Alla svar nu tack!!
Har en tjej i stallet som är i min ålder i samma stall, hon har jobbat med sin häst nu i 10månader, och har inte suttit upp på den en enda gång för den varit totalt galen. Jag har ridit på den 2gånger och är den första som gjort det! Den här tjejen har skrämt hästen nu för både uppsättning och för sadeln. Den besiktades för 3v sedan, han var halt på 3 ben och manken och hela ryggen var katastrof. Men nu är han behandlad och ska ridas, idag försökte vi, hon flög av och han trampade på henne. Jag har bra hantering av hästar och har ridit in 2st av mina egna, men denna häst är skrämd, rädd, osäker, allting. Nu vill tjejen sälja hästen, men jag känner tjejen och jag tog på mig ansvaret att rida in hennes häst nu eftersom jag är den enda som suttit på den förut. Så nu har jag även den hästen att ta hand om utöver min egna. Så nu till frågan, hur ska jag kliva upp på honom utan att han ska bli skräckslagen. Jag kommer upp om jag tänker "på liv och död" men då är inte hästen trygg. Och ägaren står 5timmar per dag och försöker men hon kan inte trots jag hjälper! När jag väl kommit upp ska jag skritta 1h sp hästen slappnar av, vilket kan behövas, sen ska jag träna hoppa av halvvägs sen kliva upp igen, göra det i omgångar. Men nu är det just uppsittningen, hur hård vågar jag vara med honom? Ägaren är väldigt "gullig" med honom därför hon inte får hans respekt. Vill inte skrämma honom då han trampar på stället och skakar. När man väl kommer upp är han fin och rida, det är endast uppsittningen. Och vi har testat med westernsadel också, men det funkar inte heller. + han är arab
Vad är hästen rädd för?
Hur gammal är hästen?
Är hästen inriden från början?
Passar sadeln? Har han fått tid att vänja sig vid sadeln? (Utan ryttare då.)
"Den besiktades för 3v sedan, han var halt på 3 ben och manken och hela ryggen var katastrof." Har hästen då faktiskt läkt och blivit fullt frisk på tre veckor? Det låter i mina öron helt orimligt.
Uppsittningen om du sitter upp med hjälp av stigbygeln/uppkastning innebär en plötslig belastning som kan göra ont?
Som alltid när något inte fungerar, är hästen fullt frisk? OM ja, backa till det som senast fungerade, i ert fall vet jag ej vad det var. Börja med att vänja hästen vid utrustning och se att hjälper och allt fungerar från marken. Börja därefter med lätt belastning genom att exempelvis hänga hösäck över hästen när någon leder. Summan av allt, ta det lugnt och försiktigt.
Som #1 säger, 3 veckor verkar rätt otroligt att han känner sig kry på.
Och jag tycker också att ni ska börja om helt från början. Även om han är fin att rida så har ni hoppat över ett steg vilket är superviktigt att man inte gör om man ska få en korrekt inridning.
Alla hästar är olika, har haft unghästar som jag absolut inte kan använda pall med, och vissa som inte trivts med att jag hoppat upp från marken. Testa er fram, och du skriver att ni håller på i timmar, skippa den idén. Går det inte att komma upp så gör något annat med hästen, tex flytta den från dig om den är framfusig (du skrev att den saknade respekt) då har han gjort något rätt, och ni kan avsluta.
Jag arbetar endast en halvtimma-40 min om dagen med mina unghästar. De blir trötta i huvudet mycket fortare än vad man tror, och då fastnar inte den nya informationen i alla fall.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Han är 5år och behandlades för 3v sedan och veterinären sa att efter 1v kunde vi använda sadeln och rida lite lätt på honom. Och ja han är van vid sadeln, och var varit det i 10månader, jag jobbar aldrig mer än 1h med honom, men tjejen gör det, och vi är flera st som säger att om jag ska hjälpa henne måste jag få göra det på mitt sätt. Och då tror vi det kommer funka. Hästen är hur marktränad som helst, det är allt hon gjort varje dag de här 10mån, han kommer på kommando, går bra lägga pressning över honom, han blir inte rädd för något helt enkelt. Men angående utrustning, Men jag kom på hennes sadel är lite för trång för honom, ska testa min på honom idag den kanske funkar bättre! Det skulle jag tro! Tack för det!:)
vad händer om du bara lägger på schabrak och täckesgjord, liksom börja om från början igen men samtidigt låta han ha något på ryggen?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Är han skrämd eller respektlös? Du skriver båda i #0, men det är stor skillnad. Men oavsett vilket så behöver han behandlas med fasthet och konsekvens, inte med "gullegull".
