Lokatt!
I månadags förra veckan såg jag spåren av en lokatt över vår sommarhage och in på vår ridbana och ut på den andra sommarhagen och sedan vidare bort.
I dag när jag gick i vinterhagen och letade efter Gobbans sko. Han har tappat den i hagen i dag. Så såg jag ett rådjursben med hovar i hagen. Det var inte alls gammalt. Så Elin (dottern) och jag gick en tur bakom vinterhagen nyss för att leta efter kadavret. Då hoppade en av hundarna upp på en sten och började lukta som tokig. Vid närmare granskning så såg vi att det var där som loet antagligen åt av rådjuret. Det var fullt av rådjurspäls där. Dom gör ju så, lodjuren, tar upp kadavret så högt upp som möjligt och sitter och äter av det. Inte alls långt ifrån vinterhagen bara ca 50 meter in. Äckligt va?!
Inte undra på att hästarna kan vara lite rädda ibland när det är mörkt. Det var mycket spår där bakom faktist.
År -99 så höll ju ett lodjur på att ta vårt föl som bara var ca 2 v också. Så man tror ju att man hamnat rätt i urskogen nu. Varg har det ju gått inte långt härifrån heller bara några km.

putt

neeej det är ju skithäfigt! (inte att ett lodjur höll på att ta fölet, det var ju synd),
det finns ju inte så många lodjur kvar i sverige. men faktum är att de har sett lodjur här där jag bor! skitläckert.

Jag har ju t o m ett foto på loet som försökte ta mitt föl då. Den låg ju helt öppet nästa dag på en sten och solade sig. Den hade tagit ett rådjur i stället. Vi hörde hur det skrek på natten. Dom dör ju inte så fort när ett lo tar dom tyvärr. Lite äckligt är det.
Det blir nog många tamdjur vi får hålla inne när lodjur och vargstammen ökar. Tyvärr!

Ja, om den ökar. Vi får väl se. Dom blir ju oftast påkörda när dom börjar vandra. Eller också så smygskjuter dom djuren tyvärr.
det där med lodjur är ganska obehagligt. Vi har en liten "flock" som strövar omkring alldeles nära stallet, och eftersom jag bor mitt inne i skogen (10 km till närmsta grannen) så är det jättespooky att gå på kvällen när det e mörkt, man e rädd att bli överfallen x) Men lodjur ger sej väl intte på människor? 
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Nej om dom inte är jäkligt hungriga och gå i flock som du skriver. Men flockdjur är dom ju inte. Konstigt!
sicken tur att veta att man inte blir överfallen när man traskar iväg till stallet en kväll för att mata hästarna. :P
Alltså, nu lever dom inte längre i flock, dom planterades ut i en flock..

Ja, du behöver nog inte oroa dig. hi hi
#8 Var i Karis bor du? Tänkte bara för jag har en gång tänkt köra över en i backgränd. Jag har också sett lospår runt hagen men ingen risk att de flyger på hästarna, lon skulle vara död inom loppet av en minut med min finnhäst!

hur ser lodjurs spår ut då? större kattspår eller?
Ser jag ett ska jag ta foto. Här är en bild iaf, tog den från nätet.

något större än en kises ja, men annars samma väl?
Sessan: vad kul att det finns flere från finland här! :D vad heter din finnhäst, eftersom det inte finns så många här i närheten . Bor i grundsjö om du vet var de ligger? :D
#13 Ja så skulle jag säga.
#14Ja är det inte? -anso- som finns här på ridsport är också från Finland så vi är tre finnar här nu :)
Är inte grundsjö åt pojo hållet? Ja skäms när jag inte vet var det ligger fast jag vet att grundsjö ligger här i trakterna
Jag har faktiskt valt att inte säga vad mina hästar heter här av diverse skäl, kan verka fånigt men det är inte bara mitt eget beslut utan också finnhästens fars ägare. Blev det månne rätt nu

Sessan! Vilken perfekt ritning. Det där som ser ut som ett M såg jag tydligt på spåren från loet. Var har du hittat det på internet? Eller har du ritat själv?
Nej, jag är uslig på att rita, jag tog den härifrån:
# 15 okej, jag förstår det där med namnet, det är ju inte så klokt att stoppa ut en massa namn och adresser hit och dit på nätet. Näeej, grundsjö ligger nog int åt pojo hållet, om man far till helsingfors så svänger man till vänster mitt emot rejböle eller sen om man tar andra vägen så svänger man till höger mitt emot sannäs :) vet du nu kanske?
#18 Bra att du förstår. Många blir nyfikna och undrar vad jag har att dölja
Jo jag kom på det senare att grundsjö ligger typ mellan Karis och Ingå, jag vet nu var det ligger på ett ungefär. Geografi har aldrig varit mitt starka ämne
Och jag har ALDRIG varit bra på att förklara var städer ligger . Jag skulle ju ha sagt Ingå xD
I vanliga fall är jag jättenyfiken av mig, men när det gäller internet är jag själv lite försiktig, för jag blev trakasserad en tid :S
Kan du säga vad du heter då ? :D