Köra in envis shettis!
Hej!
Vi har en envis shettis som vi försöker köra in på nytt då hon ha tappat det vi lärde henne för ett halvår sen (vi sålde henne men var tvugna att köpa tillbaka henne).
Dock har vi några problem… Hon vill inte gå ifrån sina kompisar och stegrar när vi manar på henne att gå framåt. När vi väl fått henne att gå så vänder hon sig om så hon kommer med huvudet mot oss. Och detta händer när vi tömkör. När vi sedan ska sätta henne för vagnen så vill hon inte gå emellan skaklarna. Hon verkar inte vara rädd utan bara VÄLLDIGT envis.
Tacksam för alla tips! :)
Verkar som att hästen helt enkelt inte ser någon anledning att följa med er eller göra det ni ber om. Ställt för mycket krav och för lite frågor kanske? Hon kanske känner att eran relation saknar ömsesidig respekt och ser därför ingen anledning att längre respektera er…
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Ta med en hästkompis som kan gå bredvid. Och hur många är ni? Innan hon är inkörd måste en person gå framme hos henne och en sitta i vagnen. Jag hade inte heller fattat ett skit om det hade ställt sig ett gäng tjejer bakom mig och bett mig dra något som tar emot :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Allt annat jag gör med henne som ryckta gå promenader osv går bra och hon lyssnar…
Alltid när jag ska tömköra henne så har jag min kompis med mig som går först och det går jätte bra men så fort hon kommer till mig så börjar Vendela (shettisen) vända sig om.
Igår provade vi att ha hennes bästa hästkompis gående framför henne i grimskaft medans jag tömkörde och det gick mycket bättre än vad det brukar gå trotts några få vändningar så kom vi fram dit vi skulle innan vi vände hemåt. Hemåt provade vi att låta henne gå först och det funkade jättebra! (förmodligen för att vi gick hemåt)
Hur ska jag fortsätta nu tycker ni?
Klart att hon följer med när bästa kompisen är med. Då får hon ju en anledning att gå framåt. Låter som att ni behöver jobba mer på relationen. Hur är stämningen när ni kör in henne? Har ni roligt eller är det mycket pust och stön? Vad har ni för sinnesstämningen innan ni går ut i hagen?
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag tror inte problemet sitter i själva inkörningen. Det är nog mer att hon vill till kompisarna.
Jobba istället med inkörningen på annan plats än hammavid och där hemma kan ni jobba med att träna henne med markträning. Dvs hon ska kunna lyssna på vad ni vill att hon ska göra bara genom att begära att hon gör vissa saker i enbart grimma. T.ex. ledas bakom er, gå framför er, backa, flytta sidledes, böja sig osv. Finns massor att träna på den fronten.
Men som sagt själva inkörningen kan ni prova med att göra på annan plats än hemma.
Annars ta hjälp av någon som är mycket erfaren av inkörning av häst/ponny.
Lycka till!