Vitlökspulver?
Jag har hört att man kan ge hästen vitlökspulver för att hålla insekter borta? är det någon som vet om de funka? :)

Dom mängder man måste ge kommer ge hästen anemi (blodbrist) vitlök är inget man ska ge till häst
1# okej tack! :)
Testa äppelcidervinäger (utspädd) fungerar jättebra för mig, framförallt mot fästingar!
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
Mina hästar äter vitlök året om, för hovkvalitén och även för vitaminerna. De har aldrig farit illa. Så att man INTE ska ge häst vitlök, finns det ingen vetenskaplig studie på, så det får man avgöra själv

#4 det finns vetenskapliga studier som visar att häst får anemi av vitlök…………..sen får man själv avgöra om man vill skada sin häst eller inte.

#4 Vetenskapliga studier finns det visst!
Jodå vetenskapen har kollat upp detta. Men för att det skall orsaka anemi så är det stora mängder vitlök som krävs. Så att ge "lite" vitlök är inte skadligt men i stora mängder så ger den anemi för både mäniskor och hästar. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#7 eftersom små mängder inte tillför något så är det också helt onödigt…..och stora mängder orsakar skada
Gnid in din häst på utsidan med vitlök istället. Det ger större effekt än att den får äta lite.
Pressa vitlök och blanda med olja och vinäger (= dressing😉)
Spruta med sprayflaska över hästen. Funkar bättre mot mygg än om de äter små mängder.
Som så många redan sagt finns hur många studier som helst angående vitlök och erytrocyter (röda blodkroppar) och det hos både hundar, får, hästar och människor.
Som Tusen säger, gnid in utsidan av hästen istället! ;)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund