Hästsnack #3
Ny tråd.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite dålig video. Men så rofyllt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Åh, så mysigt! ❤️🐴
Jag tänkte smita iväg till Tindra om en liten stund och pyssla i stallet. Tror inte hon skulle uppskatta om jag tog ut henne till paddocken för att jobba såhär dags, dessutom är det snorhalt ute nu. Hon har ju broddar och fyra ben att hålla balansen med, värre med mig. 😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: jag tog insläppet idag. Har man varit iväg hela dagen så behöver jag en stund i stallet. Bara få andas.
Vi tar bara lugna turer i skogen nu. Vi har ingen ridbana. O är för mörkt att rida ut i skogen efter jobbet.
Hoppas komma ut en sväng imorgon
…………………………………..
Idag har Tindra och jag gjort några barn glada. De var här för julmarknaden och fick syn på oss vid stallet:
"Ååhhh, vilken fin häst! 😍"
Jag minns hur det var att bli hänryckt bara av att se en häst så när de fick klappa Tindra och dessutom kika in i stallet så var lyckan nog total.
(Hon är världens finaste så de hade alldeles rätt!❤️)
Nu ska jag traska ut och ge kvällsmat till den där fina hästen och hennes polare. 🥰
Imorgon är det förhoppningsvis lugnt och stilla här igen.
#5: det är så roligt när man kan göra barn glada.
Jagkom inte ut till stallet igår. Var hemma o vilade. Jag har fibromyalgi och har haft en pensionat hund i 7 dygn.
Kroppen tog stryk.
Så när familjen kom hem igår låg sigge på ena sidan soffan, jag på andra. Vi sov
…………………………………..
En ny vecka och snart julafton 🌲🧑🎄
…………………………………..
Red ett superpass i paddocken idag, fick en sådan där riktig wow-känsla. Inte bara att Tindra var duktig utan att jag också var det som plockade fram de bitarna hos henne.
Hon kan vara ganska egensinnig och bara springa iväg utan att lyssna, det blir lätt en fajt om vem som bestämmer. Jag har slutat lyssna på andra och gått på magkänslan, tänkt att jag kanske är för mesig egentligen men nu börjar jag få kvitto på att jag tänkt rätt. ❤️🐴😀
Skulle pyssla om henne efteråt och så fick jag ett ep-anfall, så himla trist avslutning på dagen. 🙁
#9: att lyssna på sin magkänsla är det bästa man kan göra. Härligt att det går så bra för er 🙂
Här är hästarna i vila. Vi tar bara skrittrundor.
Hittar man inte rätt behandling för dig för din EP?
Min sigge fick sin epilepsi diagnos när han var 1 år. Har klarat sig utan anfall men när han gick från unghund till vuxen fick han svaga ryckningar så fick åka medicinen
…………………………………..
#10: Det dröjde 1,5 år innan neuro ens försökte behandla epilepsin och då utan uppföljning.
Det krävdes att jag bytte mottagning för att få vettig hjälp men man tror ju att de vet vad de sysslar med på Sahlgrenska. 😏
Vad skönt att ni har bra behandling till Sigge! Det är ju en lurig sjukdom.
Vissa sover "middag" innan kvällsmaten! Hjálmar ligger och vilar. ❤️
Idag hade vi en magisk ridtur i nysnön! Perfekt underlag och perfekt grepp och pigga glada hästar som mer än gärna galopperade i den härliga snön! Bara solen som saknades!
Hoppas på en lika härlig tur imorgon.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#13: åh vad härligt
…………………………………..
Nu har jag åkt till stugan och kommer inte vara i stallet förrän på lördag.
Lite trist men behöver komma hemifrån
…………………………………..
Helt slut. Gymir protesterade duktigt idag. Tog på honom nosgrimma då han gärna tar bettet och drar. Tillslut förstod han att det hjälpte inte att tramsa. Så fint han gick sen.
En väninna var med idag. Hon har inte ridit islänningar. Så idag tog hon sin första tölt. O hon ville inte sluta 😄
…………………………………..
Jag fattar inte varför ingen vill rida gymir mer än jag 😄
Min syster dotter säger att om gymir vore en människa skulle han ha typ ad/hd.
Självklart säger hon det på skämt så ingen tror något annat.
Han taktar, går på snedden, slår med huvudet.( Tänk er ett fullblod på galopp tävling.) Öronen pekar rakt fram, han frustar och bara älskar livet. Hans skritt tempo är så fort så de andra töltar bredvid.
Måste vi stå stilla står han o trampar på stället.
