Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1953 ggr
[japptravare]
0

Skor eller ej?

Nu måste jag vara lite tråkig och dra upp ett ämne som är ganska uttjatat ;)

Det är såhär att snart ska min häst skos, men jag har länge funderat på att ha honom barfota.
Så min fråga är, kan alla hästar gå barfota?

Jag har alltid varit inställd på "Det är indviduellt och vissa behöver och vissa inte".

Då jag faktiskt inte rider så mycket längre så tänkte jag att då kan man köpa några sådana där dyra "lösskor" att ha på vid ridning (som en kompis i stallet själv använder sig av).

För ett par år sedan hade jag min häst barfota under en period, men han verkade ömma något "/
Inte så att han gick och "haltade" utan han belastade troligen benen fel.

Så jag behöver lite snabba tips & råd :)

CelsiusT
0

Jag upplever att det är lättare att hålla hästen barfota utan att ömma ju mer man rider. Om du bara rider någon gång ibland så ser jag dock inte heller någon anledning till att sko om du istället har möjlighet att ha på barfotaboots.

Är det en häst som inte tidigare varit skodd? Eller är det dags för skoning och du funderar på att dra av gamla dojjorna? Det är nämligen väldigt olika beroende på i vilken situation du är. Är det en unghäst så ser jag ingen som helst vits med att förstöra hovarna med sko och söm. Men har du en häst som aldrig varit barfota och gått med skor på i 15 år, så kan det vara en annan situation. Har hästen då ömmat vid tex tappskor? Det är absolut inte alla hästar som klarar att man bara drar av skorna och har hästen barfota. Men visst kan såklart även det fungera, man kan alltid prova, men man får vara beredd på att ta ut hovslagaren snart igen för att istället slå på skor. Drar man av skor på en häst som gått mycket länge med skor så kan det hända att det tar ganska lång tid innan hästen återhämtar sig vid ett liv barfota, tänk dig själv att ha gått i skor hela vintern och till våren ska du börja gå barfota, på våren gör det rejält ont men härdar man sig hela sommaren så kan man gå obehindrat barfota på hösten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[japptravare]
0

Tack så mycket för svaret :)

Jag kan berätta att det är en 18-årig häst. Han har troligen gått med skor större delen av livet då han varit tävlingshäst.

Dock var han utan skor ett par månader för ca 2 år sedan.
Då han är duktig och aldrig tappar skorna så vet jag inte hur det är med tappskor ;)

Just nu har han skor, men det är dom jag gärna hade velat dra av.

CelsiusT
0

#2 Och för två år sedan då han gick utan skor, fungerade det då så borde det inte fungera sämre än nu.

Min första häst kunde inte stå på hoven medan hovslagaren drog av dom andra skorna, så han fick dra av, verka och sko en hov åt gången. Han var så ömfotad så det hade aldrig gått att få honom barfota. Men en häst klarat att gå barfota kan mycket möjligt fungera att gå barfota igen. Testa och var uppmärksam på hästen. Härda gärna hästen, men plåga inte hästen.

League
0

Jag skulle testa att ha honom barfota, det är ju bara att ringa hovslagaren om han börjar ömma. Det gick ju bra i 2månader, så det kommer säkert gå bra. Som sagt så finna det ju Boots, och du kan ju kolla om det funkar nu över sommaren när markerna är mjuka och fina. Kan ju hända att du behöver skor på vintern pga brodd om du använder sånna :)

[3rixon]
0

Jag tror att de flesta hästar klarar sig fint barfota, men hästen måste ges bra möjligheter till ett barfotaliv om man inte vill att hästen ska få problem. Hästen måste erbjudas en hel del rörelse och där kan boxtiden på natten vara ett problem. Hästen behöver även få röra sig på varierat underlag även i hagen. Att strålen inte är i det skick den ska vara är ofta orsaken till ömmande hästar. Man vill att strålen ska nå marken för varje steg hästen tar då den har stor betydelse för stötdämpningen men även för blodcirkulationen. Lider hästen då av strålröta så gör det ju såklart ont att lägga sin vikt på denna. Jag har fått lära mig att strålröta orsakas av för stort sockerintag och syrebrist vilket innebär att hoven ska bli verkad på ett sådant sätt att hovmekanismen fungerar som den ska vilket leder till ökad blodcirkulation och man måste även vara noga med hur mycket hästen får i sig, speciellt socker. Det är alltså inte helt lätt att hålla en barfotahäst. Vill man ha sin häst barfota får man göra fler ändringar i hästhållningen än att bara dra av skorna. Under övergången kan hästen såklart ömma av olika anledningar och en häst får aldrig gå runt att ha ont, så då skulle jag rekommendera att använda boots på hästen. :)

PennyScarlett
0

Alla hästar kan gå barfota. En häst är inte ömfotad för att den är ömfotad. Det är bara ett symptom på att något annat är fel. Strålröta, mineralbrist av något slag osv…Sen om man rider mycket på asfalt och så så är det ju en vettig investering i ett par barfotaboots! :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[[AcsJulia]]
0

Håller fullständigt med #6! Jag har skrivit en artikel om just detta. Den är lite lång, men förklarar grundläggande hur skoning/barfota påverkar hästen och vilka förutsättningar den behöver för att klara hoven!

Här finns artikeln: http://kusken.blogg.se/2013/june/skor-eller-inte.html

[japptravare]
0

Ok, tack för alla svar :)
Han gick som sagt barfota för ca 2 år sen, man jag satte på skor igen då han ömmade. Eller han belastade benen fel som i sin tur gav värk i ryggen.

Jag rider sällan på asfalt då det mestadels bara är skogsridning :)

CelsiusT
0

#6 Jag håller med dig också. Ömheten beror på en orsak, MEN inte att förglömma så kan orsaken ibland vara sådan att den inte går att rätta till, hur man än försöker. En förstörd hov kan vara förstörd för alltid, tyvärr.

Lorita
0

min uppfattning är alla hästar kan gå barfota men alla ryttare/hästägare kan inte ha hästar som går barfota.

Man måste helt enkelt var mer uppmärksam på hur hästen mår och framförallt i början, det är ju som när man tar av sig skorna på våren efter ett tag är det inga problem att gå på grusvägar längre men AJ så ont det gör i början.

Skorna låser hoven och hindrar hovens naturliga rörelse, det gör också att hästen inte visar smärta när hoven överansträngs utan först när skadan når längre upp i benet. 

Är du lyhörd för din häst och kan tänka dig lite lugnare pass när det behövs så är det inga problem med barfota häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[japptravare]
0

#10 Jag rider som sagt inte så ofta numera och när jag väl rider (brukar bli i snitt 3 dagar i veckan) är det bara "lulla i skogen" ;)
Så något ansträngande vill jag inte påstå :)

Lorita
1

#11 det är inte ansträngningen utan att man är bered att lyssna på hästen som är det viktiga.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[japptravare]
0

#12 Jag försår, men jag är en liten "hönsmamma" som kan bli nojjig över småsaker ;) Så hästen lyssnar jag definitivt på :) Ibland lite för mycket antar jag ;)