Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2315 ggr
Mandysan
0

Köpa osedd?

Har ngn här erfarenhet av att köpa häst osedd? Hur gick det köpet till?

/Amanda

gejsa
0

Jag tog hem Gobban osedd. Men honom fick jag ju och det var för långt att åka och titta på honom. Han var ju ändå inte inriden heller så det var ingen större idé att försöka provrida honom då.

Jag tycker att folk som säljer hästar som är ridbara utan att någon kommer och provrider känns lite oseriösa. En sak är ju om det är en unghäst. Men jag skulle inte skicka iväg tex Gejsa om dom inte har kommit och provridit så att jag själv får se om dom kan rida osv.

Annette
0

Det beror på vad man skall ha den till. En inriden häst som jag skall ha som ridhäst skulle jag inte köpa osedd. Däremot kan jag tänka mig att köpa en unghäst eller ett avelssto osett om det är den stammen jag vill ha.

Mandysan
0

För läget är så att vi inte har tillgång till bil och ingen som kan köra oss :( Det vore isf om vi tog den där 4 åriga haflingern men vi vill nog hellre ha en som är inriden. Nu har vi hittat ett försäljningsstall 40 mil i från oss där de hade flera hästar vi kan tänka oss… Men att åka 40 mil för att se en häst som knappt är grundriden de vete sjutton…

Midlingur
0

Köpte ett 3-månaders föl osett, hämtade honom 2 månader senare. Gick jättebra, har fortfarande kontakt med säljaren.

Annette
0

#3. Är inte det dumt? Kan ju vara så att kemin inte stämmer, precis som med stoet ni köpte. Försäljningsstall finns det ju många, både bra och dåliga. Kanske mest det sistnämnda om man skall vara ärlig.

#4. Lite skillnad att köpa ett föl eller unghäst som man skall utbilda själv, tycker jag. De kan ju formas på ett annat sätt om man har dem från det de är unga.

Mandysan
0

#5 Jo det är så vi tänker med… Ang Sally ska vi erbjuda ridskolan att köpa henne, hon skulle nog trivas bra som ridskolehäst…

Annette
0

#6. Blir det någon ridskola där i framtiden?

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd, för mig är en häst någon man ska ha och älska lite extra, jag tycker om alla gästar men hästar jag köper vill jag älska lite extra också. Närmast osedd har ju varit de föl som föds på gården, men där har jag ju möjlighet att bestämma om fölen ska säljas eller inte. Kiara köpte jag efter att bara sett henne två gånger på utställning, då vista jag redan att hon hade det där lilla extra som gör att hästlivet blir roligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wewwa
0

#8 Jag håller med, jag skulle/kommer aldrig att köpa en häst osedd. För mig ska allt klaffa och kemin ska stämma.

Men jag förstår er som köper unghästar, föl och sällskapshästar så, men jag vill nog se min kommande häst innan… : )

[Angel88]
0

jag kanske ska göra det, fasst jag har turen att få hästen på fode i ett halvår först, eller längre. det va aldeles för långt att åka för mig, hon finns en bra bit ovaför stockholm.. inget helt bestämt ännu, efter som det där jobbet sket sig, väntar nu svar från ett annat.. så ägaren och jag håller kontackt och sr hur det utveklar sig, dom hade som tur va tid avv vänta.. hästen värkar i alla fall vara exakt den som ja vänntat på och letat efter…

Alex
0

Jag har aldrig köpt en häst osedd, men skulle kunna göra det om jag vill ha en från Island och inte har möjlighet att åka dit innan. Men i så fall bara från nån jag känner och vet att jag kan lita på, och som även känner mig och vet vad för slags hästar jag tycker om. Skulle aldrig köpa en häst osedd från en främmande människa, känns för osäkert, man vet ju aldrig hur ärlig personen är när det gäller hur hästen är. Plus att olika personer har väldigt olika syn på egenskaperna också, t.ex kan "pigg och framåt" för en person vara att man inte behöver driva på hästen i vartannat steg, medans en annan ser det som en häst som är svår att hålla i skritt/få stopp på…

Men Mandysan, går det inga tåg dit då? Om det nu var bil/skjuts som var problemet..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

reddie
0

Jag köpte Reddie osedd. Det var ca 35 mil dit så jag åkte ner och hämtade hem honom oriden och osedd. Jag hade honom på prov i några veckor innan jag bestämde mig.

