Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4987 ggr
stellawann
0

Omusklad och tunn överlinje

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Nu är det så att min häst inte lägger på sig varken fett eller muskler på överlinjen oavsett foder och tillgång. Har haft henne på både fri tillgång och "vanlig" utfodring (portionsvis) samt haft proteinrikt krafftfoder (dock inte nu längre då hon inte längre ville äta det). Just nu står hon även på bete dygnet runt.

Vi har bra ridvägar med både plant och backar så hon får mer eller mindre alltid röra sig i backar. Sadeln låg inte optimalt förut pga oseriös sadelprovare, men den gör det nu tack vare korrektionspadd. Visst att hon bara haft denna paddning i ca 1 månad, men tycker ändå hon borde musklat på sig mer. 

Om man masserar under magen så lyfter hon ryggen fint och får inte alls sin bukmage och lätt svankiga rygg, utan hon ser mycket rakare ut i ryggen samt att hon inte ser tjock ut längre. 

Vad ska jag göra?

Peppe
0

tycker att din häst ser rätt normal ut, ingen direkt proteinbrist i alla fall.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
0

Jag tycker också att hon ser fin ut! I bra hull och en fin rund musklad rumpa. Att hon svankar i ryggen är inget du kan göra något åt med foder eller ridning. Hon ser helt enkelt ut så exteriört. Hon är inte heller överdrivet svankig tycker jag.

Gronstedt
0

Arbete i korrekt form bygger korrekta muskler. Men som de andra skrivit, hästen på bilden ser inte speciellt tunn eller bukig ut.

Dealath
0

Om du vill göra något åt svanken så visade min massör att man kan ta två hovkratsar och dra mothårs i bak på varsin sida av svansen/låren. Då kröker hästen upp ryggen för att stretcha den åt andra hållet. :)

Peppe
0

#4 ja så kan man göra, men vill bara varna för att även den snällaste hästen kan sparka då! Det gjorde min, han satte båda bakhovarna i min mage. Har haft honom i 6 år och han har aldrig ens tänkt tanken att sparka varken innan eller efter.

Ta det försiktigt och pressa inte hästen för hårt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Offbeat
0

sätt ett finger mitt mellan frambenen och dra bak över magen precis i mitten så trycker hästen upp ryggen också, på liknande sätt som ovan beskrivet, men du slipper stå bakom :)

Tusen
0

När man gör som #4 beskriver skall (och kan) man stå vid sidan om. Inte nödvändigt att stå precis bakom. Det funkar ändå.

Dealath
0

#7 Precis, jag är ny med hästen och därför står jag alltid på sidan om. Man vill ju som sagt inte bli sparkad. Denna häst är dock någotlunda van, men ovanare hästar kan säga ifrån. :)

Brollan1
0

Som alla skriver så är väl hullet inget att haka upp sig på. Det som däremot är lite att fundera över är varför hästen står under sig så mycket med frambenen. Det kan tyda på ryggproblem. Om detta sätt att röra sig är normalt för hästen så förflyttar den mycket av sin vikt frammåt på frambenen av någon anledning mer än jag skulle anse som normalt. Det kan vara pga bekvämlighet men ochså att den hellre vill ha vikt fram än bak av någon anledning.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"