Jag? Jag sitter o skrattar. Man måste nog vara lite tokig för att rida en tokig häst. Å ja, jag rider I barbackapaden på honom.
…………………………………..
#18: Låter nästan lite som min medryttarhäst. Har också svårt att stå still och ska helst älga på (minst 10 meter framför dem man rider med) och får han själv välja skulle de flesta turerna bestå av galopp (om han inte får knata runt i skogen såklart för det slår allt).
#19: låter som gymir. Ett jäkla tempo hela tiden. Han älskar att galoppera långt och fort.
Men inte som vägarna ser ut nu 😉
Han har ett sånt otroligt stort steg. Allt Han gör ska göra är stort. Töltar man lyfter Han på benen så man tror han slår sig själv på mulen.
Jag kan förstå att han inte passade in där han bodde innan, turridning och ridskola.
…………………………………..
#20: När jag och kompisen är ute så kan ingen av oss ens nämna ordet Galopp utan att han sätter av 😂 Fast det mest fascinerande är att hans riktigt fina tölt är superlångsam! Medan kompisens medryttarhäst (jag ibland också rider) har jättesnabb tölt (som min medryttarhäst kan galoppera i samma tempo som).
Förstår verkligen han inte passa på ridskola och turridning!
#21: vi nämner inte ordet galopp. Vi bara säger att vi ökar eller bara nickar åt varandra. Men brukar förvarna att gymir lägger nog in en xtra växel 😅
Min syster dotter har ridit islänningar i 10 år. Ridit in osv.
Hon tog gymir en gång. Hon har inte riktigt fattat hur mkt jag får jobba med honom. Men efter halva rundan ville hon byta häst 🙈
…………………………………..
Vaknatt med kolikhäst. 🙁
Hon är inte jättedålig men har ringt veterinären för säkerhets skull. F-n vad jag hatar sånt här!
#23: åh jobbigt. Hur har natten varit?
Jag själv väntar på ett träningsschema för att sätta igång kaldi som fick fång. Se om han håller
…………………………………..
#24: Det var en lång natt men det var en bra veterinär och till slut fick vi igång magen. Nu mår Dís bra även om vi är väldigt trötta båda två, alltid så oroligt med kolik.
Hon är en oyroligt snäll och lätthanterlig liten tös, hur många hästar låter sig snällt rektaliseras (få ändtarmen undersökt) och sedan få en slang nerförd via nosen ner i magen utan minsta protest?
Tur i oturen dessutom att extremkylan höll sig borta, vattnet i stallet funkade och det var drägligt att sitta där och vaka.
Fång är en riktigt otrevlig och lurig sjukdom! "Min" Tindra har haft återkommande problem, det går aldrig att vara helt på den säkra sidan.
Äntligen tillbaka.
Haft 40 graders feber och varit rätt kass. Då suger det att vara egenföretagare. Efter en natt med 40 graders feber så var det bara att gå upp vid 05 och ta emot de första hundarna.
Sen hade man stallet på kvällen. Fick ringa in hjälp.
Men nu mår jag som vanligt och ser fram emot veckan.
…………………………………..
Äntligen februari. Fy för januari. Jag brukar älska januari. Det är en nystart. Men denna 🤮 saker jag inte ens kan ta upp här för det finns de som är barn. Då är det illa.
Vi kommer få tillbaka vår inhyrda arabkorsning till stallet. En häst som nu egentligen står utan ägare. Som vår stallägare har tagit över ansvaret över.
Tanken är att sälja henne men de som ägt henne säger till alla att det är en problem häst. Så alla backar. Så min lott blir att rida henne och se vad vi har att göra med.
…………………………………..
#27: Hoppas ditt februari blir betydlig bättre!
Hoppas det går bra med nya hästen och att ni kan hitta en passande hem för den och att det bara är före detta ägaren som är jobbig och hästen inte har problem.
#28: ägaren är rädd. Har hästen stannat så har hon vänt om eller hoppat av. Ofta att någon lett henne.
Första häst dessutom. Arab är arab 😉
Så kommer bli väldigt spännande att få hem henne igen o prova. Skyddsväst på 😄
Sen skimmel på det. Så vacker
…………………………………..
#29: Araber är ju så underbara och kloka! Känt några araber i mitt liv och alla har fått mig förälskad (även den snällaste och segaste otroligt otypiska araben jag hade äran att få ha några gånger på ett läger som dessutom var flugskimmel, min absoluta favorit när det kommer till skimlar).
Du får hålla oss uppdaterade över hur det går :)
#30: är lite rädd att jag kommer falla pladask för henne 🙈 har inte tid eller råd för egen häst.
