Höbrist?
Läste i UNT igår att det kommer att bli brist på iaf hö, här och var i Sverige. Pga blöttan i söder och torkan i norr. Redan har bönderna i norr började slakta av sina djur för att betet har tagit slut.
Blir ett dyrt höår för hästägare. Tur att man står i ett stall där hö/hösilage och halm ingår.
Gubben tog in det sista höet igår. Blev ungefär 10 hölass. De tog även in 40-45 st hösilagebalar (a´400 kg) före midsommar. En skörd hösilage till blir längre fram i sommar förhoppningsvis.
jo jag har hört att det kan bli ett dyrt år med hö för hästägare!

är så himmla glad att vi redan fått allt vårt :D vi fick vårt precis innan midsommar och tur var det för det har bara regnat sen midsommar, nu denna veckan som varit fint, men gräset har inte vuxit så bra att grannen kunnat ta andra skörden ännu, och det ska regna nästa vecka igen :/
#1 Japp. Och dåliga värden pga allt regnade. Senare skördar mm.

Min höbonde är optimist. Han sa att hans vall stod på svartjord. Det var tydligen bättre ang värden och sånt.
#4 Vårat hö stod på lerjord. Även Erika säger att det blir dåliga värden i det, men bra i hösilaget. Gubben säger att det är kanonvärden i både hö och hösilage.
Vem ska man tro på?
Gubben eller Erika?
Få se om Erika skickar både hösilage och höet på analys i år, hon skulle göra det om höet blir bra. Annars får väl jag göra det, vill ju veta hur mkt extra proteinmat jag måste ge min "svårfödda" pålle…
#0 Läs gårdagens UNT på nätet. www.unt.se
Där står det mer om höbristen i Sverige.

GAH! Höbrist! Här har jag hjälpt lasta in hö från en åker på 4-5hektar, det vart över 10vagnar, å de är ganska stora! Höet här är för mycket nästan..

tillägger att höet alldrig varit finare och djuren alldrig vart friskare.. så..

#8 vårt hö är också galet fint i år :D det finaste vi nånsin fått :D
då kan ni ju skicka hit lite då :)

#9 samma här.. här gick det snabbare än vanligt också.. hm.. men nu hinenr vi med en skörd till i sensommar.. :) det har redan börjat växa till sig.. :o

#10 vår granne har mer att sälja ;)
det var ju bra men jag bor lite väl långt bort kan jag lova:)

Oj…ni verkar inte få det helt lätt som häst-/djurägare i sverige =/ Här på Åland har det blivit ett riktigt bra år. Vi tog in 700 småbalar och 8 storbalar med kanonfint hö =)

Lyrik jag kan inte se någonstans att det står något om höbrist i länken.
Ang höbrist eller inte. Hörde på radion i onsdags eller i torsdags dom intervjuade en stor bonde från katrineholm tror jag det var. Han sa att det var väldigt fint höår i år och ingen brist. Så jag vet inte om det bara gäller där du bor Lyrik.
Stod i torsdagens UNT. Har inte länkat dit. Hittade det på Goggle oxå.
Det stod överallt. Att bönder får skjuta av sina djur snart för betet har torkat bort, dåligt med.

#16# Men det är inte här omkring. Det är ju högre upp i landet som dom t o m får ta av det som ska ligga i träda pga torkan.

vi tog in vårt hö helgen innan midsommar och det höet kommer räcka för stallets hästar i ett år iaf, stallägaren vill gärna se en andraskörd också, men frågan är vart det ska få plats sen…
gejsa- du ville gärna veta värdena på höet vi fick från analysen, jag ahr inte kommit ihåg att fråga stallägaren men har iaf fått reda på att proteinvärdet låg på 80 och skulle tydligen ligga mellan 40-60 för hästar, det höet de går på nu(förra årets skörd) har 60 i proteinvärde

Jag tror inte det blir höbrist i år däremot kommer det nog inte att vara så bra värden i för de som skördar sent. Då blir det dyrare eftersom man måste kompensera upp med kraftfoder.
Vi tog första skörden veckan innan midsommar och har aldrig fått så mycket med så fina värden. Nu hoppas vi även på en bra andra skörd, men då behöver vi lite mer sol. INTE MER REGN!!
jag tänkte ju fora med hösilage iår pga platsbrist… men nu ringde stallägaren i förra stallet och frågade om jag ville köpa hö av dom i vinter! kanon, eftersom det är nära att hämta!!!!
jag har fått flera förfrågningar om hö från andra, så här verkar det finnas hö iallafall.
jag kommer att betala 1,20kr/kg men jag har hört priser upp till 2,50 plus moms hos vissa höleverantörer.

Jen! Det var en storbonde ifrån Katrineholm som dom intervjuade på radion. Han sa att det var kanonår i år för bönderna.
#21 ja, häromkring verkar det så iallafall…
#17 Det stod överallt i Sverige. Så de menade norra delen.
Här omkring är det bättre. Min stallgubbe har fått in 15 hölass med torrhö, sent skördat så det är nog låga värden i det. Men det räknade jag med. Ca 45 rundbalar med hösilage oxå, innan midsommar.

vår granne är rejält orolig nu, han har bara hunnit ta en skörd innan midsommar, och han brukar ta 3 st per säsong.. men nu bara regnar det varteviga dag hinner inte torka upp och gräset har inte alls växt bra för allt regnande, så han kommer antagligen bara få en andra skörd i ensilage och inget hö alls, sånna små fyrkantsbalar med balaband, han brukar ta in en 7-8 vagnar med hö..

Vi har en stor lägda kvar som vi inte har slagit än…
Massor med hö blev förstört igår då det kom ännu en skur på det, det vi fick in var inte topphö men hade inte klarat en skur till.

Maha, nu har ja vart å jobbat hos en vi känner (en till) ^^ när vi skulle ta in hö.. fortfarande inte klart, har ej fällt allt än.. ladan som brukar räcka gott å väl är överfull nu :P Så vi städar ut andra ställen och håller på att bygga en till lada att ha hö i.. :S Grymt asså, det bara Vräker in hö här! Vill tillägga att Mördarsnilgar har kommit.. har ej sett hos oss lr runt i insjön, men två-tre mil härifrån KRYLLAR det av dem! så nu gäller det verkligen att skynda sig med höet!