Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2388 ggr
Cilla89
0

Vad är detta för skor? :O

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schess blev skodd för en vecka sen och först idag upptäckte jag att han hade annorlunda skor fram men inte bak.. Ärligt talat så har jag inter kratsat hans hovar på en vecka ;) Men i alla fall.. Vi var i Falsterbo förra veckan då han blev skodd, men jag litar på hovslagaren att han vet vad han gör ;) Men jag tog kort, så vet nån vad det är för skor han har fram?

Första bilden är på en bakhov, där han har en helt normal sko..

Cilla89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och ena framhoven..

E_hjo
0

Travskor ser väl tyyyp ut så men det är nog ingen travsko iaf. Hahaha  : D

Cilla89
0

jag har ingen aning, men det kanske det är? men vad ska han med dem till? han är ju inte ens en travare ;)

mazze
0

Tycker att det ser ut som en falsad travsko. De ska ge bättre "grepp". Är den lite smalare än bakskon?

Cilla89
0

Det har jag inte sett, men jag tror det..

juliapettersson
0

Ser ut som mina falsade travskor som jag har till travponnyerna, de används för att ge dem grepp och påverka balansen när de springer! Men om inte hästen behöver dem i sin balans, är det nog lite onödigt, för de kan slita lite mer? :S

steffy
0

är kanterna rundade så är det classic roller, dem skorna är skonsammare för hästens ben då skon inte har en platt kant som vanliga.

Maja
0

Hästskor? ^^

__iE
0

#8, HAHAHAHHAHAHA, smart Maja, du är verkligen begåvad du :O ;) xD

Cilla89
0

#8 Nej, tror du verkligen det är hästskor? ;) Haha, guud, så begåvad du är ;)

[slo]
0

#7 Jag tycker inte det ser ut som dom är rundade, det var min första tanke också… Tror det är någon variant av vanliga skor bara, han kanske hade slut på vanliga i Schess' storlek ;)

Cilla89
0

det är en classic roller fast med vanlig tåkappa.. men vad menas med att hästen ska lättare rulla över? :S

[slo]
0

Där ser man :) Dom skorna är skitbra om man har en häst som ställer sig på sig själv och försöker flytta understa hoven, vilket annars oftast resulterar i en tappad sko, men med rundade ytterkanter händer det inte :P

Fast huvudsyftet med dom tror jag är att hästen ska få lättare att rulla över i steget :)

Cilla89
0

och vad innebär rulla över i steget?

han hade tappat både fram på söndagen och på tisdagen (förra veckan) kom hovslagaren, kanske därför han slog på sånna då?

[slo]
0

Titta på när hästen skrittar, dom lyfter inte som vi utan lixom… Rullar i början? Haha, jag är sämst på att förklara :) Men om hästen tappat skorna tror jag det var därför han slog på sånna.

Cilla89
0

Fick en ganska bra förklaring av en kompis:

"gör att dom lättare rullar över med framdel och bog och mer vikt läggs på bakbenen, vilket är bra ju! det skonar frambenen och häster blir lättare i framdelen och lite kvickare i steget"

passar schess perfekt :D han har lätt för att bli framtung..