Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 8851 ggr
sammeth
2008-06-09 20:16
0

Fjording?

Nån som har en Fjord häst?? Hur är dom att rida för Dom ser ju så himla härliga ut . Skicka in bilder vettja :)

En undring: Jag är ca 1.68 och väger 60kg. Kan jag rida en fjording som är C ponny storlek?

Kristall
2008-06-09 20:35
0

Har ingen egen, men har ridit en fjordhäst några ggr dock. Han var väl helt ok att rida, väldigt stark dock och svår att få igång så att säga. I och för sig en unghäst, inte så bra tränad, typ inriden och that´s it.

Men de är härliga. Både till utseendet och temperamentet. :) I alla fall de som jag har träffat. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zaphix
2008-06-09 20:56
0

Red en fjording, stor C-ponny, den här våren.. Var en spännande tid, envis och ouppfostrad. Men väldigt gosig och speciell.

Fjordingar kan vara ganska svåra hästar, är ju trots allt ganska envisa och tjuriga. Men när man kommer överrens med dom är dom mysiga!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ahnna
2008-06-09 21:00
1

Jag höll på med Fjordhäst i 10 år innan jag satsade helt på shetland och fullblod.

Fjordingar är underbara! Kan man inte rida dem så är det inte hästen det är fel på, det är ett som är säkert. Förvisso kan man inte förvänta sig att de ska reagera med samma snabbhet som fullblodsraser, men har man skaffat fjording så vill man väl ändå inte ha ett fullblod. Flört

Jag tävlade upp till 1 m i hoppning med en fjordhäst som var ca 140 cm, och även om jag hatar skryt så måste jag ju flika in att vi slog både halvblod och varmblodstravare. Så det är en myt att fjordhästar inte kan hoppa. Och samma gäller dressyren, som många tror att fjordingar inte kan, men på fjord-SM nuförtiden så TROR jag att de har höjt till Lätt A. Det finns naturligtvis fjordingar som går ännu högre klasser med vinster och placeringar.

Hemligheten till att lyckas med en fjordhäst är att strunta i allt snack om att fjordingar är skogsmullar som inte kan någonting. Låt hästen visa vad den kan istället, men ge den rätt förutsättningar. Vill man lyckas i t.ex. hoppning, dressyr eller körning så måste man träna och ge hästen rätt foderstat, precis som med vilken annan ras som helst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
2008-06-09 21:30
0

Jag har en fjording. Ett sto som är diplomsto. Hon är riden och körd. Hennes avkomma tävlade i fjordriks förra året. Vann juniormästerskap och blev 3:a i dressyr bland hingstar och allt. :) Måste få skryta lite. hihi

Hon är förresten till salu. Om rätt köpare dyker upp.

Zadeira
2008-06-09 21:36
0

Jag älskar fjordingar, min absoluta favoritras. Har tyvärr ingen bild på datorn nu.. (utom min Avatar som du ser)

Jag skulle absolut säga att du kan rida fjording i c-storlek. Jag är 158 cm, och när jag var fodervärd på en d-ponny fjording vägde jag 75 kg typ.. De är ju starka, den där rasen. Envis som tusan också men så charmiga!

Ledin
2008-06-09 22:09
0

jag har ridit o tävlat i hoppning upp till 110 men vi hoppa även 125 som mest men sen fega jag :). Jag kan säga så här finns envisa o såna som lärt sig slippa vissa saker. Men så finns det många super trevliga fjordingar. Jag va helt frälst i fjordingar när jag var yngre å jag lovar dom är gosiga, å helt underbara. Jag red 3 st å ja så bra, dom är pålitliga med (ofta iaf) så man kan slänga upp en nybörjare dom abra lunkar på gör inget bus men så kan en kunnig person sitta upp å vissa busfasoner kan komma. Glada å pigga saker.

