Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3203 ggr
Chestnut
0

Starta hästverksamhet, vart börjar man?

Om man har en affärsidé inom hästnäringen och vill få koll på alla lagar, regler etc från diverse håll, finns det någonstans man kan vända sig? Kurser i exempelvis företagande som kan vara bra att läsa? 

Om det finns någon här med egen verksamhet (hobby eller vinstdrivande), har ni några tips att ge?

Med vänliga hälsningar
Chess

Uss
0

Länsstyrelsen o jordbruksverket, du hittar mycket på deras hemsidor. Kanske kommunen (miljö o hälsa) vill ha synpunkter oxå, beror nog på hur centralt du bor förstås ;D Vad kul, lycka till!

Chestnut
0

#1 Har läst på deras hemsidor men tycker det är rörigt som attan. Borde väl finnas "starta företag kurser"? Iofs ska jag knappast starta företag idag utan det ligger några år framåt i tiden i så fall 🙂 men det vore helt klart intressant att veta hur "bökig" drömmen skulle bli!

Med vänliga hälsningar
Chess

Spiritinthesky
1

Ta kontakt med strömsholm!! De ger ut kurser i eget företagande :) Jag driver en verksamhet. Maila gärna om du har funderingar. info@stallequino.se

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Chestnut
0

#3 Tack! (lär säkert höra av mig framöver!)

Med vänliga hälsningar
Chess

WornOut
0

Nyfiken! Vad är det för verksamhet du funderar på? :D

NäraNaturen
1

Har själv startat en egen verksamhet för ca 1,5 år sedan, det är mycket att hålla koll på. För det första måste du veta vad för företag du ska starta, handelsbolag, AB etc etc… Sedan måste du bestämma dig för hur mycket du vill göra själv. Te.x. vill du sköta bokföringen själv borde du gå en bokföringskurs eller vill du /(har din verksamhet råd med) att en revisor som gör allt åt dig osv. Hur ska du marknadsföra dig? Ska du gå en marknadsföringskurs? Går verksamheten runt av sig själv eller måste du ha en bisyssla? Finns hundratals frågor som du måste ställa dig själv.

Att starta en verksamhet är inte det enklaste, att försöka fly undan det som verkar krånglig är inget alternativ. (been there done that) Förr eller senare måste du tacklas med företagsrådgivare (jätte bra att ta kontakt med!) ALMI och skatteverket/bolagsverket osv osv… 

En bra början är att kolla upp ALMI, boka en tid, oavsett om du ska starta företaget eller inte, prata med dem och berätta vad du har för ideer. Att prata med almi var det bästa jag gjorde, de hade bra argument och belyste en massa saker jag inte tänkte på. De fungerar även som bollplank, oavsett om du ska starta verksamheten idag eller om 10 år. Det som är bra med almi är att de letar upp kompetenta människor för just ditt verksamhetsområde. Ska du alltså arbeta med hästar kommer de att leta fram en kontaktperson/mentor som är erfaren inom området :) 

(www.almi.se)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd