Ridbana , kostnad
Ni som har byggt ridbana vad har det gått på?
Vi har en bana nu men den är alldeles för hård och på
sidorna kommer det upp lervälling om vi harvar för mycket.
Den blir bra om det regnar men blir det torrt igen så blir
den som betong…
Vad tror ni man ska göra åt sånt? Gräva bort det översta
och lägga nytt? Jag har ingen koll på vad det är för underlag,
och om det finns markduk o.s.v. Men stället är ganska
blöt, en liten bit från banan är det sankmark.. Så då borde
det finnas en markduk.
Vad skulle ni ha gjort?
Banan är 20x60+20x40 alltså den är formad som ett L.
Men vi har bara tänkt att fixa iordning ena delen då hela
biten blir för dyr.
inte en susning men lämnar ett litet avtryck här, har samma problem med vår ridbana! Hård som betong när det torkar, perfekt efter någon dags ösregn.
Med vänliga hälsningar
Chess

kanske lägga telefonstolp runt hela, sen lägga nytt underlag på det gamla? Lägga duk och sen något mjukare underlag typ träflis (vet ej om det funkar med sett att en del lägger det som material) sedan någon typ av duk igen (för separeringens skull) och sen lägga sand? Känns för mig som en ganska bra lösning. Hårt bottenlag,duk,flis,duk och sand. Känns som att det kommer bli mjukare, leda bort vatten (genom fliset) och det borde ju inte kosta så hiskeligt mycket om man jämför med att anlägga en ny paddok? Som sagt bara tankar…
#2 det är en bra tanke, men problemet är att jag tror att dom som stått i stallet innan gjort samma sak. För paddocken är nästan ½ meter över marknivå. Och lägger vi på mer så lär den stiga över 1 meter :(

ta en vägskrapa och dra av det, förhoppningsvis kan du använda gruset på vägen om du har grusväg eller "anlägg" en grushage/sjukhage. Kan säkert finnas nåt "fån" som kommer o hämtar gruset gratis mot att dem får det. Eller bygg en kulle i trädgården att plantera blommor o dyl i. "möjligheterna är oändliga"
sen är det bara att börja med ditt egna projekt :)