[chriistina]
2008-06-09 22:21
0

Jag har ridigt två olika fjordingar, båda på ridskola. Den ena bara 4 gånger och den andra i nästan en termin.
Den ena va lite äldre och lat men lysna fin annar och är man bestämt kan han gå riktigt snyggt. Den andra va ett ungt sto bara inridet och skit het! allt ska gå i 110! Men går i form av sig själv och helt underbara steg! Synd hon står på ridskola för med rätt ryttare kan hon gå lång!
Älskar fjordingar!

tezzie
2008-06-09 22:23
0

Vet inte om jag vågar skriva här…..

Men jag tillhör dom som inte är överförtjust i fjordingar (vet att det finns trevliga hästar av dom oxå). Har ridit några stycken och har ingen bra erfarenhet av dom alls :-( Trist, för de är söta att titta på :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
2008-06-10 00:17
0

Jag har haft en fjording, Syrrans foderhäst, min delfoderhäst, aja. någonting sådantdär… Han va väldigt knepig i början va tvugnen med sporrar och spö, mot slutet red jag honom utan någonting och han va kanon fin! Vi hoppade 90cm, slutade rida honom i december då syrran slutade vara där och snart böt stall. Dumma lilla jag fortsatte inte att sköta honom! :( Saknar honom grymt mycket. Man han åkt av honom många gånger, bara för att han skulle ha av ryttaren men satt kvar och har änt att jag itne lyft ifrån sadeln i hans bockningar som inte är små. Sedan hur de är att rida de är ju som på vanliga hästar, det varierar ju från fjording till fjording! :)

Du är nog förlång för att rida c-ponny, men absolut inte förtung om det är en kraftigare fjording. Men jag skulle satsa på d-ponny eller en förvuxen ponny :)

stall-harmoni
2008-06-10 00:19
1

man ska nog kunna häst….. fjordingen e både smart å stark. men också oftast väldigt lugn och trevlig.
här e mitt treåriga fjordsto

*bild borttagen p.g.a. hjälmlöshet* 

Tozzla
2008-06-10 00:29
0

Jag har 3 Fjordingar ;). En på 22år som snart blir pensionerad (stavning?) och dottern till 22åringen som är 2år och så har vi ju min alldeles speciella lilla älskling Juni som är 6år. Och har du ridit en fjording en gång. Så vill du ALDRIG sluta :D. BÄSTA HÄSTARNA EVER <3<3<33<<3333. Verkligen dom bästa. Jag tävlar Juni i 60-90cm i hoppning och tränar på 110 hemma. Så det är rena rama myten att fjordingar ej kan hoppa.

Ps. Ni kan gå in på youtube.com och på filmer söker ni på: Jag & Juni. Första filmen ni ser klickar ni på så får ni se en liten tävling som jag och Juni deltog i. DOCK så var jag ganska slarvig då jag var nervös eftersom att det var första tävlingen på¨jätte länge. Så komentera inte slarvridningen ;).

sammeth
2008-06-10 19:01
0

Okej.
Jo jag kollade på filmen:). Tyckte det såg bra ut förutom någon för liten sväng.

sammeth
2008-06-10 19:15
0

Tycker inte så mycket om sådana ställen man får rida turridningar.. Undrar om det finns nå ställe där de har fjordingar som man kan testa rida nå lektion eller så?

Tozzla
2008-06-11 15:22
0

#12 jo de ska vara små svängar på omhoppning. Håller på att träna på mindre och snabbare hemma. Och det går super bra :D.

#13 du kan ju alltid kolla om du har nån fjordhäst ägare i närheten som du skulle kunna få låna fjording av? Eller gå till nån ridskola där dom har fjording och fråga om du skulle kunna få prova en lektion med den.

sammeth
2008-06-11 21:58
0

Smart ide Tozzla :) Det ska jag göra. Ska leta runt lite
Ja det är bra  för då knappar du in lite tid också :)

Tozzla
2008-06-19 01:19
0

#15 hehe hoppas du hittar nån :D

Animal-3
2008-06-24 16:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min far och faster har en fjording ihop. Fjordingar är väldigt trevliga hästar att rida. De kan vara väldigt starka och envisa, men det är individuellt. Finns både pigg och lata.

