Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 493 ggr
SarahPeace
0

dressyr sadel hjälp!

Hej! Har en en utprovad prestige Versaille, som är märkt i storleken ""A+2 17/35",(vet ej vad A+2 betyder?) nu är det så att jag gärna viljat haft en dressyr sadel också då vi rider så mycket dressyr och det är de vi vill satsa på.

Jag tänkte leta en bättre begagnad, istället för en ny billigare, då jag har inte allt för mycket att kunna lägga ut men vill endå ha en hyffsad sadel.

Har nu hittat en Prestige hippos dressage, 17", bomvidd 33, men är omvärmd till 35. Kommer den att passa? Eller vad mer ska man kolla upp? Är själv halvdålig på det där med sadlar :( Ska självklart prova ut den om jag köper den men igenom att det är så långt bort så läre jag köpa den först innan jag kan prova den.

STORT tack för svar :)

Gronstedt
0

Om båda är Prestige och har likadan bom och samma bomvidd så har de ju samma grund, men sedan hänger det på hur de är formade i övrigt. Så det är omöjligt att säga om den kommer att passa.

Elinormaggan
2

A+2 betyder 2cm längre "kåpa", vilket i princip alla skandinaviums ryttare behöver. Såvida man inte är 150cm, då brukar man få specialbeställa en strandard.

Skulle verkligen inte rekommendera att prova ut själv eller "jag har en vän som kan sadlar". Bommen brukar inte se lika dan ut i dressyr och hopp sadlar, trotts samma märke. Åk och prova ut en sadel som passar dig och hästen, svider det för mycket så behöver du ju faktiskt inte köpa en sadel av dem utan leta begagnat istället!

Min häst har själv en av de knepigaste ryggarna (vääääääldigt få som passar, enligt sadelutprovarna) Åkte till sharpman, hästen fick själv "välja". Frustade massa och en otroligt stor skillnad på gången när vi la på en som låg "perfekt". Provade t.o.m samma sadel fast en annan stoppning men såg lika dan ut under och i bommen, skillnad redan då…det var inte uppskattat! Kan varmt rekommendera dem efter ha varit på charlies i jkpg och haft ute flertalet sadelutprovare. 

Versallie är dessutom en sadel som passar väldigt många ryggar och är därför svårt att säga vad han har för rygg.

I längden är det i mina ögon mer värt att köpa en sadel som passar, slippa alla skador och överbelastningar som kan uppkomma (veterinärkostnaderna…). Insjunkta och tillbaka bildade muskler, inte roligt och allt för vanligt.

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/