Böjprov
Gjorde böjprov på min häst idag. 2 grad hälta båda bak och 1 grad vänster fram. Blev helt chockad då jag inte märkt något alls vid ridning. Jag har hoppat och han har gjort allt jag bett om. Inte visat någon smärta eller motvilja… Svullen och varm utan hälta höger fram. Det ben som saknade anmärkning på böjprov (är inte svullet eller varmt längre) Han är väldigt öm om hovarna (främst fram) på grus och böjprovet gjordes på grus. Han behöver lång uppvärmning innan han går bra och det står även i ett gammalt besiktningsprotokoll. Han känns lätt seg och små stel i början. Känner att jag vill ta in en annan veterinär från större klinik (denna är en mer "privat" på en person) och göra nytt böjprov om ett tag. Har en bekant som fick samma resultat på böjprov på sin ponny som också var svullen och varm höger fram. En utredning gjordes utan resultat, en kiropraktor kom ut och behandla med laser och lite tryck på ryggen - ponnyn är nu hur fin som helst. Så jag hade tänkt prova samma sak. Har ni varit med om hälta som inte synts för än vid böjprov? Hur blev prognosen och behandlingen? Slutpris?
Det är få hästar som går igenom böjprov utan anmärkning. :)
1/2 eller 1 grad, som snabbt går bort, efter böjprov på en äldre häst behöver inte betyda så mycket, men 2 grader är ganska mycket och bör utredas vidare.
I synnerhet om hästen har ont i båda benen kan det vara svårt att se, eftersom rörelsen blir symmetrisk även om den blir störd. Om jag var i ditt läge skulle jag inte göra fler hemkontroller utan först som sist åka till klinik och få hästen röntgad.
Ingen kiropraktor som är värd sitt diplom behandlar en häst med konstaterad men outredd hälta. Om det till exempel är fråga om pålagringar eller ledinflammation kan man förvärra problemen. Först när det finns en diagnos kan kiropraktorn ta ställning till hur och om behandlingen ska läggas upp.
Att provet gjordes på grus spelar nog ingen roll, man tittar efter skillnaden före och efter böjning och han blir knappast mer ömfotad av böjningen.

Jag har varit med om det två gånger på olika hästar. Första gången en gårdsbesiktning, sen fick vi veta i efterhand att just den veterinären var känd för att böja fram sådant som inte finns. När vi kollade hästen på klinik 5 dagar senare fanns ingen reaktion.
Andra gången var på en klinikbesiktning, ½ grad efter böjprov. Kan inte vara annat än glad över den halva graden, annars hade jag inte haft kvar min pärla idag 😃
Tycker allt du kan åka med hästen till en klinik för hältutredning, speciellt eftersom det var så pass många ben!
Vet inte vart du bor i landet men bor du i sydligare delar så rekommenderar jag Jonas Tornell eller att du åker till Husaby. Har en kompis som vid 2 tillfällen på samma häst varit med om att de missat senskador på ATG-kliniker, men Jonas har hittat senskadorna direkt. Han hittade även den tredje senskadan men då åkte de dit direkt. ATG sa kotleds och hovledsinflammationer.
En i mitt stall åkte till ATG, fick diagnosen kotledsinflammation. Åkte sedan till Jonas Tornell och fick operera ut lös benbit…
En annan åkte med sin häst som aldrig slutade kasta av ryttaren, till ATG, kotledsinflammationer och knäledsinflammationer. Åkte sedan till Jonas Tornell - kissing spines.
Jag kommer aldrig mer åka till nån annan än Jonas Tornell vad gäller hältor osv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Prexis som "Gronstedt " skriver så är en 0.5 graders hälta hyggligt normalt vid böjprov. Däremot så borde en grad 2 hälta kunna kännas när man rider…. En häst togs till klinik för att ägaren tyckte att hästen kändes ojämn, böjprovet blev 0.5 hälta höger fram, röntgen sade kissing spines. Så felen kan sitta på helt andra ställen när man utreder. Pris ~10kkr Alla problem som kroppen har/får skapar en inflammation på det stället, så även lösa benbitar. Så prognoserna ledinflammation är säker sann men det säger inget om att den underligande orsaken är en lös benbit eller att grundproblemet sitter någon annanstans, det kan bara en mera ingående röntgenundersökning visa. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag föreslår att du åker in till en klinik och gör nytt böjprov. Där har dom bra underlag att springa på och duktiga veterinärer som står och tittar på halta hästar hela dagarna. Där har dom även möjlighet att röntga/UL vid behov och dom kan även släcka hältorna för att säkerställa var och hur det sitter.
Min häst hade 2 gradig hälta hemma. På kliniken 0,5gradig. Så det kan skilja ganska mycket.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tycker det är konstigt jag med men jag ska ta han till klinik i Gävle och göra nytt böjprov med en annan veterinär. Hoppas inte det är något allvarligt för han står på prov hos en annan ryttare som gärna vill köpa han bara hans hälta blir bra :/