Midlingur
0

#5 Ja, givetvis. Men trådskaparen ville veta mina erfarenheter av att köpa häst osedd. Och jag svarade :)

Cilla89
0

jag hade aldrig köpt en osedd häst :O

Mandysan
0

#7 De vet ej, möten mellan kommun och styrelse ska bli av snart…

Mandysan
0

#11 Jo det gör de väl men iaf 40 mil är mkt :(

E_hjo
0

Nu hänger inte jag med alls här… Ska ni sälja Sally Amanda? Varför?  :O

Mandysan
0

#17 För att kemin inte stämmer…

E_hjo
0

Åh, vad tråkigt…  =|

Lorita
0

#18 då bör du nog åka och titta/provrida  hästen innan så du inte får hem en till där kemin inte stämmer, igen

Believer
0

tycker dom där 40 milen är värda att åka för att titta på hästen. som de flesta andra skrev, tänk om kemin inte stämmer den här gången heller. =/

Lorita
0

Jag har funderat lite, jag ska sälja Athena nu, jag skulle aldrig sälja utan att köparen först provred och att det stämde mellan häst och ryttare.

Mandysan
0

Nu har vi bestämt oss för att först och främst få Sally såld (helst till ridskolan). Sen för vi vänta tills Mr Right dyker upp inom rimligt avstånd. Under tiden kan mamma min ta körkort :)

gejsa
0

#23# Helt rätt tänkt. :)

Annette
0

#23. Rätt tänkt tycker jag också. Ni har ju redan två hästar att rida så det kanske inte brinner i knutarna.

Det är nog bra med ett körkort, blir ju svårt att ta sig till tävlingarna annars ;)

Lycka till!

wewwa
0

#22 Jättefin. : )

Lorita
0

#26 O tack, det är lite tufft att behöva sälja men jag tror hon får det bättre hos någon som kan sätta henne i första rummet, som har mer tid med henne då hon gillar att jobba, jag har just nu för många hästar tyvärr. Jag kommer sakna hennes gnäggande, något enormt, för någon mer pratig häst har jag aldrig mött.

wewwa
0

#27 Å, jag vet, det är jättejobbigt att sälja…
Vår welsh sålde vi till Nelen_93 här på iFokus och då hade hon fått vara medryttare i ett ½ år innan dess.
Vi hade några andra som var och tittade men det var nästan inget som stämde då… Men nu blir det bra iaf. Lycka till…

Lorita
0

#28 känns det inte bra då blir hon kvar Flört

wewwa
0

#29 Ja, det klart. Så resonerade vi med. Det är värre om man har tidspress på sig oxå…

gejsa
0

#27# Så där känner jag med ang Sorro. Men han är ju tyvärr inte bra i magen än. :(

Cilla89
0

#31 Är han inte bar i magen än? :O Han var väl helt ok för ett tagsen?

gejsa
0

Nej, han blir sämre så fort vi flyttar honom till en annan hage i några dagar. Vi har ju 3 sommarhagar som vi använder. Några veckor där och några veckor här. Så får det växa upp lite emellanåt. Helt torr är han inte. Men i vinter får han äta av medicinen antagligen i låg dos hela tiden. Vi får se hur det blir.

Cilla89
0

#33 Usch, så drygt :/ Ska han inte ut på foder då?

gejsa
0

Nej, jag hittar ingen som jag törs lita på och som har det som jag kräver på stall och allt annat övrigt såsom hagar och bete, utevistelse osv.

