite godis när hon var duktig, jag berömde henne mycket och höll mig helt enkelt undan från bett och sparkar som kom. På 3dje dagen så slutade hon att bitas och sparkas och på 5e dagen slutade hon att hota, på 7e dagen slutade hon att vara grinig, på 10e dagen gnäggade hon glatt när jag kom och vi blev goda vänner.

När ägen kom tillbaka så insåg jag att även han hade samma problem som jag haft dom första 3 dagarna. Han förklarade att man fick bitas tillbaka några gånger så slutade hon. Visst slutade hon efter att han bitit tillbaka några gånger, men hästen var sur och grinig och även jag kände mig illa till mods av stämningen som blev då han vid varje bett röt lätt åt henne. 'Det är sån hon är' sa han, men det var inte den hästen som jag lärde känna när jag passade dom. Hon var en glad häst, men fick inte chansen att vara det.

Alone
0

jo jag vet gillar inte att behöva slå till henne men vad fan ska man göra?

hon är världens snällaste. men ibland kan hon få sina knäpp spel. även hon kan komma springande till mig och gosa, hon gnägger när hon hör mig, men ja hon är lite speciell, alla kan verkligen inte hantera henne. då hon är så noga med vem hon väljer och hon valde mig.

Mvh Järnskogens kaniner

Rafflan
0

#56 dock är grejen att den hästen kan bara stå i hage med din häst, kan inte stå inacorderad, kan inte lånas ut så andra kan rida på den.

Tänk om den blir rädd kastar av dig i skogen och skenar iväg, voprde et inte bra om någon som den möter kanske kunde fånga den så den inte riskade att krocka med en bil eller springa ut på en motorväg?

Jag anser det viktigt att hästar kan hanteras av andra än sin ägare, om ägaren blir allvarligt sjuk eller skadad måste ju någon ta in och ut hästen, ge den mat och kanske motionera den.

Alone
0

men herregud jag sa inte att hon skulle ha ihjäl folk jag sa att hon är speciell! både min syster och mina mamma och min pappa kan hantera henne. och jag kommer inte låna ut henne.jag känner henne om jag mot all förmodan skulle ramla av skulle hon stanna eller springa raka vägen till det trygga hemmet

Mvh Järnskogens kaniner

Rafflan
0

#59 kolla igen vem jag skrev till ;)

Alone
0

trodde du hade skrivit fel för sjävla inlägget lätt som att det var menat till mig. Skäms

Mvh Järnskogens kaniner

Rafflan
0

#61 nej det var menat till hästen CelsiusT skrev om då den tydligen inte gick att hantera utan att den kände en.

Det har du aldrig skrivit nåt om så :)

CelsiusT
0

#58 Jag förstår inte alls ditt inlägg?? Har du läst mitt inlägg så du förstår vad det handlar om? Vadå gå i hage med min häst, vadå inte kan hanteras om du inte känner den? Vadå att man inte kan fånga den? Du får nog förklara vad du menar, kanske till och med läsa mitt inlägg en gång till för jag tror inte du har förstått vad jag skrev.

Rafflan
0

#63 jag förstår att du tog hand om en bakants häst som var helt knäpp mot främligar, men gav men den tid så blev du hur snäll som helst. Dock går det inte att ha en sån häst inacorderad och liknanade.

Tyckte bara det lätt i din text som om du tyckte du gjorde på ett bra sätt, dock löst det inte problemet i det stora hela.

Men jag är även grymt skeptisk till att bita hästar som ägaren gjorde ;)

CelsiusT
1

#64 Den var inte bara sådan mot främlingar, den var sådan mot människor. Jag anser att jag gjorde rätt. Jag hade gjort så med vilken häst som helst som har relationsproblem. Har på så vis fått flera hästar att bli trygga med människor och sedan även fungera bra med och lita på människor över lag så vem som helst kan hantera hästen. Det hade löst problemet i det stora hela om hästen under en lite längre tid fått lära sig att man kan lita på människor, att människor är trevliga och vänliga och inte vill något ont. På 2 veckor är det svårt att förändra en individs hela livsuppfattning, det tar tid. Hästar är dessutom djur som över lag behöver mycket tid.

Alla hästar passar inte med att vara ridskolehästar, inackorderade, stå på stall, vara på lösdrift, ridas, köras, osv osv. Hästar är individer. Nej det hade inte gått att ha en sådan häst inackorderad i ett stall där andra människor ska hantera hästen, tex kollektivstall odyl. då många hade blivit rädda för henne. Men jag vet inte varför det skulle vara ett mål alla människor vill uppnå med sin häst? Det är väl inget som är självklart att en häst ska klara av? Hästar är individer och det ska dom väl få vara tycker jag.

Det jag menade med mitt inlägg var nog mer att hästar är inte aggressiva bara för att, det finns en orsak och det går att lösa utan att använda "quick-fix"-metoder, och du kan använda positiv förstärknig till att få bort aggression även på häst.

poppysmarsvin
0

Oavsett vilken metod man nu förespråkar så anser jag att det första en ansvarsfull hästägare ska göra när hästen plötsligt ändrar sitt beteende (som i TS fall), är att åka och få den undersökt av veterinär! När man vet att det INTE beror på smärta/sjukdom kan man börja fundera på andra metoder, men först då!

Det är måååånga hästar som har ansetts som både bråkiga, farliga och "testande" - när de i själva verket mycket tydligt talat om att de faktiskt inte mår bra…

En häst som går till anfall är faktiskt farlig och kan orsaka fruktansvärda skador - oavsett varför den anfaller. I den akuta situationen gäller det att avvärja just det hotet. (Jag har jobbat på sjukhus under flera år, och har sett vad hästar är kapabla att orsaka…) Det är när man själv befinner sig i säkerhet som man först kan börja nysta i orsak och hur det ska angripas. Ärligt talat så vet jag att alla människor med viss självbevarelsedrift agerar på något sätt i ett akut läge. Då är det nämligen reptilhjärnan som tar över! Att tänka ut en strategi just då tar på tok för lång tid, utan man flyr eller fäktar.

Heidelovisa
0

Såg inte att det var en gammal tråd :) nyhär!