hästsläps problem hjälp!!!!
Vet någon var det finns ett släp som tar en häst som väger 1000 kg har C körkort så det är inga problem bor i hörja så vill gärna ha i skåne är desperat men vill bara hyra.
Att du har C-kort hjälper inte så mycket om du är ute efter just släp. Däremot så har du ju då möjlighet att istället låna/hyra/köpa en lastbil och köra i, det är nog bästa alternativet.
För att dra tungt släp så måste du ha E, alltså antingen BE (personbil + tungt släp) eller CE (lastbil + tungt släp).
Själv har jag ett släp som har en totalvikt på 1500kg och en tjänstevikt på 540kg vilket innebär att jag får kör en häst på 960kg. Har dessutom en V70 som får dra 1530 på B-kort. Mitt är en Valeryds Favorit, det är kapell-tak på dom vilket får ner tjänstevikten ganska mycket.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men vet du någon som hyr ut ett hästsläp som kan ta 1000 kg häst är inte så innsat i detta.
Men om tjänstevikten är 700 kg hur mcket häst får man lasta då ??
#2 Det beror på släpets totalvikt. Du tar totalvikten minus tjänstevikten, resterande är lastvikt. Så mitt släp har en totalvikt på 1500, minus tjänstevikt på 540, ger en lastvikt på 960.
Så om tjänstevikten är 700kg och du vill kunna lasta 1000kg så måste släpet ha en totalvikt på 1700kg, så tungt vet jag inte om någon bil får dra på vanligt B-kort.
Vad har du för bil att dra med och hur stort släp får du dra med den? Det är ju det viktigaste att börja kolla så du vet hur stort släp du kan dra.
Statoil brukar ju hyra ut släp, men det är sällan några större släp. Men annars brukar det finnas annonser på blocket, hästnet och lappar i affärer.
Medarbetare på westernridning.ifokus

kolla på blocket, det är ditt säkraste kort!
tack #4 ;D