Sönderkliad svans
Min häst har för någon månad sen börjat klia sönder sin svans. han har aldrig gjort det tidigare. Har tvättat ur svansen ordentligt, smörjer även med helosan +helosan sol. Men inget verkar funka. Några tips?
Det är svårt att behandla utan att veta orsaken. Är det insekter, svamp, bakterier, sol eller kvalster eller något helt annat? Har du bytt utrustning, strö eller börjat använda flug- eller fästingmedel? Haha nu var det jag som ställde massa frågor :D Hoppas det löser sig!:)
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Brukar vara pga insektsbett på svansroten. Pröva att smörja med Aloe Verakräm och spreja med flugmedel kommer nog klådan gå bort.
-Bättre ökänd än okänd
1# jo det är klart! har bytt strö men det är inget som han har brytt sig om då han har stått på det tidigare. Sprayar med flug/-fästingmedel men inte på svansen. Jag uppfattar det som att det kom nu när det slog om och blev super varmt, i hagen som han går i nu är det inga träd eller liknande, den är öppen så han har ingenstans att söka skydd eller skugga. Så det kanske bara är vanlig klåda? tycker dock inte att det hjälper med helosan känns som om den är för klen..
2# kan det kanske vara.. vart kan man köpa aloe verakräm? är det någon speciell för hästar eller kan man köra på vilken som helst? känns inte så schysst att spraya flugmedel på svansen nu det känns som om det skulle svida.. fast det kanske inte gör det?
Tack för svaren! 🙂

De flesta ridsportbutiker brukar ha aloe vera creme för häst. =)
#4 precis, de flesta brukar ha det :)
-Bättre ökänd än okänd
Om han är torr så rekommenderar jag Horsol, finns på apoteket bland djurgrejerna. Riktigt bra!
Ser ut som en islandshäst på din Avatar - isf den kanske har utvecklat eksem? Då är boetts eksemtäcke det bästa och begränsad utevistelse under gryning och skymning ;D
Bästa klådstillande tycker vi Vegebom är. Horsol ska också vara bra, men vi tyckte att pållarna kliade sig MER när vi använde det - men kanske var det bara det året som var mer extremt, eller området som det stallet som vi stod i då låg i.
Annat att fundera över är om det kan vara någon parasit - hmm, det är väl springmask som ger klåda i rumpan?
#7 det är faktiskt en appaloosa :) Ja jo, hoppas inte det. Har beställt en speciell olja som skulle vara super bra så håller alla tummar för att det ska hjälpa!
Ha, ha, jag vet ju att jag ser dåligt, men !!
Är det prob du beställt? Det har hjälpt många, vet jag, men du måste ju få veta vad klådan kommer av för att hitta hjälpen ;D Hoppas du får stopp på det iaf, det är INTE kul när de bara kliar och kliar :s
#9 ja, det var en dålig bild också haha!
ja precis, funka på om jag skulle beställa själva salvan eller oljan men blev tillslut oljan!
Ja precis, förstår inte var ifrån det kom, kan kanske vara så att det är soleksem? för dom går i relativt stora grushagar men som sagt så har om ingen skugga där och det kanske blev för varmt och att det börjar klia? för det känns inte som om det är någon parasit… väldigt märkligt!

Jag har provat probschampo på min eksemhäst men vanligt mjällschampo funkar bättre.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hoppas att det kommer att gå bra för dig med din häst. Om det visar sig vara eksem har jag stor erfarenhet av salvor då jag äger en islandsvalack med riktigt stora problem.
Vill bara ge dig rådet att låta hästen stå inne när du smörjer på oljan tills den har absorberats helt av huden. Har varit med om att olja som man lagt på huden börjar koka om man skickar ut hästen en solig och varm dag. (Min egen häst har brännskador från olja som tidigare ägare använde.) Själv tycker jag att olja gör sig bättre som kosttillskott än som hudvårdsprodukt.
Vad gäller salvor så finns det en mängd att prova. Det är dyrt att prova sig fram till det som passar ens egen häst. Jag har hunnit gå igenom det mesta som finns på marknaden och kunnat slänga allt i soptunnan eftersom det inte håller vad det lovar. Det enda jag kan säga fungerar på min häst är Elizabet Arden Eight Hour cream vid öppna, blödande sår och Silver lotion om huden är läkt men är torr och mjällig. Firefox pälsglans får mjäll att lossna lätt utan att irritera.
Jag har en travare som jag köpte för ca nio veckor sedan. Hon hade svans till hasorna och knappt något hår på ovansidan av svansroten. Började ge henne flytade B-vitamin och nu har den växt på alla håll och kanter. Kan vara att den har brist på något i kroppen :)