Hon kommer i slutet av månaden eller när allt är klart hos oss.
De blev vräkta från stallet men min stallägare gick in o övertala att hästen fick stå kvar
…………………………………..
#31: Det är ju risken.
Skönt det löst sig för hästen. En häst är ju inte direkt någon man bara kan ta hem och ha på tomten i väntan på lämplig stallplats och på många håll är det väl rätt fullt i stallen (speciellt de bättre stallen).
#32: ja vi har egentligen inte plats. Men får gå på lösdrift.
Ägaren har sagt till alla att detta är en problem häst. Vilket det inte är. Det är en jäkla sörja det där. De har gått ifrån varandra. Mannen skiter fullständigt i hästen. Kvinnan ligger inlagd på psyket. Är ett yngre par. Ingen vill veta av hästen. Så blir min lott att lära känna henne, rida o se hur hon är. Så hon får en chans i livet
…………………………………..
#33: Är tragiskt att barn och djur är de som ofta hamnar i kläm när det blir problem inom familjer.
Är ju tur hon får en andra chans nu.
Som med många "problemhästar" är det väl säkerligen ett människoproblem snarare än hästproblem i detta fallet så lär ju gå bra när hon får en trygg punkt att landa vid med trygga lugna människor omkring sig.
#34: ja nu får det ta den tid det tar. Synd på en sån fin häst.
…………………………………..
#36: Åh! Flugskimmel!😍
#37: inte för intet jag är sugen på att rida henne kommer väl bli helt förälskad
…………………………………..
#38: Jag förstår dig! Jag hade inte haft något emot att ta hand om den skönheten!
Är synd jag varken har ekonomin eller energin för en egen häst 🙁
#39: jag har inte möjlighet för egen häst. Får tänka att jag hjälper henne till ett bättre liv.
De hoppas vara klar med hagen på måndag så de kan hämta hem henne så fort som möjligt.
…………………………………..
3,5 timme I stallet. 2 hästar ridna, 1 box mockad. Sen ringde de hemifrån.
Blåser rejält och hästarna har varit tokiga.
En häst blev halt. Tappsko.. De skoddes i söndags
…………………………………..
Hjälp så trött jag är 😴
Jag älskar tiden i stallet men snö gör allt så tung jobbat.
Jag har väldigt långa dagar och har sovit dåligt i några nätter.
Men jag ska inte klaga.
Stallägarna har företag med 8 anställda, hon jobbar även på akuten på länssjukhuset och pluggar.
Så senaste dygnet jobbade hon dag och på natten plogade de snö. När jag kom igår satt hon i en stor sandspridare och svor. Punktering. När det var fixat fick de nya order och skulle ploga istället.
Livet i ett nötskal.
Vi har bara ett kaxig och trotsig 11 åring istället
…………………………………..
Även vi har en "problemhäst" i stallet, ägaren kan hantera honom men för att funka här måste andra kunna leda honom till hagen och han måste kunna gå med de andra hästarna. De senaste veckorna har han spårat ur totalt.
Just nu är han på "utvärdering" hos en duktig ryttare som ska se om det går att lösa, eventuellt kommer han att säljas. Tycker så himla synd om ägaren, en 17-årig tjej vars första häst inte blev som det var tänkt. ❤️
Att skicka iväg en häst så är annars något jag tycker att man skall tänka igenom väldigt noga, det finns alldeles för många som råkar illa ut. Just den här personen känner vi väl, hon har varit vår instruktör i flera år och är känd i islandshästkretsar som en både kunnig och framför allt mjuk och juste person mot hästarna.
Man vill ju inte att de skall hamna hos motsvarigheten till Andreas Helgstrand…😑😡
#43: jag du inte sett den nya dressyr ryttaren som kommit ut i rampljuset?
Binder ihop benen. Ska hitta länken
…………………………………..
[https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/cesar-parra-avstangd-av-fei-efter.htm]
Kolla på Youtube. Där finns ännu mer
…………………………………..
Fy faan rent ut sagt. Det Isabell Werth, Andreas Helgstrand och Ludger Beerbaum håller på med är i ärlighetens namn inget nytt och även om bland annat Ridsportförbundet gör sitt bästa för att se överraskade ut så har de rimligtvis redan kännedom om dessa metoder - men det här…
Det är vidrigt.
#46: jag tänkte oxå det. Det som kom fram hos Helgstrand är INGENTING mot denna dåre.
Jag som alltid älskat dressyr vågar knappt nämna det nu.
Det har gått alldeles för långt nu
…………………………………..
[https://youtu.be/ItvfvBkkfXQ?si=BExOb8-AbM5e9gTw]
Se på egen risk..
