Regnskållor och mugg.
Min häst, en skimmel, har regnskållor på benen. Jag behandlar med schampo och crème som jag fått rekommenderat. När jag nu behandlar honom, undrar jag: Kan ngn svara på om det kan förvärra att han får gå i högt gräs, som ju alltid är mer eller mindre fuktigt? Bör jag hålla honom ifrån det betet som tidigare har gett honom mugg? Eller räcker det med noggrann behandling? Jag kan ju dessvärre inte göra något åt jorden. Både mugg och regnskållor kommer, som jag förstår, av jordbakterier. Var kan jag läsa om jordbakterier? Min häst har bara fått mugg på ett speciellt sommarbete. Inte när han har stått i lera på vintern.

Canaural säger jag bara, det är egentligen örondroppar till hund (som en veterinär måste skriva ut), men jag kan LOVA dig att du kommer se förbättring på bara några dagars behandling.
Min förra häst blev drabbad utav världshistoriens värsta mugg sommaren 2010, hela benen var fullständigt fulla utav sår och det blev bara värre och värre trotts att jag provade alla möjliga salvor, huskurer, och vi var till och med på klinik och fick kortisonsalvor, som bara hjälpte tillfälligt. I månader kämpade jag på med muggen, tills av en slump när min hemveterinär var här för att vaccinera hästarna och skrev ut Canaural, på en vecka var muggen så gott som läkt, det tog dock nästan 6 månader innan all päls vuxit ut igen och benen såg helt normala ut igen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Canaural innehåller både antibiotika- dessutom bredspektrum, svampmedel och kortison så inte så konstigt att det funka. Den borde ju ta dö på allt ;) mugg är bara ett samlingsnamn på en hudinfektion i karleden ( kan vara orsakad av bakterier, svamp, skabb) Oftast orsakad av hudbakterier som tränger in om huden där är skadad och skapar en infektion. Kan man behandla denna som TS utan att behöva använda antibiotika är detta att rekommendera :)

#2 Varför inte behandla med något som gör att det försvinner direkt, istället för att kanske behandla med något som är halvbra och gör att det kanske tar månader att läka?
Man ska ha stor respekt för mugg, det kan sprida sig som en löpeld på bara någon vecka.
Vad som började med bara ett par mindre krustor, slutade med en blockhalt häst och fullständigt söndertrasade ben på bara några veckor.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#3 Om alla tänker så varje gång så har vi snart ingen antibiotika att behandla med tyvärr. Och då är vi i knipa kan man ju lugnt säga. Det är klart man ska använda antibiotika OM det behövs. Inom humanvården är man väldigt restriktiv med antibiotika och det är dags att veterinärvården tar efter! Idag är veterinärer fria att använda nästan vilken antibiotika som helst när som helst om man finner en indikation, detta kommer det nog bli ändring på i framtiden om inte antibiotika resistensen börjar sjunka istället för stiga. Nu är lokal antibiotika att föredra framför systemisk. Men man börjar alltid med tvätt med ex klorhexidin och mjukgörandesalva och ser hur långt man kan komma innan man sätter in antibiotika. Har hästen en väldigt svår infektion så att den är väldigt halt kan man överväga att behandla med antibiotika direkt.