Jag hade en tjej som jag trodde på och som vi var och tittade på stallet hos. Men hon hoppade av för att hon inte orkade göra en sommarhage extra. Dom hagarna som dom gick i var åretrunt hagar. Det blir ju inte något bete att tala om då. Veterinären har sagt att han ska gå på bete så länge som möjligt. Sedan blir det väl mer parasiter i dom hagarna. Och det är ju just avmaskning som förstör hans mage länge.

Vi får börja med kolla hur mycket medicin han behöver när vi stallar in. Så får vi se då om jag sätter ut en annons till. Men just nu känns det inte så bra.

Cilla89
0

#35 :( Hästar dem kan ställa till det, men ändå ska man ha dem xD

gejsa
0

#36# Ja, vi får se hur det går med honom i framtiden. Jobbigt är det när man inte vet om dom kan sköta honom rätt. OM han skulle bli blöt bak så är man ju då rädd att stallägaren inte bryr sig om att tvätta honom. Då är det ju lätt hänt att han kan få sår osv. Därför känns det som jag måste vara säker på att han inte får diarre igen om han äter tabletterna. Eller någon med eget stall.

Cilla89
0

#37 Det är svårt :/ Finns så mycket lustigt hästfolk så man blir alldeles rädd :O

gejsa
0

Ja, herregud det har jag nog märkt när dom svarat på mina annonser. Det är jättejobbigt att våga släppa taget om sina älsklingar. *fniss*

Lorita
0

#37 det är ju skönt att jag inte har några sådana problem med Athena hon är totalt okomplicerad och helt kärnfrisk. Om kemin bara stämmer så kommer hon bli lycklig och göra sin nya ägare lycklig. Nu ska jag på riks och sen ska jag börja annonsera lite lätt efter någon som vill älska henne.

Mandysan
0

#24 & #25 : Skönt att flera tycker att det låter vettigt:) Nu kan jag ju skämma bort Foxen lite extra i vinter med…;)

wewwa
0

#40 Har du mer info om henne eller har du någon annons att länka? : )

jen
0

Vi köpte min förra fjording nästan osedd. vi åkte 45 mil med transport och bestämde oss på plats om jag skulle köpa henne eller ej.

Nu passade vi ju inte ihop tyvärr visade det sig.  Jag kommer aldrig att göra så igen, utan jag måste få träffa en häst minst 2-3 ggr innan jag bestämmer mig nästa gång.

elin
0

Jag köpte Nisse endast sedd en gång och aldrig ridit henne innan. Och ska jag va ärlig? Det är det bästa köp jag någonsin gjort. För jag fick världens absolut bästa & underbaraste vän <3

/Elin

gejsa
0

Det tror jag inte någon har missat elin. *Ler* Att du tycker menar jag.

Denna kommentar har tagits bort.
JoJos
0

Jag köpte en 4 åring för 3 dagar sen osedd från sundsvall,de var ett mycket lyckat köp Skrattande

gejsa
0

Inte hört något om din häst?

JoJos
0

Jo de har jag men vill inte sitta o skriva de öppet men vet mer eller mindre vem som har honom.. Fot i munnnen

gejsa
0

Vad bra! Då är det väl bara att kontakta polisen och åka hämta  hem hästen. :)

JoJos
0

Japp, det finns juh korrkade människor runtomkring oss om jag säger så, mer än så behöver jag nog inte säga Flört så nu snart har jag alla 3 tottosarna hemma =)

Lorita
0

#42 tänkt lägga ut henne efter riks, nu ska hon vara hemma och vara barnvakt åt Ametist.

gejsa
0

#51# Ja, att det finns knäppa mäniskor överallt och så det ska gudarna veta. Suck! Lycka till med hämtningen. Berätta gärna här när ni har hästen hemma igen. :)

JoJos
0

absolut :D

Cilla89
0

#51 åh, så skönt :D

wewwa
0

#52 Okej : )