Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1253 ggr
CelsiusT
0

Hästtandläkare

Hur ofta tar ni ut hästtandläkare? Tar ni ut veterinär eller har ni en tandläkare eller annan som kontrollerar/utför jobbet? Vad brukar det kosta er att ta ut hästtandläkare? Brukar ni få hästen sederad för undersökning?

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
1

1 gång om året. Veterinären som tas ut är utbildad hästtandläkare också. Hästarna blir spenderade om nåt annat än lättare manuell raspning behövs. Kostar ca 1200-1400 kr har jag för mig.

Zaphix
0

En gång om året. Min häst tycker det är trevligt att få tänderna kollade och står snällt still och ser nöjd ut med munstegen på, så han sederas inte.

I år behövdes ingen raspning göras så behövde ingte betala något. Minns inte vad tändläkaren jag har åkt till tidigare kostat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
1

Jag minns inte vad min tandläkare kostade, men han har aldrig behövt göra något och fick alltså i princip bara betala framkörning på några hundralappar vill jag minnas. Nu har han flyttat och jag skulle vara med när en annan tog ut en veterinärtandläkare. Han tog 1000:- /häst och sederade alla hästar innan han ens öppnade munnen på dom. Känns lite onödigt att sedera eftersom hon alltid står stilla och vi tidigare inte ens behövt göra något med tänderna.

Medarbetare på westernridning.ifokus