Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 469 ggr
ponnyryttare
0

HJÄLP

Jag är 163 cm lång, min ponny är 142,5 cm i manken och ganska smäcker. Jag väger ca 40 kg så jag är inte orolig att vara för tung. Men är jag för lång? Om inte, när blir jag det? Livrädd att växa ifrån min prins…

IdaAnnie
0

Du är inte för lång :) sen vet jag inte hur lång du blir men det går nog bra ska du se ;) det beror förstås på avd du vill göra med den kanske. Jag rider på en b-ponny och hon är lite för liten för mig men eftersom att jag har balans går det bra. Min kompis som är ännu längre än mig rider en maxad c, men han är så bred så det går bra. Men det är klart du kan rida :)

ponnyryttare
0

#3 jag tävlar hoppning, hur lång är du? Jag tävlade galopp på shettis för bara 2 årsen, självklart lite för lång då men hur lång kan man egentligen bli jämfört med hästens storlek?

CelsiusT
0

#2 Det beror ju på hur hästen ser ut också, inte bara hur hög hästen är vid manken. En grov häst "sväljer" ju en längre ryttare än en liten tunn, även om dom är i samma mankhöjd. Sedan beror det ju även på hur ryttaren ser ut, om ryttaren har långa ben, eller lång överkropp eller lika långa ben/överkropp. Så det går inte att ge ett precist svar på den frågan, hade det gått så hade det nog stått med i regelverket kan jag tänka mig, men det gör det ju inte så det är något som man får se individuellt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elinormaggan
0

Beror mycket på hur du rider hästen och hur den bär upp dig. Att man rider hästen i en bra och varierad form. Passande sadel till både ryttare och häst. En häst med rätt förutsättningar att vara väl musklad och tränas rätt och varierat har inga problem att bära upp en lång ryttare.

Det handlar inte bara om hur lång/tung och balans, handlar också om förutsättningarna hästen får för att kunna bära upp en längre ryttare. Hur duktig man är på att få sin häst bära upp sig optimalt. Sedan är det ju alltid bra att tömköra och liknande som variation!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/