Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 3813 ggr
MiaMaria
0

Islandshästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta vad jag har hemma på gården nu Oskyldig

MiaMaria
0

Mamma häst

steffy
0

så söta dem är

MiaMaria
0

Och lille bäbis som va mkt svår o ta kort på, han är alldeles för social, följer en vart man än går =)

gejsa
0

Oj! Hur kommer det sig? Ska dom stå på bete hos dig bara eller?

Anna
0

Åååh vad söta :D

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Abico
0

åå, vad söta :)

Hanna 

Alex
0

Får jag måla om dem så kan jag ge komplimanger sen..? Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

__iE
0

åwh så söta ! :'D

Beundy
0

Så söta :)

anzzen
0

ååååå vad söta :) Har också en Islandshäst ( Valvar frá Nordur-Hvammi :)

Kan se lite tjock ut . ( men har väst på mig ;)

Maja
0

#7 - HAHAHAHAHAHAHA!! Tänkte just säga samma sak!! ;) Men visst.. De var söta.. Helt underbara om man bortser från färgen.. ^^ *tänker tillbaka på när Alex letade igenom hela hingstkatalogen för att räkna antal fuxar* XD

Alex
0

#11 Haha jamen var ju tvungen att bevisa att nästan halva Sveriges islänningar är fuxar, och jag hade ju rätt också! :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0

Haha ni är roliga ni, men vad e de för fel på fuxar då?? De har jag inte hängt med på…?! =)

Keligast
0

Jätte fina :) Är det dina eller hyr dom bete hos dig?

MiaMaria
0

Oj missade Gejsas fråga där uppe så nu svarar jag till er båda, jo dom hyr bete här nu när jag inte har nå hästar själv. En tjej som har ett tränings/tävlings stall här på byn som hyr.

Alex
0

#13 Se bilden. ;) Nästan hälften av alla islandshästar är fuxar med ljus man och svans.. Så tråkigt så det finns inte! :P

Kan ju säga reaktionen jag fick när jag visade bilder på min blivande häst i stallet… Brun med tre strumpor.. "åh vad fin, och himla fin färg, den kan inte vara vanlig på islandshästar!" ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Ha,ha då skulle ni komma och hälsa på mig då. Fille är ju mörk och grannens alla hästar är andra färger på. Inte en fux så långt ögat kan nå. Två vita bla. Stallet en bit bort med bara islänningar har bara en fux. Fast själv har jag ägt en fux tycker dom är snygga. :)

MiaMaria
0

Ahh du menar så =) Nu har de tillkommit en brun oxå men de tycker jag nästan ser tråkigare ut Oskyldig Den är liksom bara brun, fast den är finare i kroppen än mamma häst =)

Alex
0

Klart att du som rider "stora bruna" tycker brun är tråkigare…;) När det gäller islänningar är det svarta och fuxar man ser överallt. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0

Haha ja men jag ska erkänna att jag eg inte gillar fuxar jag heller, inte emot dom men skulle nog inte köpa någon. En svart islänning skulle inte ens jag tacka nej till Oskyldig

Alex
0

#20 Inte jag heller om det är flickan på bilden…:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0

Ja blire två hästar till dig nu då?? =)

Alex
0

Nej, har ju inte råd..:(

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Men Juve skulle ju ta den andre?

gejsa
0

Oj, vad långa framhovar den såg ut att ha den brune.

Alex
0

#24 Nä, jag försöker få henne att göra det, men tror nog inte det blir så. ;)

#25 Menar du Kolfinna (i #21) så har hon lite långa hovar där ja, och så är hon svart. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Tss.. Vadå har du glömt det nu Alex? :P Jag köper henne åt dig när jag har träffat Stian.. :P

gejsa
0

Svart! Hon ser ju ut att ha samma färg som min Fille. Brun med inslag av rött i man och svans.

wewwa
0

Vilka sööta pållar… : )

Alex
0

#27 Men se till att träffa Stian snart då. ;)

#28 Hon är svart (brúnn på isländska). Man och svans är solblekta. Brun heter jarp på isländska, sen har de brúnn, som vi översätter till svart. De hästarna är svarta, men inte helt totalt kolsvarta över hela kroppen, utan är lite bruntonade på öronkanterna, och ibland på vissa andra ställen av kroppen. Hästen på den här bilden är också svart (brúnn), även den i bakgrunden. Fast de har en del vinterpäls kvar också, som är mer brun..

Sen har de på isländska nåt som kallas svart också, som vi också översätter till svart. Då är det den riktigt kolsvarta. Hästen på den här bilden är sån svart. Men även hon har solblekt man… ;) Och hästar som på isländska betäcknas svart finns det vääääldigt få exemplar av. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Och här har du två bruna (jarpur) hästar. ;)

Förlåt Mia för trådkapningen..Generad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Oj, vad du kan. :) Vad kallas eg Fille då? Vet du det?

