Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1054 ggr
[alexandradj]
0

Behöver lite råd!!

Hej nu har jag lite frågor eftersom jag är i hästköpar tankar. 

1. En häst för 30 000 kr, användning: lite tävling men mest träning.Vettigt med en A1 försäkring å liv 30 000kr? Vilken självrisk?

2. Vilket försäkringsbolag tycker ni om?

3. Kostnad att anlita hästtransportör Stockholm-Piteå?

4. En häst för 30 000kr, 5-8 år, räcker vanlig besiktning eller fri/exportröntgen?

Tacksam för svar =)

CelsiusT
0

1. En häst för 30 000 kr, användning: lite tävling men mest träning.Vettigt med en A1 försäkring å liv 30 000kr? Vilken självrisk?Så svår fråga det där. Men vettigt med en A1 är det oavsett pris på hästen, om hästen är frisk och ska användas till ridning så bör den ha en A1 anser jag. Men livförsäkringen är svår. Jag anser ju att det kostar mer än det smakar med en livförsäkring. Jag köpte en häst för 30' och satte liv 10', sparar ganska rejält på det. Vet en del som köper häst som försäkrar den i inköpspriset första året, ibland 2 år och sedan går ner till 10' resterande tid man äger hästen. 10' tycker jag gott man kan ha, det täcker avlivning men kostar inte nämnvärt på premien. Men att betala sjukt hög premie för att eventuellt kanske kunna få tillbaka livbeloppet om hästen dör/skadas på "rätt" sätt för att försäkringen ska gälla, det känns faktiskt lite tokigt för mig. Det blir väldigt mycket pengar som försvinner iväg som man istället skulle kunna lägga undan. Om min häst dör, då vet jag ändå inte om jag köper en ny direkt, om hen dör så känns det inte som att det är inköpspengarna som är det jag saknar mest. Jag kommer kunna köpa en ny häst iaf om jag vill. Dock är det lite surt att köpa en häst för 80', försäkra den i 10' och efter ett halvår så blir hästen obrukbar. Men det känns onödigt att köpa en häst för 80' och betala skyhög premie i 10 år för att sedan ändå inte få ut pengarna när hästen dör. Då har man ju nästan betalat hästen två gånger.

Så jämför premien för 30' respektive 10' och fundera på hur mycket dom pengarna är värda för dig. Hur jobbigt är det för dig att råka förlora 20' om något händer. Är det värt mellanskillnaden på premien.

Vilken självrisk beror på vad som är viktigt för dig. Hur lätt har du att lägga ut pengar på studs då det väl gäller. Om du lätt kan lägga ut 10000:- när något händer så är det ju jäkligt skönt att slippa betala stora summor varje månad eller år utan istället ha en hög självrisk + hög rörlig. Men har du dåligt med "lösa pengar" så är en lägre självrisk mer värt då det väl händer.

En försäkring är till för den som inte har pengar. Ju mindre pengar man har desto mer måste man försäkra sig. Har man massa pengar behöver man inte försäkringar.

2. Vilket försäkringsbolag tycker ni om?
Jag har själv If, är väl till o från olika nöjd, men alla bolag har sina fördelar respektive brister. För mig står valet mellan If och Sveland, men jag får en billigare försäkring hos If så därför faller valet på dom. Annars gäller det att läsa villkoren och se till vad som känns viktigt för en själv och vad som passar en själv.

**3. Kostnad att anlita hästtransportör Stockholm-Piteå?
**Ingen aning. Bara att googla. Finns fasta rutter med fasta priser så det borde gå lätt att kolla upp.

**4. En häst för 30 000kr, 5-8 år, räcker vanlig besiktning eller fri/exportröntgen?
**Jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning när jag köpte en 4-åring för 30' som skulle användas till träning och tävling.

Medarbetare på westernridning.ifokus