Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 2339 ggr
datorni
0

Hittat drömhästen- våga?

Jag vet varken ut eller in. Jag är medryttaren som ridit drömhästen i 2 år snart. Det har funkat  bra med hästen och jag är faktiskt tok- kär i henne. Hon har allt jag vill ha.( Helt knäppt, jag vet…) Ägaren, som inte hunnit med så mkt hästliv ( eller supporta mig )under denna tid verkar nöjd med mig. Själv tycker jag kanske att vi borde kommit längre med vissa saker (främst min egen ridutveckling). Saken är den att hon vill sälja henne. Ända från början har jag förstått att hon tycker väldigt mkt om henne, men hon är inte drömhästen. Hon vill ha en mer "avancerad" häst och jag förstår det. Hon är väldigt duktig ryttare.Under åren har hon tillochfrån "slängt" det ur sig. Nu senast skojade hon och sa att hon säljer henne till mig. Jag blev helt paff och sa att jag har så mkt jag inte kan…Jag har före dethär ridit på ridskola många år ( och även nu )  Jag läser allt teoretiskt jag kommer över men mkt praktiska  saker kan jag inte =( typ avmaska, klippa, lägga hovbandage.) Tyvärr har jag inte lärt mig sånt under denna tid heller när jag mest varit ensam i stallet. =( . Om hon tar upp detta igen, ska man våga fråga om hon kan hjälpa mig med sånt? Ska jag våga fråga stallägaren om hästen isåfall kan bo kvar? Jag blir galen. Tror jag skulle klara att ha häst bara jag fick lite visning av vissa praktiska saker ( typ klippa) och att ha ngn att rådfråga om det uppstår några oklarheter. Helt bakom flötet är jag inte.Hur mkt orkar folk hjälpa en att visa saker o sånt? Ekonomi, tid och allt annat har jag på "grej". Är ingen ungdom, kan inte vänta 20 år på hästköp. Och nu har jag drömhästen framför mig. Hjälp! Hur ska jag palla o skiljas från henne? Ge mig mod! Dethär mal i min hjärna hela tiden…

MissInAction
0

Om du känner i ditt hjärta att det är det här du vill (köpa henne) så kommer resten att ordna sig! Det är jag övertygad om 🙂
Man ska göra det som känns rätt. 

Och du har ju erfarenhet, samt att alla hästägare kan ju inte allt heller. Man lär sig saker allt eftersom. 

Måste du klippa henne då? Vet inte hur pass svettigt det blir och vad ni gör och så, men hästar är ändå rätt kända för att ha klarat sig i många år utan att ha blivit klippta 😉

Beskrivningar finns på det mesta på nätet och i olika broschyrer. Så kan du det bara i teorin eller intuitivt så löser det sig. Och ja, det är okej att be om råd och hjälp också. Folk tycker oftast om att kunna hjälpa till. Samt att alla är ju fria att säga nej.

Frågan är nu vad du vill, så fokusera på det först och främst ♥

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Aribigga
0

Klart du kan våga! 

Hör med hästens nuvarande ägare om hon kan ställa upp som support men se även till att ha flera hästkunniga runt dig som du litar på. 

Acceptera att du aldrig kommer bli fullärd, läs på och fråga folk du litar på. 

Kan säga att jag har ägt häst i snart fem år och jag vet inte hur man lägger ett hovbandage, vad har man det till? 

Klippa finns det folk som erbjuder sig att göra och om du frågar snällt kan de kanske visa dig? Eller beroende på hur ofta så kanske det lönar sig att betala någon att klippa istället för att köpa klippmaskin som inte är så himla billigt. 

Avmaskning har jag kommit så långt att jag vet att man ska kolla innan och att alla i stallet ska helst avmaska samtidigt. Men det har varit olika i olika stall hur man har gjort så jag har inte fått ihop rutinerna hur ofta man ska kolla än. 

Det löser sig, ska du vänta på att bli fullärd så kan du vänta hela livet och ändå ha en massa frågor när du väl står där med din häst.

lurvponnyn.vimeddjur.se

VildaVittra
0

Jag tycker att om du bestämmer dig för att köpa hästen, så ska du fråga rakt ut om du får köpa den och om hon är intresserad det. Då visar du ett intresse, vilket skulle göra mig som säljare med tillfreds med att detta verkligen är vad du vill.

Allt du inte kan, det kan du lära dig. En möjlighet är ju även att du själv skaffar en medryttare med hästvana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

datorni
0

Grejen är ju den att det skulle kännas otroligt tryggt att köpa sin första häst när man känner den o vet att man trivs ihop…Men tänk om hon inte alls vill sälja til lmig eller stallägaren inte vill ha hästen kvar där? Mitt dåliga självförtroende gör att jag inte vet hur jag ska våga fråga! Tänk om dom tycker att jag är för sopig för att ha egen häst? Hur mkt kan man säga rent ut till hästägaren om sina känslor utan att vara  bli patetisk / barnslig?Samtidigt: Vågar jag låta bli att INTE fråga? Då ångrar jag mig resten av livet o köper förmodligen ingen häst alls….

