Lämplig ålder på skogsmulle?
Vilken ålder ungefär bör man sikta på om man vill ha en häst att rida på 3-4 ggr v? Lättare ridning i skogen, alla gångarter men inga hårda pass? En ren skogsmulle. Finns alltid individuella undantag förstås men generellt sett…
Det är ju väldigt olika.. Finns allt från 4 åringar som inte trivs på banan till 20-åringar där benen inte pallar tex.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jo men jag tänkte mer på motionsbehov utifrån ålder på en frisk häst… Att en äldre häst kanske lämpar sig bättre än en unghäst?

3-4 ggr i veckan hur länge? Hur länge rider du per gång? 1timme? Eller 4-5?
Annars siktar man in sig på raser som i regel är lite "slöa" vissa fjordingar, vissa nordsvenskar (då att välja en som inte är av travstam) svenk ardenner (avlas på lugn och gott lynne) "ridskolehäst" (viss varning där, dem kan vara slöa på ridskolan men när dem får vila mer, kommer dem bli piggare) eller en triangelmärkt kanske? Annars kollar du på äldre men inte gammal häst 13-15 år och uppåt, fast där måste man ju vara noga med att välja sitt exemplar :)
3-4 ggr/v är ungefär så mkt som jag rider min 5-åriga quarter. Speedad ras och ung häst.
Jag skulle säga att det är ganska normalt att rida 3-4 ggr/v, oavsett ålder/ras osv, förutom undantagen som är arbetsnarkomaner som inte klarar av att stå några dagar. Men det beror ju såklart också på hur man håller häst. Har man hästarna inne mesta tiden och utevistelser på 5-6h i mindre rasthagar, ja då är det nog färre hästar som klarar att rida 3-4 ggr/v. Men jag har hage som är ca 1ha och har mina hästar ute i minst 12h/dag, då är det inga problem.
Man kan nog heller inte säga att en äldre häst inte behöver lika mycket motion som en yngre, det beror helt på individ och finns inget generellt man kan säga. Jag har en 7 åring som varit skogsmulle sen hon reds in som 3-åring, just nu är hon sällskapshäst och rids inte alls, hon trivs fantastiskt bra. Kompisen har en häst som är 19 år, hon klarar inte av att stå många dagar utan att bli studsig och tokig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#3 Varför drar du slutsatsen att TS behöver en "slö" häst överhuvudtaget? :S
#3 hmmm det där tror jag inte riktigt på.
Jag har en halvblodsvalack *2006. Pigg och glad, full hoppstam, som hade passat utmärkt som skogsmullehäst till någon 3-4 ggr i veckan då han inte blir ett krutpaket av att vila lite och tycker det är superkul att gå i skogen!
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Ingen utav hästarna jag haft har gått mer än 3-4 ggr i veckan i genomsnitt (möjligtvis min första ponny för att jag inte kunde hålla mig borta ;)). Och alla mina hästar har varit av olika raser och åldrar.
De flesta hästar passar helt enkelt att ridas 3-4 ggr i veckan!