Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 365 ggr
DojoKelder
0

Har ni någon gång hört..

att hästar med manen på höger sida har lättare för höger galopp, hästar med manen på vänster sida har lättare för vänster galopp och att en häst med lika mycket man på båda sidor då skulle ha lika lätt för båda galopperna..
Hört detta påstående några gånger för ett antal år sedan..
Undrar vad man grundar en sådan ide på?

För mig känns det väldigt lustigt.. =)

steffy
0

jag har bara hört att om dem har manen på vänster sida så har dem svårt att gå i höger varv

wewwa
0

Låter lite roligt, men på några av hästarna som jag har ridit stämmer det om jag tänker efter… : )

Cilla89
0

hm, låter lustigt ;)

pippa__
0

har väl kanske nått me musklerna i halsen att göra..hmm.. bara spekulerar…

AliceL
0

ja, när jag ska i stallet att bellis man gått över till andra sidan, sa en att det var för att hon blivit mjuk i andra sidan, eller typ byggt upp dom musklerna iaf.. och det stämmer iofs, men sen tror jag att det beror lite på att hon går på bete och står med huvudet ner i marken, då åker jag manen fram och runt typ, men ja vet inte xD

E_hjo
0

Stämmer på min häst. Haha
Fast den låg åt andra hållet förut så…  Hahaha!  : D

[slo]
0

#4 Det har jag hört, att manen lägger sig på den sidan som är minst (eller var det mest, blandar alltid ihop :P ) musklad ;) Kanske ligger något i det, har inte gjort några större efterforskningar… Nöjer mig med att det är snyggast med man på båda sidorna :)

Alex
0

#7 Det är nog bara om hästen har kort och tunn man det..:P En häst med tjock man får mest muskler på den sidan manen hänger eftersom det blir extra tyngd där.. Så de blir väl snehalsade eller nåt. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[slo]
0

Alex, jag skrev ju faktiskt att jag inte var säker på hur det låg till ;)

Alex
0

Näpp, du skrev inte det ordagrannt och jag är för blond för att lyckas tolka sånt själv. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Believer
0

det där kan inte stämma på Lucky iaf =) han har manen på höger sida, och har problem med höger galopp hehe

jen
0

undrar hur fjordingarnas galopp är då?Oskyldig

jag  har aldrig hört detta påstående förut.

jn84
0

Stämmer inte på Dandelion heller. Hans hänger på höger och han har svårare för högergalopp.

Men det vore rätt smidigt om det var så. När man vill stärka den ena galoppen är det bara att vända över manen. Eller bara kamma lika på båda sidor så har man en häst som är lika stark i båda XD

Jill_Niss
0

Hotten har enklare för vänster galopp, och han har manen på vänster sida :P

wewwa
0

#7 Jag tkr oxå att det är snyggast med man på båda sidorna… : )

Between
0

Lite stämmer det iaf på en del hästar, min häst har mannen på höger sida och har mycket bättre högergalopp men hon är jätte dålig att gå på volter lr i form i höger varv.

En häst jag red förut hade man på båda sidorna och han hade lika bra galopper i båda varven ;)