Vikten är inte alltid viktigast.
Såg den här länken på en blogg jag tycker ni borde gå in och kolla :)
Ja och vad anser ni om det?
http://nevve.blogg.se/2013/march/vikten-ar-inte-viktigast.html
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Det hade varit kul att se hur benen såg ut också.

OT Den där westernsadeln ligger nog inte som den ska. Hästen har tryckskador (de vita fläckarna på sidan av manken) på precis samma ställe där westernsadeln lämnar tryck med den obalanserade ryttaren.
Intressant, men håller med om det både #1 och #2 säger!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag tycker detta var väldigt intressant att läsa, jag har ofta tänkt på det här med vikt och balans men aldrig riktigt förstått det på det här sättet. Balansen och sitsen är ju otroligt viktig, för man belastar trots allt sin häst oavsett vilken kroppstygnd man har och då får man se till att man belastar jämnt.
Men det var häftigt att läsa att tjejen med 113 kg gjorde mindre skada på hästen än den andra. Läsvärt och tänkvärt!
2# ja men om man bortser från dom fläckarna så är fläckarna större på den obalanserade :P

#5 Absolut, det sa jag också, att det gällde den obalanserade ryttaren.
Sedan tycker jag inte en ryttare bör väga mer än 30% av hästens vikt oavsett hur skicklig ryttare den är.
Har de kollat hur lederna påverkas de vill jag veta främst ?
Nej jag tror inte dom har kollat det men jag tycker ju inte heller att man ska lägga hur mycket som helst på en häst.

#6 30%? Det innebär att mitt russ skulle kunna bära över 100kg..
Skynda långsamt så går det fortare.

I bästa fall. Om hästen är av god exteriör, välutbildad och i god kondition ja. Och ryttaren skicklig
#6: Skulle inte sätta upp någon som väger 180 kg på mitt kallblod oavsett hur välmusklad han är och hur välbalanserad ryttaren är.
#6 Man brukar ju säga som riktlinje ca 20% av hästens vikt, alltså 1/5-del.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#12 Låter mer rimligt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vi som har använt en värmekamera är väldigt medvetna om att reflexsionsindexet gör att tempen ser ut att variera på en värmekamera bild trots en jämn temp. Det finns en vit fläck på rumpan som inte förklaras någonstan och den är i samma tempområde som man använder under sadeln, vilket visar att mätningarna är väldigt osäkra. Lite svett som glänser i pälsen salt, matt päls eller pälsglans och man får stora fläckar på värmekmaerabilderna där den tror att det är 10-15grader högre temp än det egentligen är.
Skalan på temperatur variationen ovanpå hästens rygg ligger i storlekordningen 3grader, och det är väldigt små variationer av temp och om man då lägger till ett varierande reflexsionsindex så hamnar mätningen på en sådan nivå att dom inte är trovärdiga som indikation för något..
Sen att källan är ett facebook inlägg så det gör ju inte detta trovärdigare!
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#14: Det står en bit ned att den vita fläcken på rumpan är ett ärr efter ett bitmärke.
Observera att den fläcken är borta på dom två sista bilderna.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
… för att den biten av ändan inte är med på bilden.
Kan så vara, det ändrar inte något i min kritik mot slutsatserna som dras av denna sk mätning. Notera ochså att det finns fläckar av solljus på marken vilket indikerar att det är ojämn belysning av objektet och det gör att tillsammans med ett varierande reflexsionsindex gör mätningar med så små variationer mycket osäkra.
En normal handhållen mätutrustningen har i en kontrollerad miljö en relativ nogranhet av ~+-0.2 grader och en absolut nogranhet på 1 grad, detta i en nogrant kontrollerad laboratorie miljö. Bilderna visar en miljö som är långt ifrån kontrollerad.
Så vad är då detta värt? Jo det är snygga färggranna bilder om man gillar sånt.
Skall man göra ordentliga mätningar så skall föremålet (hästens rygg) målas mattsvart med en färg som inte går att gnugga blank, mätningarna göras i en miljö där belysningen är konstant så att all reflekterad emision är konstant och att på alla sätt hålla reflexsionsindex konstant. När allt detta är uppfyllt så kan man fråga sig om en temperaturvariation av 2 grader säger något om trycket under sadeln? Man skall inte okritiskt svälja all sk forskning som flyter omkring på nätet. I synnerhet när källan anges vara facebook.
Lycka till
#18: Jag säger inte att du har fel 🙂. "Undersökningen" är tankeväckande men inga bevis.
"Undersökning" drar slutsatser på amatörmässig nivå och det är väl därför den inte är publicerad i någon erkänd och kritiskt granskad utgiven publikation. För att det skall vara forskning så skall allt granskas av opartiska personer som har gedigen erfarenhet av förfarandet och kan korrigera felaktigheter och tveksamheter, INNAN den publiceras. I detta fall så verkar det inte finnas någon granskning alls och därför är värdet lika med hobbyforskning eller reklam för något och där är man inte opartisk. Så svälj inte allt som en sanning av det som flyter runt på nätet utan att kolla upp källorna.
Om man skulle vilja göra en "riktig" forskning så finns det redan tryckmätande mattor som kan ligga kvar på stället när man byter ryttare och dom påverkas inte av yttre omständigheter på samma vis. Sådan forskning finns redan utförd och beskriven.
"Gronstedt " Ta inte detta personligt, det är min reflektion över hur mycket oseriös "fakta" som flyter runt på nätet och hur okritiskt folk sväljer allt utan att blinka.
Lycka till
Lite att läsa om tryck av sadlar mot hästrygg, varning, mycket iinformation och inte så många färglada bilder…..:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2010.00191.x/full#ss2
http://www.paardnatuurlijk.nl/anita2.pdf
http://www.medilogic.com/en/products-animal/horse-saddle-measurement
http://aces.nmsu.edu/academics/aeab/documents/nmsu-saddle-study-2010-final.pdf
Lycka till