Om han inte gör något (bockar, kastar eller så) i uppsittningen, så är det bäst kanske att du sitter upp så odramatiskt som möjligt, berömmer lite i förbigående och rider iväg. Då lär han sig att det inte är något hemskt med det. Om ägaren alltid gjort stor affär av saken om ynkat och tröstat, är det inte konstigt att hästen fått för sig att det är jättehemskt. När du väl är uppe, sitt lugnt, pilla i manen, prata och vad glad (inte tröstande). Men 1 timmes skritt låter alldeles för mycket andra-tredje gången någon sitter på honom.
Har inte läst vad alla andra skrivit, men kan ju ge lite tips utefter mina erfarenheter och kunskaper. Hästen skakar alltså av skräck? Och han var halt på 3 ben för 3 veckor sen?? Plus ryggen och manken…Låt bli att sätta er på hästen närmaste två månaderna skulle jag vilja säga och jobba från marken med den stackars hästens självförtroende. Att han är arab har inte med saken att göra. Det är något i grundarbetet som brister. Jag har träffat araber som är dom lugnaste filbunkarna och så har jag träffat kallblod som varit skvatt galna.
När det sedan kommer till att jobba med uppsittningen så måste ni ta det väldigt försiktigt med honom. Små, små steg i taget. Börja med att bara sätta i foten i stigbygeln och ta ut den igen. Fortsätt så upprepade gånger tills han inte längre reagerar, då slutar ni och så får han gå. Gör endast det i kanske en vecka, beroende på när hästen är redo för nästa steg, sen kan ni börja lägga tryck i stigbygeln. Fortsätt på samma sätt, i samma tempo (på det här viset jobbar ni i det tempot som hästen känner sig redo i och inte i det som passar människor), tills ni kan sitta upp på honom. Alternativt kan ni testa att komma upp barbacka och se om han är lika förskräckt då? Kan hända att det är något med sadeln som gör ont eller är obehagligt och då är det ju bättre att låta honom slippa om han inte tycker om det eller hitta en sadel han trivs med. Ibland får vi människor faktiskt ta ett steg tillbaka och lära oss att kompromissa. Kompromissen här blir i sådana fall att ni får rida honom, han är lugn, men ni får rida utan sadel.
Ska ju dock säga att en häst som är så rädd tar det tid att få riktigt bra igen. Om inte ägaren är villig att lägga ner tiden som hästen kräver så är det bättre för honom att hon säljer till någon som är villig att ge honom den tid han behöver. Respekterar man inte hans osäkerhet och tar itu med det grundläggande problemet så är risken stor att man bara förvärrar alltihop och det vore jättetråkigt.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag är extremt hård med honom tyvär, för jag har inte tålamodet, men han lämnas på inridning till jan persson om 1månad! Han behandlades i rygg och ben osv så det blev bra och vi fick börja skritta honom, men går inte ta sig upp på honom, men när man väl gjort det går det hur bra som helst. http://www.youtube.com/watch?v=HNKRTiHCDOw
Här skrittar ägaren honom! det är totalt omöjligt att sitta upp på honom nu, rädd för sadeln också, men går sadla.
Och när jag säger skakar, så menar jag SKAKAR, VIBRERAR av rädlsa. om han ej går blir inriden hos jan så ska han skänkas som sällskapshäst. våran tränare tror inte det här kommer gå. Man kan knappt röra sig i stallet utan att det närvvraket flyger i taket.
#7: "Extremt hård" är knappast rätt metod på en häst som skakar av rädsla. Men på filmen ser han inte ett ängslig ut.
Om du inte kan låta bli att vara hård, och ägaren inte kan låta bli att gulla, så kommer ni nog inte längre, i synnerhet som han tydligen bara blir sämre. Att lämna på inridning kan hjälpa, beroende på vem som gör inridningen och hur. Men det lär ta tid.
Var i landet finns ni? Kanske någon här har tips på personer som kan hjälpa till. Jag skulle inte rekommendera att skänka som sällskapshäst, det betyder ofta ett slit och släng-liv som slutar på en otrevlig lastbil söderut.
#7 skicka iväg hästen på inridning, det låter inte riktigt bra!
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Skakningar betyder inte nödvändigtvis bara rädsla. Mer troligt är det nervositet (förväntad rädsla). En nervös (eller rädd) häst ska man inte vara "hård" med. Inte heller är det gulla som är rätt sätt. Tålamod och att ta allt i små steg i hästens takt är a och o. Låter som att han har fått några hjärnspöken i samband med uppsittningen för som du skriver så verkar han avslappnad med att ha ryttaren på ryggen när hon väl är där. Det kan vara jättemycket olika saker som utlöst det, speciellt på en känslig häst. Allt från att ryttaren klackat honom på korset i uppsittningen till att han tycker känslan när sadeln nyper åt sidan när ryttaren händer i den är obehaglig. Var han i fällning de första gångerna kan han ha varit extra känslig. Oavsett vad så låter det som att han har upplevt ett obehag i samband med uppsittningen och den upplevelsen har förstärkts. Gissningsvis av er båda. Gullande kan förstärka rädslor, men även "hårda tag". Nu är troligtvis den förväntade rädslan större än vad det riktiga obehaget någonsin var.
