Transporter och åsikter
Ja vad har ni för åsikter om transporter överlag ? Och Villken sida kör ni hästen på i släpper ? Varför ? Varför inte ?
Jag har en väldigt svårlastad häst så jag vet inte vad min åsikt är egentligen. Men hon lastas bäst i en transport utan vägg anpassad för endast 1 häst för då är det mer utrymme och bredare vilket gör att hon blir mer villig. I en sån tog det 1,5 h att lasta. Men i en hästtransport anpassad för 2 hästar med en "vägg" är det supersvårt, ser väll trångt ut kan jag anta trots att vi flyttar väggen. Då tog det 3 h att lasta. I en sån transport lastar vi henne på vänstersidan. Men jag föredrar en transport som endast är anpassad för en häst.

Min häst la sig i transporten för snart 6 år sedan, på högersidan (la sig av andra anledningar än att han åkte på höger). Har sedan dess fått åka på vänster sida istället.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag körde min häst på vänster sidan, jag tycker det känns bättre i bilen. Sen är det förstås lite knöligt att tränsa i transporten då (dörren på högersida, spännena på tränset på vänster sida), men det funkade ändå.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

vänster av den enkla anledningen att tyngden hamnar på vänster sida och jag som kör på små/ grusvägar behöver kunna gå ut en bra bit till höger för att kunna släppa förbi mötande trafik, jag vill inte välta transporten :( annars står min klump både brett och smalt utan problem, även hö/vä utan krångel.
Vi kör oftast med två samtidigt. OM bara en ska åka lastar vi den på vänster sida pga. att vägrenen inte alltid är at lita på. Ifall man råkat köra lite för nära ett dike så ska transporten inte välta lika lätt. Vet inte om det hjälper men så har jag blivit upplärd.
(Våra är extremt lättlastade.)

En annan teori på det där med höger eller vänster och vältande transporter, är att man ställer hästen till höger för att den SKA välta ner i diket och inte ut på vägen om olyckan är framme (krock eller liknande).
Jag vet inte vilket som är vanligast i resten av Sverige men här är det nog ändå vänster sida.
Jag tror vänster sida generellt är det vanligaste. Jag personligen tycker att det känns bättre att ha henne där.
#6 Din teori var intressant men samtidigt på högersidan kan man köra förbi sjöar, åar, stup, bro-kanter osv och då tiltar hästen rakt ner. Om man har hästen på vänster sida så håller den sig på vägen iaf.
Samtidigt om man har en två-häst anpassad transport står hästen mer stilla och har inte samma yta att röra sig i som en en-häst anpassad transport. Funderar lite på vad som är det säkraste…

tror att det egentligen inte spelar någon större roll. För hjulen sitter ju "utanför" transporten och vikten blir ju "i mitten" men jag kör på det säkra före det osäkra :)
#8 Och vad anser du är det säkra? Tänker lite på att i en en-häst transport kan hästen röra sig runt mer och i värsta fall kasta sig runt.

Som sagt så kör jag hellst med hästen på vänster sida. Men det kan alltid hända olyckor. Pappa hade den oturen att blixten slog ner i transporten, hästen slog en volt runt bommen i fram och låg med rumpan mot rutan i fram på transporten. Pappa fick skära av grimskaftet och hästen fick åka baklänges hem… Vågade inte plocka ut hästen, dem hade förmodligen aldrig gått in i transporten igen. Pappa kunde aldrig ta i hästen efter den resan, den var så rädd att han sket ner sig direkt :(
#10 Usch vad hemskt! Klarade sig hästen utan skador?

#7 nu var det ju inte min teori utan en jag hört…. 🙂

#11 vad jag kommer ihåg så var det ingenting, lite omtumlad men inga skador.
Jag kör ofta 2 hästar, men nästan lika ofta kör jag en häst. Normalt sett så ställer jag en ensam häst på vänster sida. Men jag tror egentligen inte så mycket på det där att hästtransporten ska välta olika beroende på var man ställer hästen. Däremot så hörde jag att det kunde vara smart att ställa hästen på höger sida så den kommer bort från trafiken, men jag vet inte hur mycket det gör det heller. Har faktiskt inte märkt någon skillnad på mina hästar, dom är lika vana med båda sidorna.
Jag gillar att ha mellanvägg som är mjuk nertill, då kan hästen luta sig mot väggarna men kan ändå bredda med benen så den håller balansen bättre. Min förra häst som hade problem emd balansen, då plockade jag bort mellanväggen helt (i en två-hästars transport) så han fick stå som han ville. Han åkte jättebra på det sättet, då kunde han hitta sin egna balans. Men tösen jag har nu, hon vill gärna ha trångt för rumpan (men brett för fötterna) och rumpan ska vara upptryckt mot lämmen baktill.
Varför frågar du TS? Är det för att du funderar på att köpa en transport och undrar om smarta och mindre smarta lösningar på transporten? Eller tänker du på sånt som hur man smartast åker med sin häst? Jag undrar mest vad det är för "åsikter över lag" som du undrar över.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst står på vänstersidan eftersom våran skötardörr är på höger sidan och det blir väldigt knöligt 🙂
Jag har en X trail Jade, ett jätte bra släp går fint bakom bilen och väldigt rymligt och ljust för hästarna!
Har två hästar så dom har var sin sida i transporten och kör jag dom ensam så står dom där dom brukar stå när jag kör två ;)
Någon som kör två hästar utan mellanvägg? Har funderat på det eftersom ena pållen tycker det blir trångt med vägg, men jag är inte säker på att bakdörren funkar så bra utan vägg??
#17 Med dörrar bak så kan det vara svårt utan vägg. Och jag skulle aldrig köra två hästar utan vägg. Dels om dom "lägger" sig mot varandra och dels att dom lätt kan trampa på varandra. Men däremot så har jag jättebra erfarenheter av att ha mellanvägg med gummi nertill halva väggen består av plast/gummi så dom kan bredda med benen hur mycket dom vill men ändå inte råka trampa varandra. Oftast när dom inte gillar mellanvägg så är det för att dom inte kan bredda ordentligt, men med halv mellanvägg så kan dom ändå bredda ordentligt. .
Medarbetare på westernridning.ifokus

På min transport så har de satt ett extra "lås" för att dörrarna bak ska fungera även utan mellanvägg. Så visst går det 🙂
Som på bilden i #28 här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1173788&page=2
Men att ha två hästar utan mellanvägg är jag också tveksam till.