Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 974 ggr
[slo]
0

Säkerhetsväst...

Skulle in på Hööks sida för att kolla någonting, som jag glömde av igen när jag hittade en artikel om säkerhetsvästar… Nästan i slutet av artikeln står följande:

Nivå 1 lägsta skyddsnivå, endast avsedd för professionella jockeys
Nivå 2 ökat skydd jämfört med nivå 1, tillfredsställande vid vanlig ridning
Nivå 3 bästa skyddsnivån, lämpad för ryttare som motionsrider i terräng eller tävlar. Krävs vid fälttävlan.

Två saker frågar jag mig. Varför har jockeys en egen klass, det går ju tokfort och ramlar dom av när dom leder är det väl ganska omöjligt att inte bli trampad eller sparkad… Och varför finns det ens olika? Det kan väl knappast vara priset som är argument nog att köpa en Nivå 1 eller 2, även om man bara skogsmullerider. För, egentligen, ramlar man av, har en lägre klassad väst och skadar sig tror jag det tar lite på samvetet "varför la jag inte till xxx kr för att få en väst som skyddade bättre" osv…

Bara lite funderingar som dök upp :)

MiaMaria
0

Att de finns olika är ju sen dom kom, eller blev populära kanske man ska säga. Första fanns bara klass 1, sen utvecklade dom den o de kom en 2a o så samma sak med klass 3. Men att de räckte med klass 1 för jockier visste jag inte, låter ju väldigt dumt, men de e väl för att dom är små, lätta o smidiga skulle jag tro.

[slo]
0

Jo, men jag förstår inte varför inte klass 1 o 2  självdör…

MiaMaria
0

Ja de är ett under, dom säljs väl inte ens, inte på vanliga butiker iaf, hööks har dom inte o inte heller har jag sett dom på nå annat ställe på väldigt många år

[slo]
0

Inte jag heller… Har iofs bara ägt en väst, och det var nog 6-7 år sen, om det räcker… Men funderar på om jag borde köpa mig en nästa sommar, när det vankas ridning :P

steffy
0

mamma köpte den dyraste västen på hööks, den som är lila och svart, den tycker jag är bra att rida i.

jn84
0

Jag har också den lila/svarta från hööks. Ordentligt dyr, men oväntat mjuk och smidit att rida i för att vara så "kraftig"

#0 Tror som MiaMaria, att det handlar om vikt för jockey-västar. Fast nu finns det ju lättviktsvästar i klass 3 så det borde väl vara att föredra?

fridak
0

klass ett har jag nog inte sett men tvåan har jag sett ett par ggr. sen finns det rätt många treor som är billiga också.

CarCar
0

Jag skulle köpa väst och hittade en kanonbra för 3500 men den visade sig vara klass 2 bara så jag fick skaffa en annan eftersom jag skulle tävla fälttävlan, och den var billigare dessutom, "bara" 2800 =)

[Angel88]
0

jag hatar säkerhets västar, jag ramlar nästan altid av när jag använder dom… jag klarar inte av dom vanliga västarna. kan inte andas när jag har dom och får då panik. Jag har så konstig stolek, har xl child men ska brösten få plats får jag ha vuxen medium, så dom vanliga västarna passar inte mig.. ska köpa en senare näe jag får råd fast den kommer ligga runt 1800- 2000kr tror jag

Peppe
0

jag använder inte väst längre för att den är så obekväm, men det finns ju nån som är delad i massa "småkuddar" så den ska visst vara följsam och så. fälttävlansryttare brukar väl ha den, min kompis har köpt den och hon älskar den. kostade runt 1000 kr, ska nog köpa mig en sån.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Jag undrar på om det inte blivit något fel i den artikel eller vad det är Slo läst, jockeysarna borde ju satsa på de med de bästa skydden pga skaderisken å eftrsom de ändå rider proff…. Tror artikeln har fått saker om bakfoten.

[slo]
0

Snuttan, det var längesen :D Hemma igen nu? Ja, jag håller med dej… Det var min första tanke också. Enda anledningen kan väl vara för att fixa invägningen, att klass 1-västar väger mindre för att det är kassare skydd, men det känns ju sådär…

Snuttan2
0

Nää, jag sitter på ruttet bibliotek, måste slå upp hovslagare då stress-fia-hästen behvöer byta skor.

Jag tänker att man numera borde kunna ha uppfunit bra västar säkerhetsmässigt som även är lätta, kanske artikeln var flertal år gamal? Isåfall kunde ju din teori stämma in..

[slo]
0

Aha :) Du är saknad, bara så du vet! Har du tid att berätta hur det går med allt månne?

Jo, vad vet jag… Den står dock under "månadens tips" :P Men jag har aldrig gillat hööks nå vidare, det är billigt och ligger närmast :)

Snuttan2
0

Det är tidsbegränsad dator å min chafför tycker det är tråkigt *dum-huvud* :P

det går hyffsat bra, störta jag kan klaga på på landet är att jag & pojk bor i uthus å vi inte har någon egen diskmaskin där, är hemskt att hand-disla Förvånad

Hästen jag har snott, (mindre sto, xx-trakhener, 7år, insuten) är rädd för folk, rädd för kardborre band (svårt med alal flughuvor och täcken då…) och huvudskygg, så vi leker umgås i hagen mest å jag jobbar mer med hennes hagkompis (frisier-pojke, 4-år, litet tonårs-slyngel som tror han är en knä-hund).

[slo]
0

Har du inget pli på din chafför? ;)

Hoppas det löser sig med feghästen då… :P Inte kul när man måste tänka på allt :) Men lycka till då, och ha det så kul!

Mandysan
0

När jag köpte min gamla (har ingen nu) då fick jag prova en massa olika och tyckte bäst om en klass 2….

AnnaJohansson
0

Min är klass 3 :)

wewwa
0

Jag har alltid ridit i klass tre västar. Jag tkr att ska jag ändå köpa, prova, leta o ramla av så kan jag lika gärna ha den med högst skydd oxå, även om man får lägga till lite… : )