Fodervärdsavtal?
Vad bör man tänka på när det gäller att lämna ut sin häst på foder? Eventuellt senare köp, men främst ett långtidsfoderavtal är tanken.
Jag tänker på sånt som försäkringen, vem brukar stå för den? Om man väljer att fodervärden betalar försäkringen, vem står på försäkringen? Fodervärden eller jag? Om jag, hur ser man till att den blir betald?
Hur gör man med grejer man lämnar med? Ska man skriva något särskilt kring det?
Hur gör man med "uppsägningstid" för avtalet? Hur lång tid brukar man ha? Vad är rimligt och vad är mest praktiskt? (tänker att jag ska kunna hitta ny stallplats/fodervärd respektive att hon ska kunna hitta ny hagkompis).
Ska man göra en veterinärbesiktning nu innan hästen åker?
Vad är det mer man ska tänka på? Vad är det mer man ska göra upp om innan man flyttar hästen? Finns det färdiga mallar på nätet?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vi har lånat ut ponnyer på foder och vi har gjort lite olika.
Vi har stått för försäkringen tidigare men nu är det lite för mycket häst så fodervärden ska betala under den tid den har ponnyn istället.
För att jag ska vara säker på att mina ponnyer är försäkrade och som vi vill ha det så står jag för den.
alt.1 är som mitt russ där betalar fodervärden in månadsvis summan.
alt.2 shettisen ska hon betala årsvis till mig.
I fodervärdsavtalet har vi skrivit vad hästen fick med sig på ena men inte på andra. Smartast är ju att skriva med det..
Eftersom jag har möjlighet att hela tiden ta tillbaka dem så har ja inte varit så noga med det, men på russet har vi nu satt 2 mån.
Det brukar vara vanligast sa de på ridskolan, men ja vet inte alls.
Jag köpte senast ett fodervärdsavtal på Hööks, tycker det var väldigt bra men saknade några punkter vi fick skriva i själv.
Nu har vi lånat ur russ och shettisar bara, men hade det varit en ridhäst hade jag absolut gjort en veterinär besktning!
Annars finns inget som säger att hästen var helofräsch innan den kom till fodervärden. Och på såvis kan man även göra en innan den tas tillbaka igen.
Tycker även att man ska vara väldigt tydlig med vad man vill att hästen ska användas till och inte!
Ang försäkring rekommenderar jag att hästägaren står för denna.
Utrustning bör du absolut skriva vad du skickar med, samt en kort beskrivning på hur ni löser om något fördärvas. Är fodervärden ersättningsskyldig? Njae, beror väl på om det gäller en grimma eller en sadel.
En uppsägningstid på 3 månader brukar jag sätta på allt, då detta är en lagom tid att lösa stallplats på.
Ang veterinärbesiktning beror det väl på vad hästen ska användas till. Kan ju absolut vara bra att ta ut en veterinär som kan kika på hästen så den inte tar med sig några smittsamma sjukdomar. Men ska den endast lånas ut om sällskap/skogsmulle/lättare träning kan jag tycka att det inte är hela världen då man faktiskt har en bestämd uppsägningstid att gå på.
Kom ihåg att ett kontrakt aldrig kan bli för långt! =)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Oftast brukar det väl vara så att ägaren står för försäkringen, men skulle något hända brukar fodervärden stå för självrisken.
Tycker alltid det är bra att skriva med vilka grejer som medföljer och i vilket skick som är. Alternativt värdet på dom. Ifall att det skulle vara så att fodervärden får ersätta dig för något.
På de avtal jag sett har det varit en månads uppsägningstid. Det tycker jag är lagom! Brukar ju ofta vara en månad på stallplats osv och då borde väl situationen hinna lösa sig.
Om tanken är att det ev gäller köp skulle jag absolut gjort besiktning nu, dels för att fodervärden ska slippa kära ner sig i hästen i "onödan" om den inte går igenom. Sen även för att inte du ska bli stående med en skadad häst sen som du inte får någon ersättning för pga att fodervärden hävdar att skadan funnits hela tiden t ex.
Jag tycker det är viktigt att ha med en köpesumma som hästen ska få köpas för senare, även om det skulle vara så att fodervärden utbildar/försämrar (höjer/sänker värdet på) hästen under fodertiden.
Finns ju så otroligt mycket mer! Jag sökte på internet och fick upp ett par tips när jag skulle skriva senast. Men sen skrev jag mitt eget kontrakt iaf. Det värsta om man skriver själv är ju att det ofta finns väldigt många kryphål, hur noga man än skriver ;)

Jag köpte Deckermans avtal som säljs i de flesta Ridsportbutiker. Kände mig nöjd och trodde det avtalet räckte. Hamnade sedan i tvist med fodervärden. Tog hjälp av advokat som undrade vilken idiot som fyllt i avtalet…"Du har i princip avsagt dig alla rättigheter till hästen med det här avtalet". Tex fanns ingen uppsägningstid mm.
