Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1333 ggr
League
0

Vad för sadel?

Jag har ett ardennersto som är under inridning och har idag en gammal allroundsadel som ligger helt okej på henne, än så länge. Den är ganska bekväm att rida i och hon verkar tycka att den är trevlig (hon har inga problem att få sadeln pålagd eller spänd osv, samt att hon tycker det är roligt när jag kommer o skramlar med den)

Problemet ligger hos mig, den är som sagt lite till åren och en söm har gått (ingen funktionshinder) och den är ur-riden i sätet. Fine, jag kan skicka den till sadelmakare, men är det värt det? Jag vet inte VAD jag vill syssla med, eller jo, skogmulla runt i bygden och så kör jag. Grejen är väl att jag vill ha en Arme/manskapssadel egentligen där sitter man mer avslappnat och "åker" mer är rider aktivt=passar mig alldeles utmärkt. Lite som en westernsadel. Vad ska jag ha för sadel? Jag vet inte riktigt åt vilket håll jag ska vända mig i sadel-djungeln, men jag vet att jag INTE vill rida bomlöst. Får en känsla av att halka runt på hästen och så är ju ardennern av rundare typ… Hjälp en vilsen sadel-letare :)

[[AcsJulia]]
0

Jag tycker helt klart att du ska kolla upp info angående de olika storlekarna på armé-/mannskapssadlar! De är välbyggda och rejäla, men också extremt bekväma! :)

Silenos
0

Jag har en arme'sadel. Faktiskt väldigt skön att rida i. Den behöver smörjas upp, och tyget på undersidan är lite slitet….Men är du intresserad av att ta över den får du gärna höra av dig via pm eller mail info@ponnyland.com