Dags för provridning :(
Ikväll bär det iväg för att provrida en d-ponny valack. Det är meningen att han ska bli min sommarhäst om det funkar och jag är så himla nervös! Brukar ägaren till hästen ( hyr från en uthyrningsverksamhet) stå och kolla när man borstar, sadlar och tränsar? Det känns svårt att lära känna hästen då. Och ger de instruktioner när man rider eller testar man själv? Brukar det vara ett krav att testa på galoppen? Är jättenervös så blir superglad för tips!!
Medarbetare på Jättekanin.
Kaninhoppare; förhoppningsvis kollar de väl att du kan ta hand om hästen, allt annat vore ju direkt oansvarigt enligt mig.
Varför vill du inte testa galoppen? Det är väl viktigt att se att du kan hantera hästen om du skall ha den under sommaren?
Dock om det är en uthyrningsverksamhet som vill tjäna pengar och som ni betalar mycket för, vilket gör att de troligen inte har särskilt höga krav, utan snarare vill att du uppfyller grundkraven.
Se det som en hjälp. Om du inte kan hantera hästen eller inte passar ihop med den så är det ju bättre att uthyraren hjälper dig att se det än att du hyr en sommarhäst som du inte får någon glädje av. Passa på att prova även galoppen när du har hjälp och stöd tillhands. Det är ingen test av dig om du duger utan ett test om du och hästen passar för varandra
Lycka till!
1# Jag är en ganska osäker person av mig och anser själv inte att jag har en särskilt bra sits i galoppen. Eftersom att jag så lätt bli supernervös för minsta lilla så är jag rädd för att göra bort mig.
2# Det där sista du skrev kändes väldigt lättande. Ser alltid själv på provridning som att jag ska bli bedömd. För att lätta lite på min nervositet har jag tänkt att ta med mig min kompis, som är väldigt hästkunnig. Även min pappa är med som förare. Brukar ägaren ha ngt emot att man har med en kompis? :/
Klart du får ha en kompis med dig! Och är kompisen mer erfaren så låt hen provrida också. Om den som ska hyra ut en häst till dig har något emot det så bör du leta efter en annan.
Kaninhoppare; dock så måste det ju vara tryggare att testa galoppen när någon som känner hästen är med och kan hjälpa?
Kan du inte hantera hästen och känna dig trygg är det då lämpligt att betala för att ha hästen en hel sommar om ni inte passar för varann?
Som sagt så är det en vinstdrivande verksamhet, så är övertygad om att de gärna hjälper dig så mycket som möjligt för att få allt att fungera bra. Det hade varit skillnad om de anlitat dig för tillridning av hästen vilket nu inte är fallet.
Tack för alla jättebra svar!! Visade sig att ägaren redan hade beslutat att jag även skulle hoppa, så galoppen var väl det minsta att vara osäker över. Men det gick i vilket fall super och vi har bestämt oss för ponnyn!! :)))
Vad kul! Grattis! =)