Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 780 ggr
AngelicaLMP
0

HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta såg jag idag på min medryttar häst efter ett pass i paddocken då jag smörjde in hans hovar. Blev genast förvånad för jag vet inte alls vad det är.. Skulle behöva hjälp från någon av er här på sidan om det är någon sjukdom eller om det bara är att han är torr. Vad kan man göra åt detta för ha behandla? Ser inte så värst trevligt ut. Han verkar inte ha ont och det är torrt, skrovligt och hårt när man känner på det.

CelsiusT
1

Ehm, jag förstår nog inte riktigt vad det är du undrar över. Jag ser en bild på baksidan av en hov, dvs ballarna. Ser inget konstigt.

Men om du tycker hovarna är torra så kan du vattna dom. Antingen bara spola vatten på, eller ställa hovarna i vatten om hästen är bekväm med det. Alternativ är att tömma vattenkaret i hagen så att hästarna måste trampa i vattnet för att kunna komma fram och dricka.

När det är lera ute i hagen och det blir varm så det torkar så drar det gärna ur fukten ur hovarna. Vi brukar alltid se till att vattnet rinner över när vi fyller vattenkaret (alternativ tömmer det gamla framför karet) så hästarna måste trampa i vattnet för att komma åt att dricka. Då minskar risken för torra hovar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
1

Om du ofta smörjer hovarna blir de gärna torra, är det det du menar? Men jag ser inte heller något direkt konstigt på bilden.

AngelicaLMP
0

Tyckte det såg lite konstigt ut då jag inte sett detta innan, men om ni säger att det inte är något farligt så tror jag på er! Tack för era svar, nu behöver jag inte oroa mig. :)

CelsiusT
0

#3 Vad är det du ser som du tycker är konstigt? Jag ser inget onormalt, så det är nog ingen fara. Men jag undrar vad det är du ser på bilden som du tycker är avvikande?

Medarbetare på westernridning.ifokus