Hon som vi har är en äldre model, liten och grov, kör häst. Men är trevlig att rida ut på då och då. Sedan finns ju den nyare sportigare varianten.

Jag tror att du skulle kunna rida en c-fjording. Ev en större av lite grövre model. De är oerhört starka. Vår dam är en liten D och bär min pappa utan svårigheter.

Peppe
2008-06-24 18:47
0

#8 jag ställer mig bredvid dig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
2008-06-24 18:58
0

Jag hakar på #8 och #18 men har liksom inget emot fjordingar, de är söta, men föredrar andra raser efter mina erfarenheter :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maja
2008-06-24 19:01
0

#8, #18, #19 - Jag med. :P

fridak
2008-06-24 19:14
0

jag skulle kunna tänka mig ha en fjording, de jag stött på har varit rätt trevliga fast enormt envisa med stooor egen vilja.

gejsa
2008-06-24 19:20
0

Ja, herregud alla kan ju inte gilla fjordingar. Precis som jag inte gillar nordsvenskar, travare osv. :) Dom skulle bli väldigt dyra om alla hade gillat fjordingar. :)

TeddyLove
2008-09-07 13:53
0

jag har en foderhäst som e en fjording. Han heter Frej är 138cm hög och han har tävlat LA i hoppning! ( 130cm )

Älskar honnom <3

absoluutsofia
2008-09-07 14:53
0

#23 LA för en c-ponny är inte 130cm, utan 1m.

TeddyLove
2008-09-07 16:25
0

men han har iallafal tävlat 130 och varit klubbmästare

:P

absoluutsofia
2008-09-07 17:51
0

#25 jaha okej (:

Hundvalp
2009-01-16 15:34
0

Jag har ridit en Fjording. Han var envis men helt okej annars. traven var lite ståtig eftersom han hade lite små ben jämfört med dem andra hästarna. Har snabb trav.. Tycker jag alldeles för snabb.

SandraErikssonn
2009-01-16 16:09
0

# 32 Frej, 'är det han som stod i övik förut?  Tänkte samma namn, ras och han var super duktig på att hoppa :)

jackiejohn
2009-01-16 19:55
0

jag hade en fjording i c-ponny storlek (hon dog tyvärr i Fång) ja det kan du dom är väldigt viktbärande o otroligt härliga att rida funkar perfekt till både körning o ridning :)

jackiejohn
2009-01-16 19:57
0

du måste bara lära dig hur du ska lirka dig fram när dom sätter till den envisa sidan ja va 11år när ja red in henne hon var bara sutten på o gud vet att hon va envis som synden, men man lärde sig ganska snabbt hur man skulle hantera de så gick ridningen som på räls :) jag red in henne utan sporrar o spö hon blev bara mkt svårare att hantera då men de varierar från häst till häst man får prova sig fram! :)

LinaOhlsson
2009-01-24 21:24
0

Har en fjording, Dockan, f-97 hon är stor häst, lite svår, tävlade mkt med henne när hon var yngre.

Dels som stor häst, och även på fjordtävlingar (Fjord-SM). Underbar pärla.

Nu går hon här och är dräktig…

Har en liten kille åxo (liten å liten, maxad D) som är fjord/fullblodskorsning.  f-04, Pojken

Repoort
2009-01-25 10:37
0

Skulle ha köpt en fjording då jag var ute efter min första häst. Men köpet blev aldrig av och jag köpte en varmblodstravare istället, och fick upp ögonen för denna fantastiska ras istället

Signe.P
2025-06-04 07:01
0

#3: Ja jag red på ridläger(Taffsnäs) en vecka förra sommaren och det är helt fantastiskt med fjordingar🤩