Travökningar
Hej, jag behöver lite hjälp.
Jag har en ponny som har ett kanon steg, jag vet det och alla säger det. Han är 7 år men vet inte riktigt hur han ska använda det och jag vet inte riktigt hur jag ska rida för att få till perfekta. På tävling får vi bara 6or och det står nästan alltid att han blir springig och att han kan bättre. Men jag får inte till det.. Jag vet att man ska tänka längaaaa stegen och inte springa snabbare men de går bara fort och han länger inte mycket alls. Nån som vet några knep eller om ni har träningstips hur jag kan träna för att få riktiga bra travökningar? alla tips mottages!
/Evelinn Åkerman | http://enewe.blogg.se |
Det är viktigt att du sitter den takt du vill ha när du driver. Om hästen får signal att öka farten men sätet säger att den inte ska öka takten, så måste den länga steget. Så fort den väljer rätt, så beröm.
Tänk också på att en kort, hög form hindrar den att ta ut steget. Hela hästen måste få bli längre i ökningen. Tricket är att låta den bli längre utan att den blir framtung och springer iväg. Det krävs styrka för det och det är ingenting man kan vänta sig i första taget av en ung häst.