Alex
0

Har du bild? Tror han också är svart (brúnn) men var längesen jag såg honom på bild. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Här är en bild som snuttan tog.

Alex
0

Antar att han har vinterpäls där? ;) Kollade i ditt galleri också, fast de bilderna var lite mörka, men är rätt säker på att han är svart (brúnn). :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Här är en till. Ja vinterpäls är det fortfarande. Det togs den 15 april i år. ska ta ett i morgon om jag kommer ihåg och sätta in här så får vi se vad du säger.

gejsa
0

På hans pass skrev hon nämligen svart (säsongsfärgad mörkbrun) hon visste inte vad hon skulle skriva.

gejsa
0

På hans pass skrev hon nämligen svart (säsongsfärgad mörkbrun) hon visste inte vad hon skulle skriva.

Alex
0

Okej. :) Fast säsongsfärgad mörkbrun känns nästan lite onödigt, har aldrig sett en svart islänning som inte får brun vinterpäls..;) Även Vera (på den länkade bilden) får brun vinterpäls. Hästen på den här bilden är också svart…;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Ha,ha men jag sa ju att hon inte visste vad hon skulle skriva där. så det står så i passet nu iaf.

Maja
0

Tre svarta pållar.. ^^

Alex
0

Det räcker nu Maja, gå och lägg dig. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Det pinsamma är ju att det där är tre olika hästar som står vid samma stall och utöver dessa finns det *tänker* säkert 7-8 till svarta.. *suck*

Alex
0

För ett par år sen hade vi fem fuxar med bläs i stallet… Plus fem fuxar till, fast utan bläs. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Vi hade fyra fuxar med bläs som mest i stallet + sex andra fuxar.. ^^

Alex
0

^^

Fast nu är det ju lugnt, nu har vi faktiskt bara sex, varav tre med bläs. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Eller fyra, om man räknar fullblodet också. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Äckligt.. :P ^^

Goldie
0

Denna är inte fux allafall

Alex
0

#49 Nej, en till svart ju, och såna är inte heller nån bristvara direkt.. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Goldie
0

Och vad tycker ni om den här då färg. Färgen varierar med årstiden

Maja
0

#50 - HAHAHAHA!! XD Bristvara.. ^^

#51 - Brunblack.. :P

gejsa
0

Äsch, nu glömde jag ta foton på fille dagtid. Måste försöka komma ihåg det i morgon.

Alex
0

#53 Du får en påminnelse här. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Hihi ska försöka komma ihåg det när jag går ner i dag.

MiaMaria
0

Haha va på Fäviken i går o då hade dom en kadrillj med isisar, av 8 hästar va 2 fuxar o 1 vit :-P

gejsa
0

Haha det är inte så vanligt längre då med fuxar.

Alex
0

#56 Ser ut som att två av de där är fuxar..? :P Den bredvid isabellen och den bredvid skäcken..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0

Men hur skrev jag där upp eg?? 2 fuxar o 1 SVART! Inte vit som jag skrev, lagomt snurrig… Japp de va dom två som va fuxar!

Cilla89
0

Alex, ska du jobba nått mer på Island? :D

Alex
0

#59 Såg nu att du hade skrivit två fuxar.. Varför fick jag för mig att det bara var en? :P Haha ajs, vi är väl lika virriga båda två. ;)

#60 Näpp, inget planerat nu i alla fall.. Så det lär nog dröja om det skulle bli nåt. ;) Fast min pappa kom ju på idén imorse om att jag skulle söka till Hólar… Fundersam *host*

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89
0

#61 Vad är Holar? ;)

Alex
0

#62 Ett universitet på Island, utbildar ridinstruktörer och så.. Folk söker från hela världen, i år var det väl 30 av 250 sökande som kom in. Är ett ridprov som "intagningstest", osäker på om det är nåt mer också.. Sen är det ett par månader, stenhård träning, är liksom ett antal moment man själv och hästen ska kunna och sen så kommer det några prov i slutet, varav ett slutprov där man får sätta ihop som ett kür-program… Klarar man inte dem får man inte söka in till nästa år, men man kan få göra om dem, men det kostar väl ca 5000 svenska kronor..;P

Klarar man alla tre åren så får man köpa den "blå jackan" (en blå kavaj) och det finns bara två såna i Sverige..:P Så lätt är det inte. ;) Och fick höra några skräckhistorier på Island om det också, så njaa… Får nog vänta några år i alla fall..^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Plus att man måste ha nån slags rid/tränarutbildning eller vad det är, och förstå isländska. ;) Och där faller det ju absolut för min del. ^^ Kom på att de har en hemsida också om du vill läsa, fast det är på engelska. http://www.holar.is/enhro.html

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89
0

låter kul :D när kommer hästen då?

Alex
0

Jo kul, men hårt och svårt :P Plus att man måste ha en häst, så då ska man hitta nån som vill låna ut en häst, och som har en häst som passar framför allt, vilket inte är lätt…:P

Hon kommer i oktober om allt går som det ska. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport