Hovslagare
Jag har en liten fundering… Vad tar era hovslagaren för något? Tycker nämligen vår är väldigt dyr som tar 900 sommartid och ännu mer vintertid då det ska i snösulor och broddar. Är det olika beroende på var man bor?
Vi betalar 700kr för helskoning (kan hända att han nyligen höjt till 800kr) eller 300kr för en verkning. Då har han åkt 5 mil för att komma till oss.
Hm, jag hade häst för läääänge sen… men kollade snabbt i en pärm jag har kvar.. då kostade det 500 kr inkl bilersättning för hovslagaren som hade långt att köra. jag sålde min sista häst för 24 år sen…så 900 låter inte i mina öron som dyrt, men din hovslagare kanske bor nära dig? Sen hade min häst utslagna 5:or. Tror att skorna kostade olika för olika storlekar. Polskt halvblod.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Min tar 1150 kr för en helskoning.
900 är billigt om hovslagaren är bra!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Här tar de flesta runt 800-1000 för helskoning, + 200 för snösulor och broddar. Vad hovslagaren kostar beror nog lite på var i landet det är men mest på hur mycket erfarenhet de har.
900 kr är låter som ett rimligt pris, är det vitt eller svart?
Är det vitt så är det billigt, är det svart så är det väl lite dyrt.
Jag betalde 700kr till min gamla hovslagare, han tog 900kr vitt.
men han tog svart från mig.
Min senaste tog 1000kr vitt. men han ska jag inte ha kvar. Vet att en här i trakterna tar 1200kr SVART. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
900 kr är låter som ett rimligt pris, är det vitt eller svart?
Är det vitt så är det billigt, är det svart så är det väl lite dyrt.
Jag betalde 700kr till min gamla hovslagare, han tog 900kr vitt.
men han tog svart från mig.
Min senaste tog 1000kr vitt. men han ska jag inte ha kvar. Vet att en här i trakterna tar 1200kr SVART. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Min hovvårdare tar 450:-/häst + 100:- i resa, men då är det barfotaverkning vi pratar om.
Hovslagare häromkring tar ungefär 900-1000:- /helskoning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min tar 600kr + skor.
Då kanske det inte var så dyrt :) men hon bor väl en kvart härifrån så det är inte så mycket för resa hon tar ut
#9 Hovslagarna häromkring tar inte olika betalt beroende på var man bor, alltså blir ju resan utslagen på alla. Och om man tänker på vilket jobb dom gör så är det absolut inte dyrt med 900:-/helskoning
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min tar 1500 kr inkl skor.
Riktigt duktig med en himla massa utbildningar osv.
Är hovslagaren bra är 900 ett jättebra pris tycker jag!
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Den som skor medryttarhästen tar 800 för helskoning, 450 för halv, snösulor och brodd får man skaffa själv om man vill ha det.
Den jag hade när jag hade egen häst tog 1100 för helskoning + extra för snösulor.
Så 900 är absolut inget opris om hen gör ett bra jobb.
Min hovslagare tar 1000 kr för helskoning, det är normalt häromkring tycker jag.
Det är konstigt att det inte är dyrare egentligen med tanke på hur slitsamt jobbet är.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#13 fast de tjänar riktigt jäkla bra alltså.. han tjänar ganska fint när han kommer till mig med 8 helskoningar (900 kr) en halvskoning och 4 verkningar…
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#14 Då tjänar han nog ganska bra DEN dagen, men så mycket hästar går aldrig att sko i längden om man vill att kroppen ska hålla.
Sen är det väldigt mycket mer kostnader än bara sko, söm och bensin som hästägare inte tänker på. Så vida det inte är svart vill säga, då blir det självklart liiite mer förtjänst.
#14 Ja det är ju bra den dagen då det är en massa hästar på samma ställe. Men tänk ändå att resan till dig ska bekostas, matrioalet ska bekostas och sen hoppas jag att det är vitt du betalar? För i sånna fall försvinner momsen på det.
Så för min del där det bara än en häst som skos, så ska hon alltså köra 2 mil enkel resa (bensinpengar), ha 4 st skor + söm, göra arbetet, köra hem igen, dra av momsen på det hon tjänar och ändå ha pengar över.
Det borde ju gå ihop på ett eller annat sätt annars skulle det kosta mer med hovslagare men jag har i alla fall inte träffat en hovslagare som klagar på att de har mycket pengar över i månaden.
Det verkar dessutom som att de flesta hovslagare har fler strängar på sin lyra, min håller lektioner också, min förra hade både lektioner, ridskola och ridläger utöver hovslageriet.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har aldrig hört NÅGON klaga på att de har mycket pengar över i månaden 😉
Har man många kunder centrerade runt där man bor så blir varken bensin eller restid så mycket. Jämfört med en hovslagare som åker ganska många mil för någon enstaka häst.
Tror dock inte de tjänar sämre än någon annan lågavlönad egentligen. Min hovslagare sa upp sig som lastbilschaufför för att börja sko på heltid, tror inte han hade gjort det om det varit allt för dålig lön i slutändan.
Men alla gillar ju att tala om hur lite pengar de har eller hur dåligt de tjänar. Tror att inom några år så är standardpriset på en helskoning 1300-1500 istället för ca 1000 kr. 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
"Min" hovslagare tar 400:- för en verkning. Vet inte hur mycket för helskoning men 1000-1200:- tycker jag är rimligt.
Hovslagare är inget jag vill snåla på, hästens hovar är grunden till hela hästen, mycket viktigt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
I närområdet är det endast en hovslagare som tar sig an shirehästar (och andra mycket stora/tunga hästar) om jag förstått saken rätt, priset för en skoning ligger då på 2500 - 3000 kr /skoning, just för riskerna och påfrestningarna i arbetet.

#14 har man företag så får man nästan räkna med nästan dubbla beloppet när man ska betala sig själv lön. Alltså tar man ut 25000 i lön så kostar det ca 40000-45000. Man ska ju betala skatt och sociala avgifter som alla andra.
Underligt vad billig vår måste vara. Han tar 300 kr + moms. Skor fär jag köpa själv. Verkning 100 kr + moms. 😃
#17 Nää det är ju sant 😉
Men att påstå att de tjänar bra på att sko är ju en överdrift!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Här får man sällan en helskoning under 1000kr. Vet fler som betalar 1500kr. Jag betalar 700kr. Vet inte om det är samma pris för alla han skor åt men för oss är det så i alla fall. 750 på vintern med brodd, 25kr/snösula tror jag.

740 kr betalar jag för 2 verkningar + körning.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Brukade betala 800 kr för en helskoning till min häst men där jag står nu kostar det 1000 kr. Anledningen till att det var billigare med den första var att det var stallägaren som var hovslagare, och hade lite rabatt till oss som stod där. För andra stall i området tog han 1100 kr.
Jag betalar 300 kr var 15:e vecka för att få min häst barfotaverkad av en ordentligt utbildad hovvårdare :D Bensinen betalar jag inget extra för eftersom vi bor i samma stad.
Mellan dom 15 veckorna håller jag ordning på det lilla som behövs själv (gick en hovvårdarkurs i gymnasiet)
900 kr tar min hovslagare för helskoning inklusive skor, ev brodd och bensinkostnad. Snösulor får vi köpa själva och bara verkning går på 300 kr (om en annan häst i samma stall helskos, annars antar jag att det läggs på lite resekostnad). Vår hovslagare har rätt lång resväg men är riktigt bra så hon tänker jag aldrig byta bort!
Med vänliga hälsningar
Chess