Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1320 ggr
Believer
0

Tappar man. Hjälp!

Min lilla bebis har fått en kal fläck i manen. (tappat man) Kan de få eksem på vintern?? Det kan inte vara pga fodret iaf, eftersom hon har precis samma foderstat som hos sin förra ägare. Då tappade hon inte man.

Upptäckte även idag, att hon tappat lite päls i pannan under pannluggen också.

Kan det vara så att hon tappar man/päls för att hon har så tjock man? Att det blir för "tätt"? *helt lost* det kanse låter jättekonstigt, men jag kan inte så mycket om eksem, eller vad det nu kan vara.

Snäälla hjälp Skrattande

Eve
0

Kan det inte ha att göra med fällningen? Att det kliar så mycket pga fällning att hon kliar bort manen också..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Believer
0

#1. Vad smart, det har jag inte tänkt på! Så kanske det är Skrattande

shirley
0

löss?

Believer
0

3#- Hahaha, nee de har hon då inte!! Cool

shirley
0

bara ett förslag min ungpojk fick de för nån månad sen typ… va också bara pannan å manen först

Believer
0

okej, men vet. har redan kollat det! Det var så jag menade Glad

shirley
0

oki! men de kunde vatt de :-/ jag hittade inte några lusar förren senare när en annan person tittade….. suck! (han blev vallack idag, tog hans stolthet…)

Believer
0

jaa tack för ditt svar iaf! =P

okej. vad gör man åt löss då? *nyfiken i en strut* Fundersam

shirley
0

finns olika behandlingar, tex switch

Faxlin
0

Om det börjar vid manen och och vid pannan kan det vara pälslöss. Dessa småttingar är otroligt svåra att se, men hästen får helt kala fläckar, man kan dessutom när det spridit sig rejält se som små skinnflagor. Hualigen det är otäcka, små, små, små, små pytte små sattyg det.
Hoppas verkligen att det inte är sådana.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars