Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 566 ggr
Cilla89
0

Ny följesedel :O

http://www.analycen.se/pdf/lant/bestallning/lantfoljesedel.pdf

avancerad och j*vlig ;)

Vad innebär "uppgifter om provet, märkning etc och provtagningsdatum" :S

Och även där det står "HÄST" så står det:

torrsubstans, råprotein och energi..

Mineraler (Ca, P, Mg, och K)

och sen vad innebär: prognosprov råprotein och energi? :S är inte det detsamma som ovan?

nån som kan reda ut detta till mig? ;)

Cilla89
0

PUTT^^

gejsa
0

Är det hösilage eller torrt hö du ska skicka?

Cilla89
0

hö på rundbal.. skulle tro att torrsubstansen hamnar på 85 % eller så..

gejsa
0

Dom frågar bara när du tog provet. Om du tex tog torrt hö samma dag som du skickar det.

Sedan kryssar du ju för, för hästprov. som du skrev. Är du osäker så ring dom innan du kryssar så berättar dom annars.

Cilla89
0

jag tog ju prover olika datum, eftersom det tar en 6-10 dagar för hästarna att äta upp en bal..

men vad innebär prognosprov råprotein och energi? det är nått nytt va?

gejsa
0

Det är väl smrp och mj dom menar. Sedan är det mineraler du behöver veta.

Men du kan ju rulla upp flera balar. Ta inte bara från 2 st. Helst 4-5 st.

Cilla89
0

men vi har inte rullat upp balarna, har tagit hötuss från en bal, fryst in sen när balen vatt slut efter en vecka typ så har vi öppnat en ny, jag har tagit en hö tuss, fryst in, och sen har det gått en vecka och sen öppnat en ny bal, tagit en hö tuss och nu fryst in ;) alltså från 3 olika balar..

måste ha in provet i veckan då jag ska ha med eget grovfoder till Schess på praktiken, och jag vill gärna ha fixat en foderstat innan..

men kolla här!! det står såhär:

• torrsubstans, smrb råprotein och energi
  • Mineraler (Ca, P, Mg, K)
  • och sen står det prognosprov, råprotein och energi, men det får man ju redan veta i den översta?
gejsa
0

Var tvungen att ta fram en analysrapport. Det står ju faktist råprotein och Energi längst ner där.

Inte behöver du frysa torrt hö. Det är ju bara hösilage så det inte torkar. Man vill ju veta ts-halten.

Cilla89
0

#8 Jasså, behöver man inte? neeej, vad vet jag? ;)

men jag behöver inte välja den längst ner råprotein och energi? det får jag väl veta om man väljer:

• torrsubstans, smb råprotein och energi
  • Miniraler (Ca, P, Mg och K)

det är allt jag behöver veta väl? för denna följsedeln ser inte ut sem den förra året :S

brukar du ta mögel och så med när du analyserar ert?

gejsa
0

Nej, jag har aldrig tagit mögel. Det behövs bara det som du skrev ja.

Cilla89
0

okej, så bra :)