Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridningbeteendehästproblem
Läst 313 ggr
mört_pört
2025-10-06 20:26
0

Skänkeldöv häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber om ursäkt om d redan finns nån sån här tråd, e inte så van vid denna hemsida så vet inte riktigt hur d funkar här!!

Till mitt problem, min medryttarhäst är så otroligt skänkeldöv och det gör att jag behöver spendera 99% av alla ridpass på att bara försöka få honom att röra på sig! </3

Jag vet bara inte vad jag gör för fel, jag använder inte skänklarna om jag inte menar något med det liksom, jag börjar med små hjälper och förstärker tills jag får en reaktion - men jag kan ta i hur mycket som helst och reaktionen jag får blir typ "ugh okej då" efter 79e försöket (även då så tar han typ tre steg och bestämmer sig för att han är klar igen).

Har provat med sporrar men det gör knappt nån skillnad, dessutom vill jag ju inte använda sporrar för att förstärka utan hellre för att förfina mina hjälper. Som det är nu så behöver min ridlärare gå bakom och peta på för att det ska hända något.

Detta verkar inte vara ett problem hans ägare/fodervärd har haft, har fått höra att han är lat men inte att det är så här illa för dem!! Jag vill så gärna utvecklas mer i ridningen men det är så svårt när att få fram honom blir alla ridpass största fokus. Han är inte helt lätt att få fram på promenad/tömkörning osv men det går absolut bättre då.

Jättetacksam för svar och tips!! 😊

Maleficum
2025-10-06 20:50
1

Red länge en "trögis" på ridskolan. Det som hjälpte bäst på henne var att agera cheerleader! Minsta antydan till framåtdriv/svar på skänkel så gav jag massa beröm (både ljudlig typ "braaaa", "det här kan vi", "yes, yes, yes" och direkt kli i manken). Det sluta med att hon öka stegen bara jag klia henne i manken.

Många "skänkeldöda" hästar stänger av när det är något de inte gillar/trivs med och man måste få tillbaka deras motivation till att röra sig. Tyvärr blir det ofta en ond cirkel att man blir frustrerad/arg/sur eller liknande på dem när de inte svarar och då stänger de av mer samma när man tjatar med skänkel och liknande. (Man vet ju själv hur omotiverad man blir när någon står och tjatar eller skäller på en att göra något man inte har så stor lust med).

Som medryttare, rider du enbart lektioner för ridlärare eller rider du även på egen hand? Kan ju vara lättare att öva när man inte har lektion hängande över sig tänker jag. Ha inte som mål att rida länge eller kanske ens komma någon vart (eller till och med börja med promenad om du nu gör det också). Minsta steg framåt så överös med beröm och kli (inte klappa som man traditionellt gör eftersom det inte är belönande för hästen) och sluta direkt med skänkeln (med skänkeln eller om man har spö kan det vara bättre att mer "irritera" än att göra hårdare och hårdare om man inte får svar men superduperviktigt att sluta/pausa så fort man får minsta respons + beröm).

Ett annat knep kan även vara att man bara sitter upp och sen sitter man bara och väntar tills han tillslut självmant rör på sig och då ger massa beröm (gäller att ha tid och tålamod såklart).

Tänkte dig själv in i situationer där du själv känner dig otroligt omotiverad och inte alls har någon lust att göra något. Vad skulle vara bästa sättet att få dig att göra det? En belöning av något slag? Att någon var med och peppade samtidigt?

Du kan aldrig ge för mycket beröm! Blir en cheerleader och peppa (hästen kommer genast känna att du känner dig peppad också) istället för en "tjatmoster".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mört_pört
2025-10-06 22:00
0

Hej tack för svar!! 💗

Jag försöker berömma så ofta jag kan men blir absolut irriterad ibland som du säger. 😬När jag rider så är det för ridlärare ja (lektion 1 gång och nån form av motion från marken 1 gång i veckan), då är det begränsat med tid (kanske 40min) så alla inblandade blir lite stressade tyvärr!! </3 Ibland känns det som att det hade gått mycket bättre om jag ärligt bara hade fått något ridpass själv, men som det ser ut nu så blir det ridning med ridlärare eller inte alls hahahah.

Tack så jättemycket för tips, jag ska försöka med det nästa gång jag rider! 🌸Ska prova med mycket mer beröm och "tjata" mindre, min ridlärare säger dock att jag ska skänkla på hela tiden (vilket jag inte riktigt håller med om? Är inte jätteerfaren men hur ska han veta att han gör rätt om jag aldrig släpper på trycket liksom?)

Maleficum
2025-10-06 22:15
0

#2: Du kan alltid öva extra mycket då när du motionerar från marken! Då kan du ju även öva med något puss ljud/smackning (gärna något "nytt" han kanske inte redan vet) som signal att gå framåt också som du senare kan överföra till ridningen för att slippa tjata med skänkeln (när han förstår det från backen).

Synd du inte kan öva mer i ridningen på egen hand, förstår det känns extra stressat då (vilket såklart inte hjälper varken dig eller hästen).

Hästarna lär sig ju genom att man tar bort tryck! Så att tjata/skänkla hela tiden kommer alltid göra saken värre. Man lägger på tryck och så fort man får rätt respons så slutar man. För så som du säger, hur ska han veta vad rätt svar är om man aldrig slutar?

Hoppas det kommer gå bättre för er nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mört_pört
2025-10-07 15:18
0

#3: Jaa tack så mycket ska prova!! ^^