Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3114 ggr
Rafflan
0

Sår på snoppen/skapen?

Mellan bakbenen på skapen/bakom snoppen har min häst massa små sår, tror det är någon insekt om bitigt honom. Förut smörjde jag med helosan, funderar på om jag ska fortsätta med det eller om det finns nåt bättre som är mjukgörande men som även håller insekterna borta? :)

League
0

hästsalva :) (tjärsalva) funkar jättebra, det håller insekter borta, smörjer och hästen låter bli det. Jag anväder det alltid.

Rafflan
0

Heter den nåt speciellt? :)

League
0

märket är 4S tror faktisk den heter hästsalva. Sök på google på antingen hästsalva eller tjärsalva

Eveline
0

skillingaryds hästsalva. en svart burk, hur bra som helst!

majaliten
0

Hästsalva är att rekomendera den bästa som finns

League
0

den finns på Hööks, jag har köpt den på eko (gamla ekohallen) och har en liiten känsla av att den finns på apoteket. Annars borde från gården ochså ha den. Den är dryg, så se dig inte blind på priset även om den faktiskt inte är så dyr.

Uss
0

^^ ni skriver alla om samma salva (skillingarydssalvan, hästsalva i svart burk, 4S) men visst, den är bäst - tjäran håller flygfäna hyfsat borta o den läker småsåren!

League
0

#7 jag tror vi försöker förklara tydligare allihop :)

Uss
0

Ja så är det nog, men helt tydligt är det inte o det är ju lite kul att typ ALLA känner till salvan, men har olika "namn" på den :)

Rafflan
0

Haha ja jag kollade in den på salvan på hööks, kosta typ 79 kr så det var ju billig :)

Uss
1

Å vad bra, jag undrade just om de hade den, ska nog snart dit o fylla på förråden :D var det stora eller lilla burken? Lilla burken är kanske lite större än en snusdosa i diameter, stora burken mer som… en stor gurkburk ^^

majaliten
0

Igår va jag i galler hästen hade massa sår och blodigt skap jag tog min 4s salva och de hade läkt jätte fint och mygg och dyl lättöl att störa . Bästa salvan

Rafflan
0

#11 hööks hade tydligen båda, ska börja med den lilla ^^

sasha_setter
0

Jag tror att betten kommer ifrån bromsar. Mollyhade oxå sånna sår… :( Men jag ska meddela ägaren, eftersom att jag 'bara' är medryttare.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!