Hästen har separationsångest (lång text)
Hej! Skulle behöva råd då min medryttarhästs kompis har separationsångest. Har under tiden som jag tagit hand om min medryttarhäst (ca ett halvår) alltid trott att hon inte klarar av att vara själv då hon ofta blir väldigt märrig o ibland har försökt o stegra sig mm så fort hennes kompis inte är med när man ska rida henne. Men har nu insett att hon troligtvis bara har "mamma känslor" för henne. Så fort man går iväg med henne försöker hon hålla koll så att kompisen är nära henne o väntar in henne när man tar in dem från hagen o när kompisen inser att hon inte ska följa med så blir hon galen, stegrar sig, gnäggar som en galning försöker springa genom stacketet osv. Var iväg o försökte vänja av min medryttarhäst att vara själv då jag vill kunna rida i skogen med henne. Var borta i ca 5 min o när jag var tillbaka var den andra hästen helt svettig o jätte stirrig, hörde henne skrikande på en kilometeremellan oss o hon börjar så fort jag bara vänder på min häst. Hästen har likadant med sin fodervärd, så såfort någon annan tar hand om henne (är bara jag o tjejens tränare som har hållit på med henne när hon inte kunnat, sen hon tog hem henne för ca ett år sedan) blir hon galen, försöker sparkas o bitas när man borstar o kratsar hovarna o hon bockar o stegrar sig när man rider henne om inte fodervärden är där, då hon direkt blir lugn igen. Hästen är en arab, så hon är ju väldigt pigg o bockar gärna med fodervärden men när jag rider ser man hur irriterad hon är. Det går bättre för min häst nu då jag kan rida iväg en bit, i början gick det knappt att gå iväg 10 meter. Tacksam för hjälp o tips!
Hästar är av naturen lite autistiska på det viset att det inte gillar förändringar. Man tar ifrån dom deras trygghet genom att ändra på något i deras tillvaro. Om hon dessutom blir helt ensam så blir hon också mer utsatt för rovdjur och andra faror.
Jobba med hästens självförtroende, det finns massor med duktiga människor inne på Natural Horsemanship iFokus som kan hjälpa dig med hur du ska gå till väga.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Okej, tack för svaret! Reagerade verkligen på att du skrev att hon kanske inte gillar förändringar, då det kom en ny häst till stallet för ca en månad sen o hon gillar verkligen inte att den får så mycket uppmärksamhet då den är bla outbildad. Hon har alltid någon annan av hästarna i stallet hos sig då, så det är inte att hon är helt själv när jag rider iväg, hon beter sig så även när fodervärden är med henne också vilket är tråkigt. Ska kolla upp det!