Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 8100 ggr
Gullan_J
0

Häst som knäpper av i nacken/går bakom hand

Ska låna hem en 8 årig ponny som  kommer till mig någon dag under nästa vecka. Han är mest körd, men utbildad LC/LC hopp och dressyr.  Dock har han en ovana, nämligen att knäppa av i nacken/går bakom hand. Har bara ridit honom en gång tidigare och kände då att han ibland bara kopplade bort och gick bakom lod. Tidigare erfarenhet med dessa hästar jag ridit har varit att "dra upp dom", inte rycka utan bara lyfta handen. Men på denna ponny resulterade det med att han sökte sig ännu mer bakåt. Kan tillägga att han inte är speciellt het så han har aldrig blivit betslad med skarpare bett än vanliga tränsbett. 

Ägarinnan i sin tur är en duktig ryttare, men då hon är mer intresserad av körning och är egentligen lite lång på ponnyn har mest barnen ridit honom, därav är han så pass lite utbildad. Han har aldrig blivit sågad eller något sånt, utan har lärt sig att barnen brukar tycka att det blir bäst om han går så och känns mjuk, och då har han inte utvecklat rätt muskler för att orka bära sig. 

Så det jag undrar är vad ni har för erfarenheter med dessa hästar? Vilka övningar är bäst för att de ska utveckla rätt muskler, något speciellt bett som eran häst vågar ta mer stöd på? Har läst att några tycker att det bästa är att rida de på "långa tyglar" och få de att våga sträcka ut sig och ta mer stöd, kan någon beskriva det mer ingående?

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
0

Jag hade siktat på att få hästen att sträcka sig ner och fram, aldrig låta hästen gå in bakom handen.

Tror öppna kan vara bra för en sådan häst, såklart med en lång låg form.

Krullar sig hästen på lång tygel? om inte så är det ju "bara" att vara mjuk nog för att hästen inte ska välja att krulla halsen, utan istället leda halsen framåt neråt. Likt en häst under inridning. Du ska ju på sätt och vis lära hästen grunden. Och precis som med en häst under inridning, stora svängar tills hästen kan balansera sig bättre.

Istället för att ta mer i handen (för att "lyfta upp" huvudet) när hästen krullar sig så hade jag smackat lite och bett om längre steg med mer gung. Inte släppt handen helt men tillräckligt för att hästen inte längre ska känna behov av att gå undan.

På en sådan häst kanske ett milt bettlöst alternativ skulle vara en idé. Alternativt ett trevligt tränsbett, kanske rakt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
0

Kolla upp hästens mun så den inte har några problem med vargtänder, hakar och sår, dom kan nämligen undandra sig bettet pga sådan "små" problem i munnen.

Annars så är det att rida hästen frammåt med energi och en bra bit bortom lodplanet i början. Ge lagomt långa tyglar och låt hästen söka sig dit med ordentlig framdrivning. Så småningom (om hästen accepterar din hand) så kan du försiktigt ta upp lite mera på tygeln men direkt hästen vill släppa tygeln så svarar du med att driva fram den utan att luras att följa med med handen då hästen undandrar sig tygeln. Dvs driv hästen in i tygeln i stället för att dra tygeln in i hästen.

Detta kan ta lång tid att åtgärda sånt här och i värsta fall så är det ett fysiskt fel som gör att den inte vill ta tygeln. Kan faktiskt vara sadeln som är för trång framtill eller ligger och tar i manken ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gullan_J
0

Han krullar inte ihop sig på lång tygel, men på "halvlång" och kort tygel går han bakom hand. 

Har tänkt på att inskaffa ett http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500538&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC till ponnyn då han är väldigt "orolig" munnen. Just för tillfället går han på oledat eggbett samt vanligt tredelat.

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
0

Kan vara idé att testa ett anatomiskt bett också, typ sprenger 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
0

Jag hade bytt bett, till ett mullen mouth. Det är utformat för att hästen ska vilja söka sig framåt nedåt och ta bettet. Gjorde susen på min som inte ville ta bettet alls innan jag bytte.

Gronstedt
0

#0: Om du tar uppresande tygeltag är det viktigt att du för handen framåt, inte bara höjer handen i normalt läge. Det sistnämnda får många hästar att krulla sig mer, om de redan är bakom hand. Annars rekommenderar jag läng tygeln, kolla linjen från armbåge till mun och driv hästen fram till handen. Det blir förmodligen lite framtungt i början, men när hästen är stadig i den längre formen kan du börja samla upp den igen.

Kolla också att ingenting klämmer eller besvärar bakom manken, det är en vanlig orsak till att de spänner nedre delen av halsen snarare än främre delen av ryggen.

Chestnut
0

Instämmer med ovanstående och vill också trycka på om att kolla sadeln! Kan mycket väl vara att den är för smal i bommen = klämmer i fram och hästen därför "knäpper av".

Med vänliga hälsningar
Chess