Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1151 ggr
Wilma03
2013-06-27 22:59
0

Igångsättning

Ska sätta igång en 12 år gammal travare som stått en längre tid nu.
6 månader hos mig då hon bara har gått i hagen, bortsett från någon promenad och skrittad några fåtal gånger uppsutten i början av året.
Vet ej hur länge hon har stått innan jag skaffade henne i januari.

Anledningen till att hon bara har fått stå är att hon var i så dåligt skick när jag fick hem henne. Dåligt hull och inga muskler alls.
De här 6 månaderna har hon fått till att bara äta upp sig och bli häst igen.

Nu är hon så pass att jag vill börja sätta igång henne lite försiktigt. Hon behöver lägga på sig lite till men hon behöver få börja röra på sig lite nu, inte bara gå i hagen hela dygnet.

Hon är mycket riden innan vad jag vet, vet dock inte när hon senast var fullt igång. Har gått på travet i sin ungdom men funkade tydligen inte i snabbjobben då hon var för långsam.

Hästarna jag har haft innan har antingen varit i grundkondition eller varit oinridna. Så det här med igångsättning av redan inriden häst som stått är något nytt.

Så ni som har satt igång hästar som stått en längre tid, hur har ni gått till väga? Hur har ni lagt upp det? Hur snabbt har ni gått framåt?

PennyScarlett
2013-06-27 23:58
0

Jag skulle säga gå massa promenader först. Det stärker också bandet otroligt mycket att vara ute och gå med sin häst. Försök att variera terrängen så det blir lite klättring och att hon får träna på att hålla koll på var hon sätter fötterna. Det är jättebra för att få till lite grundmuskler och få lirkat igång henne så smått. Det låter tråkigt att bara gå med hästen, men man kan göra det roligare med att ta med en liten ryggsäck med fika och kaffe och något godis till hästen eller om man vet ett fint ställe där man kan stanna och låta hästen beta lite innan man går hemåt. Longering är bra med har jag hört :) Börja ordentligt från marken innan du sätter dig på henne, så att hon har så bra förutsättningar som möjligt för att få en bra upplevelse.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Wilma03
2013-06-28 07:54
0

Ja banden mellan hästen och mig behöver nog inte starkas så jätte mycket mer. Vi har hållt på med mycket markhantering och har verkligen funnit varandra. Vi har gått från en häst som skulle sparka mig ut ur boxen och högg efter en när man kom, till en häst som kommer springandes och gnäggar och vill kela, som inte vill att man ska gå därifrån utan att ta henne med sig. En häst som litar på mig i de situationer vi än så länge har hamnat i, men kroppen behöver få komma igång och starkas.
Vi behöver börja sätta muskler och kondition.

Har dock aldrig startat från noll att bygga upp en häst som en gång faktiskt varit igång ordentligt. Kanske egentligen skulle säga att vi började på mycket minus och är väl nästan på noll nu.
Hon var mer eller mindre ett skelett när hon kom hit. En rädd häst som hellre gick på en direkt så att man inte skulle hinna göra henne illa. Idag har hon förstått att här finns ingen som någon gång skulle vara elak mot henne, oavsett situation. Det finns alltid en snäll väg att gå även om den ibland är längre.

Så jag vet att vi har en lång väg att vandra men det gör det hela så mycket roligare.

Och det finns inget som är tråkigt i hanteringen med hästar. =) Varje steg är ett steg i rätt riktning även om det många gånger känns som ett bakslag. Man har alltid igen det i framtiden =). Problem är till för att lösas!

PennyScarlett
2013-06-28 12:24
0

En relation behöver ständigt näring, så även om ni har en god relation så ska man inte sluta jobba för att bevara den. 

Jag hade börjat att gå mycket långa promenader med henne för att bygga upp en grundkondition och muskler, så det är mitt råd. :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Chestnut
2013-06-28 16:02
0

Tömlongering, tömkörning & långa skritturer (öka längden successivt), gärna i backar! Räkna med att det kommer ta ett par månader innan du kan liksom rida något sån när "vanligt", första 4-6 veckorna skulle jag nog ha jobbat enbart i skritt & lite trav om hästen har väldigt dåligt med muskler och då framförallt med tömkörning snarare än uppsuttet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Wilma03
2013-06-28 19:05
0

Saken är den att det får ta hur lång tid det vill bara det blir bra! =)
Tömlongering har jag faktiskt aldrig provat på, tömkörning har jag dock sysslat med massor.