Jag tycker inte du ska fortsätta arbeta med hästen om du inte känner att du har det tålamodet som krävs, för det kommer att krävas MYCKET av lugn, andning och små steg på hästens villkor så att ni kan gå fram precis så mycket som hästen är bekväm med. Jag hade en häst med rädslor förut. Henne arbetade jag enl "ett steg fram och två tillbaka". Varje gång jag tränade så började jag där jag visste att hon var bekväm och gick lite lite framåt. Varje träningspass avslutades med att hon var avspänd i situationen. Det tog tid men det fungerade.
Jag tycker heller inte att ägaren ska fortsätta arbeta med hästen om hon inte är beredd att ändra sin attityd till hästar. Mjuk är bra, men nervös/gullande passar inte på en häst som inte redan är trygg. Men at skicka denna häst på inridning låter heller inte som ett bra alternativ. Detta för att oavsett hur skicklig inridaren är så har denne tidspress, tex två månader. Det är inte säkert att detta problem kan bli helt botat (att hästen känner sig tillfreds med situationen)på mindre än ett år. Kanske kan man få hästen att "ge upp" med risken att man i framtiden sitter på en tickande bomb.
Lösningen tror jag är att ägaren tar hjälp av någon som kan hjälpa henne med hennes hästmannaskap och kroppsspråk, alt säljer honom till någon som redan kan.
#10: Mycket bra sagt måste jag säga👍
Hästen är inte inriden enligt dom filmerna som jag såg (såg en i skritt som du länkade till och därifrån klickade jag vidare och såg en i trav). Oavsett om hästen varit riden i 10 mån eller vad du nu skrev tidigare så är hästen inte inriden. Ta hjälp, lämna iväg den på inridning eller skaffa en bra instruktör som kommer en eller flera gånger i veckan och hjälper er.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Kollade på videon och även jag hittade den andra i trav och tittade på. Ni får ursäkta men det hela ser bra ansträngt och otrevligt ut. Var finns harmonin?
Jag hade börjat om på marken! Hade jag inte haft tillräcklig kunskap hade jag tagit hjälp.
Genom att exprimentera fram och tillbaka kommer hästen bara att bli värre. Ta hjälp av någon duktig som vet vad den sysslar med och är bra på att läsa av hästen.
När hästen vunnit helt förtroende för er kommer resten att lösa sig. Först när den är helt trygg med er på marken kan den bli trygg med er på ryggen. Allt annat är att börja i bakvänd ordning. (Man knyter ju inte skorna innan man tar av sig dem.)
Jag tycker det låter som det enda är att börja om från början, och se till att få en riktigt fin grund. Att ni kan kommunicera bra och att hästen känner sig trygg i de situationer.
Jag hade en arab för ca ett år sen med sadeltvång, hon snurra och trampa på stället och kunde stegra när man väl kommit upp för hon trodde det skulle bli nått obehagligt. Men det gav med sig ju mera rutin vi fick på allt, hon var frisk och kry men inte så mycket riden. Till slut kunde jag bara hoppa upp på henne utan problem, araber tycker jag är en ras som man inte kan vara hård mot, dom är sköra och man bör inte gå på för mycket. Det ska man givetvis inte göra med nån häst i vilket fall. Men jag tror ni bör ta hjälp av nån duktig och börja om från början, kravlöst! lycka till!
Är hästen verkligen helt frisk efter 3 veckor?
Vad får hästen för mat?
Är den oriden eller är det ett problem beteende som uppstått?
Nu har hon skickat iväg honom på inridning, han har varit där i 5v!
Hur går det då?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Häaten såg inte riktigt inriden ut och rädslan och osäkerheten låter som en unghäst man för väntar sig ska fatta men inte fattar för att den är som en 3 åring . Den behöver ridas in ordentligt och sedan ridas av en erfaren ryttare . Trav videon ser inte bra ut och speciellt inte ryttare S balans det är inte bra för en unghäst . Hoppas den inte vart riden 20 veckor i skräck unghästar måste vila . Efter inredningen måste de va en balanserad ryttare som vidare utbildar för annars tror jag det kan bli samma katastrof igen .kanske kan Anledningen till varför hästen blivit som det är att den inte fått lära sig annat och eftersom den är Ung blivit jätte förvirrad skrämd och kanske tror de ska va så . Det är ju en unghäst