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I den här dokumentärfilmen säger de att enl rysk forskningså upplever alla hästar smärta i ryggen efter max 15min ridning oavsett sadel.
#22 Och det kan väl jämföras med om vi bär en ryggsäck med packning. Ju bättre bär-don vi har desto längre tid kan vi bära utan smärta, men efter en viss tid så känner vi ändå av det (smärta?). (Har dock inte sett filmen)

Jo men de menade på att det inte spelade någon roll hur bra sadeln var. 15 min var absolut max. Själv tycker jag det låter extremt.
#24 Ja men jag menar att även om vi har en superbra bär-don så känner vi ju av tyngden ganska snart också. Men ju bättre bär-don vi har desto längre "står vi ut". Detsamma gäller väl för hästarna? Man ska väl inte tro att dom inte upplever/känner att vi sitter där? Sedan kan man ju fråga om var är gränsen för smärta och hur mäts den? Vi kan inte mäta smärta på andra utan vi måste fråga hur individen upplever det.

jo men känner av och ren smärta är ju olika saker. Jag vill tro att de skulle ha vett att visa någon typ av obehag om det började värka i ryggmusklerna redan efter 5 min.
Allt är väl beroende på hur tung mäniskan är i jämförelse till hur mycket hästen klarar av att bära. En liten mäniska på en vältränad häst kan inte spela någon roll för hästen, men en tung mäniska på en otränad häst kan nog få ont i ryggen oavsett hur bra sadeln är inpassad och hur bra den personen rider. Att engelska sadlar har mindre anliggningsyta än distans/bladsadlar gör att man nog skall fundera över hur länge man rider i en sådan sadel. Anledningen till bladsadlarnas stora anliggningsyta mot hästen är ju för att man skall få så lågt anliggningstryck mot hästen och därför kunna rida längre i en sådan sadel.
Lycka till
#26 Nja, gränsen är faktiskt hårfin mellan att "känna av" och "ren smärta". När är det inte längre bara så att du känner att du har en ryggsäck på dig? När börjar det göra ont? Är det när du gått 100m och du vill börja ändra ställning på den, eller när du gått 500m och börjar avlasta den med dina händer under axelbanden? Eller är det när du tillslut kastar av dig ryggsäcken? Är det när det är så obehagligt att du måste kasta av dig ryggsäcken trots att du inte hunnit hem än? Är det inte alls smärta du känner trots att du bär ryggsäcken ytterligare en kilometer till, för att du vet att du snart är hemma?
Såg en intressant diskution om just hur mycket en häst kan bära på ryggen och hur den saken hänger ihop med konstitutionen på hästen.
Kg=lbs*0.453, dvs dividera lbs med 2.2 så får ni ett hum om vikten i kilo. 100lbs=45kg
http://esiforum.mywowbb.com/forum1/557.html
Lycka till
Ang vikten är det sällan ryggen jag är rädd om utan benen, det blir en belastning på benen som orsakar förslitnings skador. Balans eller ej, all extra vikt sliter på hästen, mer vikt sliter mer på hästens ben. Ryggen är bara om hästen har ovanligt lång rygg så kan den ta skada men hästen i #0 verkar ha en ganska kort och bra rygg så där tar benen mer stryk.