Skönt att höra att ni inte heller vet allt.Jobbigt dethär men skönt att ventilera! Tack till er som orkar läsa.

Aribigga
1

Om hon inte tyckte du var bra för hästen hade du väl ändå inte fått vara kvar som medryttare eller?
Hon har ju redan föreslagit att du ska köpa henne, även om det var på skoj kanske det var en slags intressekoll? Du kan ju fråga om det var allvarligt menat och att du gärna skulle vilja men är lite osäker och fråga i samma mening om hon kan tänka sig att supporta om du får köpa hästen.

Och varför skulle inte stallägaren vilja ha kvar er? Fungerar hästen redan i stallet finns det ju ingen anledning att byta ut den mot en annan inackordering.

lurvponnyn.vimeddjur.se

JustMySelf
1

Jag köpte min medryttarhäst och tycker det var typ det bästa för både mig (fick en underbar häst jag redan kände, kunde inte bli lurad av oseriösa försäljare eller liknande), hästen (fick stå kvar i samma stall med samma kompisar, inga nya människor som ska "testa sig fram" eller så) och för den tidigare ägaren (säljer sin häst till några hon litar på och vet kan ta hand om hennes häst bra, dessutom har hon fått komma och hälsa på och rida på honom ibland). 

Du kan ju ha en medryttare på hästen också, så får du någon dag "ledigt" och det kan dessutom vara bra att ha någon annan som rider hästen ibland. Har du möjlighet så bör du rida för tränare på hästen hyfsat regelbundet, det kanske finns en duktig stallkompis som kan hålla lektioner för dig annars? 

Fortsätt läsa på så mycket du kan om allt du kan tänka dig så tror jag inte det blir några problem. Var inte rädd för att fråga stallkompisar/ tränare/ stallägare om råd om saker och ting, det är nästan mitt viktigaste råd. Lycka till!

Rafflan
0

Klart du kan, jag har egen häst, kan inte klippa då jag aldrig gjort det på mina utan täckat så dem inte sätter för mycket päls och kan i praktiken inte lägga hov bandage då jag aldrig gjort det, men skulle jag vilja/behöva det finns det hjälp att få från stallkompisar och liknanade :)

Så sånt löser man :)

[exotic]
0

Jag tycker det verkar som ett jättebra tillfälle att skaffa häst.

Man måste inte kunna allt när man skaffar första hästen.

Dessutom blir man aldrig fullärd inom häst, det kommer alltid något nytt att lära.

datorni
2

Hej igen! Ett tag sen sist! Vet ni vad som hände ett tag efter att detta skrevs? Jo hästägaren frågade om jag var intresserad ! Nu har jag preliminärt sagt ja….Dagen efter höll jag på att få kalla fötter o ångra mig för jag blev så nervös! Inget är bestämt än, men nu vet hon att jag är intresserad i alla fall. Är det ngn annan som köpt medis- häst? Bra o dåligt? Hur kändes det? Flyttade hästen eller blev den kvar i stallet?Hur länge hade ni känt den? Jag vill veta ALLT om när ni köpte er medis- häst !

datorni
1

Oj nu blev det lite fel…Jag skrev fortsättning o den hamnade längst ner! Men jag tar det på nytt! Jo, ett tag efter att jag skrev inlägget frågade hästägaren MIG om jag var intresserad! Så nu vet hon att jag är det! Fast dagen efter tänkte jag få kalla fötter o ångra mig, blev så nervös över vad jag sagt! ( Fast jag eg var förberdd på vad jag kulle säga OM jag fick frågan) Allt blev väldigt verkligt och stort plötsligt. Hjälp! Men nu vill jag veta hur det gått för er andra som köpt medis- häst! bra o dåligt, hur länge hade ni ridit hästen? Flyttade ni hästen? Blev det som ni tänkt er? Hur kändes det? Höll er budget?Vill gärna veta typ allt😂

pebb
0

Häääärligt!!! Super att du vågade ta steget, känns det bra så blir det bra, mycket får man lära sig på vägen. När det gäller tex klippning så finns det ju faktiskt folk som kommer ut och gör det mot betalning. Jag har själv köpt mig en häst för 1,5 månad sen och känner inte att jag kan allt även om jag har mycket erfarenhet och även har jobbat med hästar, men innan har ju inte saker och ting varit mitt ansvar. Däremot köpte jag inte min medryttarhäst så den biten kan jag inte svara på. Om du ska ha kvar hästen i samma stall beror ju på om du trivs där och det passar din plånbok. Lycka till med allt!! :D