Hur är det med longering på en lina? En del säger ju att det ska vara skadligt, andra rekommenderar det.

Brollan1
2013-06-28 22:47
0

Tömlongering är tömkörning i alla gångarter på volt, det är bra om man kan tömköra och har känsla i händerna, vi håller ju hästen i munnen. Utan erfarenhet och känsla för det man gör så är det rent skadligt. För att starta en häst från noll i kondis så tänk dig själv in i hästens situation och handla därefter. Hästen kommer ändå att komma snabbare i form än oss så att överarbeta med ett sådant schema går inte, för det som vi klarar kan hästen göra i cirklar runt oss. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Wilma03
2013-06-29 08:58
0

En känslig och mjuk hand har jag alltid haft så den saken borde inte vara något problem. Har överlag ett väldigt mjukt sätt när jag hanterar hästar.

Har mycket NH tänk när jag hanterar och tränar (för den sak inte sagt att jag följer någon speciell inriktning eller lära slaviskt, utan plockar och tar lite här och var utav det jag själv tycker är logiskt).

Men hur är det med longering på en lina då? Vad tycker ni om det egentligen?

Brollan1
2013-06-29 11:20
0

JAg skulle vilja byta ordet "mjuk" till "följsam", därför att mjuk är inte alltid det bästa för hästen, följsam är. MEd en följsam hand så kan man följa med hästens rörelser och inte rycka den i munnen när den rör sig,  i det ligger ochså att kunna förutsäga hästens rörelser så man kan ligga steget före den för att inte ge den en tråkig upplevelse med tömmarna.

Detta är en konst som inte är enkel när det börjar gå fort i galopp på en glad häst.

Att longera utan inspänning på en outbildad häst ger hästen utlopp för sin energi och möjligen lite kondition men det lär inte hästen något.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Wilma03
2013-06-29 14:38
0

Ja följsam kanske är ett bättre ord. Läsa hästen har jag inga problem med, inte heller att inte rycka eller hänga den i munnen.

Men att longera på en lina med inspänningar då?
Ja jag vet att jag är frågvis =).

Hästen i sig är ju inte outbildad, den har bara stått ett bra tag och gått och skrotat i hagen.

Hon har tidigare bott på en ridskola och gått med på turridningar mm. så helt outbildad är hon inte. Även startad trav. Dock är hon väl inte vidare högt utbildad i ridningen utan kan grunderna.

Wilma03
2013-06-29 15:12
0

Sedan en annan fråga..

Hur länge tycker ni att jag ska promenera med henne innan jag ens börjar tömköra? Förstår att det inte går att säga exakt men på ett ungefär hur länge ni tycker är rimligt?

Elinormaggan
2013-07-03 02:53
0

Skulle säga att skritta henne, utöka för varje gång. I en låg form så hon bygger på ryggmusklerna ordentligt, klättra och mycket i skogen. Låt hästen själv känna efter lite vad som är lagom. Gå promenader i skogen så hon får lyfta på fötterna imellan uppsutten skritt.  

Känn efter när hon är redo för mer arbete, ett tömmkörningspass behöver ju inte vara mer än 5 minuter i början. Hon ska absolut inte känna att det tar emot, samtidigt som hon självklart ska jobba med hela kroppen.

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Brollan1
2013-07-03 12:19
0

För att longera så måste man ha klart för sig vad man vill uppnå med det man gör och hästens utveckling påverkar det valet i väldigt stor utsträckning. I början så måste hästen läras att longeras, sedan måste hästen få lite kondition och för det behövs bara kunskapen för att start, stopp samt lite spring i benen. När hästen har fått lite kondition så kommer lärandet av tyglar, balans och att "ge efter" för longeraren. Denna fas är den som dom flesta inte kan eller förstår och kräver en hel del kunskap om det man gör för att få ut det bästa av detta. I longering finns inget som görs utan innebörd för hästens utveckling. Lycka till