…………………………………..
#48: 🤬 ge mig en longeringspiska och presentera mig för den idioten 🤬
- Redigerat 2024-02-08 21:46 av Draken
…och så tar vi en ny koliknatt men med en annan häst. ❤️🐴
#50: Usch vad jobbigt! Hoppas det löser sig snabbt och inte blir för allvarligt!
#51: Tack! Efter att en annan veterinär varit ute två gånger under fredagen så kom en riktigt proffsig distriktsveterinär som satte in hela artilleriet.
Tyvärr börjar "vår gamla vanliga stallveterinär" som varit extremt tillgänglig och därtill kunnig och erfaren med ett brett register att bli nonchalant och förmodligen lite less. Bättre då att säga att han inte åker ut på jour längre eller gör mer avancerade grejer. Helt ok, men som sagt, han får ju vara tydlig med att han bara tar smågrejer framöver och inte åka ut för att vara lite halvengagerad.
Det viktigaste är förstås att hästen mår bra igen.
Trött-Lona klantade sig dock vid kvällsfodringen igår. I allt strul och oro så måste jag ha missat att stänga Tindras boxdörr ordentligt, något som hon inte upptäckte förrän jag kom ut till stallet igen vid tvåtiden på natten. När jag passerade henne en kvart senare på väg in igen efter att ha promenerat med "kolikhästen" så stod det 1 st skäck i stallgången och brötade med diverse grejer.🙄
Turligt nog så hade hon inte hunnit göra mer än att välta ner allt - och att bryta sig in i hinken med munkpeppar som någon hade glömt framme.😂
Lååång näsa att det inte fanns något godare att sätta i sig!
Uppenbarligen insåg hon att det där inte var så smart gjort utan tog på sig sin "Jäklar, nu har jag skitit i det blå skåpet igen"-min och traskade snällt in i sin box innan jag hann hämta grimman. Knashäst. ❤️❤️❤️
#52: Synd på veterinären och kan hålla med att det ju är bättre han är ärlig då från börja men tur det fanns en annan veterinär att tillgå sen och att hästen mår bra igen.
Haha, vilken liten luring! Får mig att tänka på min smarta kanin Nymphadora.
I början bodde jag i lägenhet så de bodde vid tillfället löst i köket med grind och om man gick för att hämta något utan att stänga efter sig så smög hon sig ut men så fort man vände sig och kika på henne så skutta hon snabbt tillbaka och satte sig innanför tröskeln och titta på en som om "jag har inte gjort något". Vände man ryggen till igen så smög hon sig ut på nytt. 😂
#53: 😂
Jag måste börja få ljusare kvällar! Så tröttsamt med allt regn, lera och mörker på det.
Allt tar dubbelt så lång tid i stallet. O när man väl får in hästarna så är det tre leriga monstret man tar in.
O nu på fredag kommer neffie ( araben)
Just nu är jag i stallet 3-5 dagar/v.
Måndagar och fredagar är mina o familjens.
Sen har jag sovit dåligt er period.
…………………………………..
Hjälper till att rida igång en häst just nu (gaffelbands skada). Nu har han kommit så långt att han får skritta 40 minuter och trava/tölta 1 minut.
Idag var jag till stallet och min kompis och hennes barn var med för att rida en annan häst så vi slog följe. Ena barnet skritta på andra hästen medan jag skritta hästen jag hjälper med och allt gick bra. Efter halva tiden bytte barnen av och efter en stund så testa vi tölta lite vilket gick bra en halv minut sen tyckte "min" de kunde busas istället. Fick han fort lugn och allt gick bra men vi fortsatte i bara skritt. När vi var på hemväg så kissade "min" häst massor och därefter kände jag att han spände till sig och att en "explosion" var intågande och jag hann säga till de andra att nu blir det problem innan han ställde sig på bakbenen.
Fick ner han ganska fort men kände att han var på tårna så det slutade med att min kompis fick leda oss tillbaka till stallet (för då höll han sig lugn) var ju tur hon hade ridhjälmen på sig då hon inte visste om hon kanske skulle rida också eller inte.
Får hoppas det går bättre imorgon (planen är att bara skritta först och sen köra trav/tölten på ridbanan på slutet då han verkar bli triggad av det).
Han har verkligen så mycket överskottsenergi nu och är så uttråkad att bara få gå i hagen med gamlingen (som också är skadad just nu).
Idag gick det mycket lugnare. Vi gjorde om upplägget lite. Vi började alla med skritt ett varv runt travbanan (där vi red igår också) sen avvek jag och red tillbaka till stallet och ner på ridbanan och körde tölten där och resten av skritten.
