Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 787 ggr
Kaninhoppare
0

3 pass/dag

Hej! Nu när det är sommar så har man ju lite extra tid för hästen. Så jag undrar hur många gnr per dag ni tycker det är okej att rida/ träna hästen. Är det okej med en uteritt på morgonen, lite NH träning samt ett lite mer krävande ridpass på eftermiddagen? I så fall, hur många vilodagar tkr du hästen bör ha i veckan? :)

Medarbetare på Jättekanin

[[AcsJulia]]
0

Det ska inte vara några problem så länge hästen har en bra kondition och inte blir trött i musklerna redan på morgonen. Man får vara lyhörd helt enkelt! :)

Jag skulle personligen träna på det sättet varannan dag, inte oftare, då hästen bygger sina muskler under vila och inte under träning.

[exo]
2

Hur mycket är hästen van vid i vanliga fall?

Mantissa
0

Det låter som en bra och omväxlande träning så länge passens längd anpassas efter hästens nivå

Zabbio
0

Hur länge varar passen?

När min häst reds in blev han riden uppemot 5 ggr per dag, men bara 10-20 minuter per gång och främst skritt. För att lära sig flytta kroppsdelarna och orka.

Hur rider du? Hur lång uteritt? Mycket eller inget ''samlande'' arbete/terrängvägar etc? Rak grusväg i skritt med lite sträck på musklerna i övriga gångarter, eller snirkliga småstigar med benlyft, piaff-träning och 100% fokus hela vägen?

NH kan också betyda allt och ingenting, men brukar väl mesta vara hjärngympa? Samma sak där; hur mycket och hur hårt?

Krävande ridpass; vilken typ och i förhållande till övrigt? :)

Är hästen i god kondition och passen tränar olika saker behöver det inte bli fel. Beror lite på hästens psyke också, vår ena trivs bäst med en rejäl runda och sen inget mer, den andra vill helst att jag ska träna 24/7.. ju mer jag tränar, desto snabbare är han på att komma fram i  hagen.

Känn efter och lyssna på hästen - blir den stel eller ovillig har den nog träningsvärk eller är trött, bäst att vila. Skrittrundor är i princip aldrig fel så länge de rids utan spänningar i hästen. Efter en riktigt hård dag skrittar jag alltid ut så att han får röra på musklerna dagarna efter. Ibland under mig, ibland bakom ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.