Provrida
Nu är det ju såhär att jag kanske ska provrida ett sto på 4 år och hon ska tydligen kunna gå i form trava galoppera och hoppa, rider redan en annan häst där på stället och den är 17 år och jätte duktig inom dressyr.. men jag vet inte hur man får hästen i form..
Har ni något tips på vad ni brukar göra som kan hjälpa? känns lite pinsamt att jag ridigt i typ 7 år och inte kan det:/ VILL VERKLIGEN, skulle vara tacksam ifall ni har några tips som man kan prova:)
Säg till ägaren.
Som hästägare ser jag hellre att någon som inte är van vid att rida en häst stabilt i form berättar detta för mig och sedan låter bli att försöka rida i form. Jag uppskattar ärlighet och kommer dessutom att kunna se direkt om ryttaren på min häst faktiskt vet vad den gör eller bara försöker få hästen i form för att imponera. Det sistnämnda tycker jag inte om alls.
Om du inte kan rida hästen i stabil form, berätta detta för ägaren men lägg till att du är intresserad av att lära dig detta. Fråga samtidigt om det är okej att rida för tränare på ägarens häst i framtiden, för att lära sig mer om form.
Dessutom går det i princip inte att lära ut hur man rider i form genom text. Det är någonting som kräver timing och känsla, någonting du bara kan få när du sitter till häst och har en tränare som visar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ha bara stilla hand och var lugn, hjälper definitivt INTE att "såga" i munnen. Det är inte viktigt att hästen "går på tygeln" direkt, du behöver inte vara orolig 🙂
Nej, det glömde jag säga! Det är självklart inte viktigt att hästen går på tygeln på en gång. Det viktigaste för de flesta hästägare är att hästen ser nöjd och belåten ut. Ingen av mina medryttare (tre st, en per år) har kunnat rida Baltazar i form i början, det har gått bra ändå!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Samma ägare på båda hästarna och de känns som att om ja rider där å hästen inte går i form kan den få svårt med de sen för den.måste väl ha vissa muskler till det.och tränas dom inte.måste man träna upp som igen? Och hon vet om att jag inte kan eller har hänt när jag galoppera i volter , varje gång jag varit dit och ridigt har hon varit med.:) Det var hon som frågade om jag ville prova rida den unga hästen:) Och jag rider liksom "normalt" inte så att jag försöker få hästen å gå i form/ på tygel men hade varit kul att kunna eftersom de är grymt fint:)
#4 Ska du provrida hästen för att köpa den, bli medryttare eller ska du bara prova att rida hästen en gång för att det är kul att prova? Hästen far inte illa för att du inte rider hästen i form när du provrider den. Om du däremot ska rida den regelbundet och det bara är du som rider hästen så att hästen aldrig rids i form så ja då kommer hästen att med tiden tappa dom musklerna den behöver för att ridas i form. Är det så att du ska rida hästen regelbundet framöver så är det bra om du tar hjälp av ägaren eller en duktig instruktör som kan lära dig hur man rider hästen i form.
Medarbetare på westernridning.ifokus
TS, att sitta upp på en okänd häst och få den i form från första steget är inte så lätt - det är inte säkert att man klarar det ens om man har många års ridvana. En 4-åring är dessutom förmodligen inte helt stadig och kanske inte heller van vid olika ryttare, och då kan det bli ännu svårare. Om du inte får den i form på provridningen så är det alltså inte speciellt konstigt och ingenting att skämmas för.
Det som är viktigt är att den är lyhörd och avspänd och verkar nöjd. Om du sedan ska rida den mer får du ta hjälp av någon så att ni kan utvecklas tillsammans.
#5 provrida bara för att typ, vet inte ens om dom ska ha kvar hästen sen.
#7 Men då ska du inte ens fundera i banorna att försöka rida hästen i form, än mindre om du inte kan det sedan innan. Hästen kommer ha fullt upp med att känna av dig som ryttare och om det bara är för en engångsföreteelse så är du ju inte heller ute efter att testa vad hästen kan eller se om ni passar ihop. Sitt upp och rid!
#8 jag rider ju en annan häst på samma ställe som hade varit kul om man får den i form?(a)
#9 Är det inte viktigare att du skonar hästen än att du får hästen att "se fin ut" och ha kul åt det?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Be då ägaren om råd, eller fråga om du får lov att låna hästen och rida lektion på. Det går inte att lära ut via internet hur man rider en häst i form, det är en känsla.