Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1523 ggr
Dealath
0

Hjälp

"Min" ponny har börjat trampa sig på kronranden när jag rider, på alla fyra ben. Idag skaffade jag boots ifram och upptäckte då att han fortfarande slår i. Problemet är bara det att han tycker att det är jätteäckligt att ha skydd och boots på bakbenen. Så jag undrar om det finns någon annan lösning så att han inte skadar sig?

viktoria91
0

Har han aldrig trampat sig innan borde det bero på något. För långa hovar? Bytt hovslagare? Passande utrustning? Sträckt sig?

amanda04
0

ja hör med hovslageren eller bytt hovslagare & den kanse böhöver kasnse bytta utrusnig

Dealath
0

#1 Han har bytt ryttare, men det är det enda. Han haltar inte, är inte varm och han har absolut inte långa hovar (han fick gå barfota för några veckor sedan men det tog hans hovar stryk av, så han fick skor igen och nu behöver han inte skos på ganska länge). Utrustningen passar bra. Eller inte tränset, men det borde inte göra så stor skillnad på hans gång. :)

Men tack.

viktoria91
0

#3 Är ryttaren obalanserad som gör att han slänger med benen?

Dealath
0

#4 Det tycker jag inte. Men nu när du säger slänger med benen så kom jag på att i traven kan han gå in i någon konstig "gångart" så att bakbenen skjuts ut utanför frambenen mer och det blir jättekontigt. Så det kanske är då han slår i? Hm.

viktoria91
0

#5 Vet du i vilken/vilka gångarter han slänger med benen? Ryttaren kanske inte kan hålla han i ren trav förrän dme känner varandra bättre och det är då han trampar utanför?

Dealath
0

#6 I traven. Och jag vet inte ens vart gångarten kommer ifrån (händer när han vill öka) eftersom han är angloarab/welsh.

Spiritinthesky
0

att hästarna börjar biljadera vid ryttarbyte är inte helt ovanligt. Så det är väl mycket möjligt! Tycker du ska satsa på ett par mjuka sköna bakskydd och vänja ponnyn vid det långsamt :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Dealath
0

#8 Åh så det är det han gör. Okej, men eftersom han bara trampar vid kronranden räcker det väl om jag vänjer honom vid boots? :)
Han är trots allt 16 år och har inte gillat skydd hela livet, så det kanske inte är det enklaste. Hehe.

Dealath
0

Testade att ha boots på idag ibak, men det gick inte alls. Han står bara och sparkar (även försökte sparka bakut) för att få av de.

Spiritinthesky
0

Förlåt för det sena svaret! Ja absolut räcker boots:) dra på honom ett par väl anpassade boots och låt honom ha de i hagen i ett par dagar. Om de sitter riktigt är det ingenting som gör ont på honom, och för hans eget bästa bör han vänja sig vid det!

Isa Aronsson

www.stallequino.se