Han upplyste mig också om att det kunde bli väldigt dyrt att ta det till rätten. Hästen var värd 10-15000, för lite för att hemförsäkringens rättsskydd skulle gälla. Så, om jag skulle förlora i rätten kunde det kosta mig drygt 100 000 kr….
Så, oavsett vilket avtal man väljer ( man kan ju skriva tillägg om man köper ett färdigt avtal ) så rekommenderar jag att man är noggrann och precisierar allt.
#4 hur gick det sen?? *nyfiken* kan du inte lägga en vink om vad tvisten handlade om?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag fick vetskap om att fodervärden inte alls hållt det hon lovat muntligt, att hästen användes i avel på ett annat sätt än hur hon lovat att hon låg i tvist med flera ägare. Fanns också tveksamheter kring skötsel/hästhållning.
Så, jag sade upp avtalet och hämtade hem min häst. Fodervärden använde sig då av Kronofogdens handräckning och hämtade tillbaka hästen. I hennes skrivelse till Kronofogden fanns flera osanningar. När jag bestred detta så upplyste Kronofogden mig om att om någon stjäl min bil, och jag ser den och tar tillbaka den. Då kan biltjuven be om handräckning, och det skulle troligen beviljas, för bilen var i hans besittning när jag tog den. Enligt dem så kunde inte avtalet sägas upp och hästen var i fodervärdens besittning när jag hämtade den, så därför hämtade de hästen tillbaka. Så därför beviljades handräckning, oavsett hennes lögner om situationen i övrigt.
Jag vände mig till advokat, som avrådde mig från att strida rättsligt om jag inte var beredd att punga ut stora summor.
Så jag kunde inget göra… Fodervärden försökte sedan pressa mig på pengar. Hon skickade räkning på "kostnader" hon haft för att hämta tillbaka hästen , drygt 2000 kr för en resa på 8 mil tur och retur. Om jag inte betalade skulle hon skicka kravet till kronofogden, jag fick flera hotfulla sms . Här kunde jag i alla fall bestrida hennes tvivelaktiga specifikationer av kostnaderna, och betalade aldrig.
Någon månad innan avtalet gick ut, erbjöd fodervärden att jag skulle få hämta hästen. Vi kom överens om dag/tid för hämtning, men in i det sista försökte hon ändra det. Hon hade nu flyttat ( utan att meddela ny adress ) och jag fick åka drygt 20 mil enkel resa. I kontraktet stod att jag skulle stå för hemresan, men det står ingenting om vad som gäller om fodervärden flyttar , ej heller att fodervärden bör meddela ny adress. När jag påbörjade resan visste jag bara ort, inte exakt adress. Medan jag var på väg försökte fodervärden ändra sig, men jag höll fast vid att jag var på väg och ville hämta hästen/avsluta. Jag fick tillbaka min häst. Enligt fodervärden hade utrustningen som följde med hästen ( träns och ett regntäcke ) stulits. Jag fick ingen ersättning för detta, men orkade inte bråka om det. Vi skrev också ett nytt avtal/överenskommelse där hon bekräftade att avtalet sades upp två månade innan avtalstidens slut och att hon inte skulle göra mer anspråk på hästen.
Usch vilken skräckhistoria. Hoppas du och hästen mår bra nu iaf.
Hur gör man med passet? Är det okej om jag har kvar passet här? Jag känner att om jag lämnar med passet så vet man ju inte var hästen hamnar. Tänk om hästen säljs? Eller än värre, slaktas? Utan passet kan dom ju inte slakta hästen, så det vore skönt att behålla det hemma (jag bor inte så långt ifrån fodervärden så 3h-regeln går att genomföra vid eventuell kontroll). Men samtidigt så blir det ju lite krångel vid vaccinationer osv, eftersom jag då måste åka dit med passet, eller ska man låta dom sätta vaccinationerna i ett löst vaccinationskort?
Hur fungerar det med värdet på utrustning som medföljer? Tänk om stallet brinner ner och utrustningen brinner inne? Eller om utrustning blir stulen? Eller om hästen går omkull och knäcker bommen i sadeln? Eller om utrustningen på annat sätt blir totalförstörd? Skriver man ett värde för varje utrustning och så får fodervärden ersätta om något händer?
Medarbetare på westernridning.ifokus