Var ett läge där vi skulle rida förbi fölhagen (efter vi lämnat de andra) när fölen kom fram för de ville hälsa och jag satt och tänkte "bara inte fölen börjar springa" för då lär han ha exploderat. Men de höll sig stilla så vi kom förbi utan större problem (blev bara några stopp).
Ett mycket bättre upplägg där han inte hann varva upp och vi alla kunde ha en mycket trevligare upplevelse.
Herregud mina dagar bara rusar iväg.
Rida finns inte på listan just nu.
Gymir har vi ställt o får inte ridas. Han har inte börjat fälla och har påbörjat en dubbel dos b-vitamin. Skulle vi rida honom nu blir han överhettad.
Men jag har iof inget behov av att rida. Att bara umgås med hästar räcker.
Men tänkte åka till stallet på lördag för promenad med någon häst och inte bara stalljobb.
…………………………………..
Skall följa med dottern till stallet idag tänkte jag. Skall hjälpa till med handikapridningen.
Idag blev det 4 timmar i stallet varav de 2 sista grillade vi. Det var första gången min man fick träffa stallägarna. Tyckte det var dags då de är en så stor del av mitt liv samt att mannen behandlar min kropp varannan vecka.
Många skratt. Allt känns bara så bra
…………………………………..
Ber om ursäkt av min frånvaro. Har så fruktansvärt mkt just nu.
…………………………………..
Idag var vi på långtur igen! Blev straxt över två och en halv timme denna gång.
Verkligen supermysigt!
Någon var väldigt nöjd över att få rulla sig efter turen och sen hörde han höpåsarna prassla!
#63: Är verkligen jättemysigt! Har möjligheten att rida på ett stort militärområde (de dagar de inte övar) som har superfina marker och vägar att rida på!
Blivit massor av ridning senaste dagarna då hästägaren är på semester så jag har ansvaret för honom. Jätteskoj att få känna på att ha egen häst men samtidigt så känner jag ju också att jag nog aldrig skulle orka med att ha en egen häst helt själv om man nu helt bortser från att jag inte har råd att ha häst.
#64: har oxå tänkt det.. vore då härligt med egen häst. Men hade aldrig orkat.. skönt att kunna låna
…………………………………..
#65: Ja, är verkligen så tacksam för denna chans jag fått.
Idag fick jag med sonen till stallet. Det var längesen.
Det märks på honom att han tycker det är jobbigt att jag är så mkt i stallet. Så idag tog jag med dagishundarna och gjorde sysslorna på dagen.
…………………………………..
Puttar upp denna gamla tråd.
Ber om ursäkt från min långa frånvaro. Men vi har haft det tufft privat. Har varit skadad o mkt annat
Stallet är jag i ofta. Men rider gör jag inte lika mkt just nu. Jag pysslar.
…………………………………..
Dottern har börjat jobba på travskolan. Och hon får även motionsköra både hästar och ponnysar 🙂
#69: åh vad roligt. Kan verkligen sakna trav världen. Var så roligt. Men tufft.
…………………………………..
Jo det är ganska tufft, men hon trivs som fisken i vattnet. Jag brukar följa med henne ibland, för att snusa hästmular och kolla på henne när hon kör 😊
#71: jag var bara hästskötare. Köra fick jag inte göra. Men det är vi som håller allt flytande.
…………………………………..
#69: Vad roligt! Är så skoj att köra (var många år sedan jag gjorde det sist och saknar det verkligen).
Kungen. Lilla Rolle, 21 år gammal. Han var dotterns ansvar i Måndags, så jag fick också pyssla om honom lite. Världens mysigaste Shettis 🥰
#74: men vilken sötis
…………………………………..
#74: Vilken sötnos!
#76 Hoppas han blir bra fort. Fång är ju verkligen inget man vill de ska få.
#77: han får köldfång. Ändå rids han 2-3 gr/ vecka, får bara hö. Var ute med han förra helgen.
…………………………………..
#78: Vad jobbigt.
#62: Vad är det för ras på ponnyn på bilden som liknade en fjording?
#81: Det är Islandshästar.
Två nya föl har fötts i stallet! (Fuxen för lite mer än en vecka sedan och den svarta i måndags).
#83: Men ååhh! Vem är de efter? 🥰
#84: Vet tyvärr inte vem som är pappa (vet bara att han var skäck med lite vitt).
Fuxen är ett litet sto men glömde kolla vad den svarta blev 😅 (var på väg att hämta hästar så blev bara ett snabbstopp för lite bilder).